دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق اشخاص دارای معلولیت و سالمند در فرایند دادرسی
تعاریف و عبارات به کار رفته در این دستورالعمل در معانی زیر به کار می رود:
الف - قانون: قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوب 1396 مجلس شورای اسلامی؛
ب - اشخاص دارای معلولیت/توان خواه: اشخاص موضوع بند (الف) ماده (1) قانون و افراد موضوع بند (ج) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 1391؛
پ - سالمند: اشخاص دارای هفتاد سال و بالاتر که با لحاظ وضعیت جسمانی یا روانی یا ذهنی، ناتوان از اقامه یا پیگیری دعوی یا دفاع باشند؛
ت - افراد مشمول: اصحاب دعوی یا افراد مرتبط با پرونده قضایی مانند شاهد، مطلع، وکیل و ملاقات کننده مقامات قضایی یا زندانی که به عللی از قبیل معلولیت جسمی - حرکتی یا حسی (شامل اشخاص دارای آسیب در قدرت شنوایی یا بینایی یا گویایی) یا ذهنی یا روانی یا کهولت سن یا جانبازی ناتوان از اقامه یا پیگیری دعوی یا دفاع هستند؛
ث - اقدامات حمایتی: اقداماتی که به منظور پیشگیری از بروز ناتوانی و توانمندسازی افراد مشمول در اقامه دعوی، دسترسی به عدالت و رفع تبعیض و برابرسازی متعارف مشابه دیگران انجام میشود؛
ج - دادستان: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان؛
چ - کنوانسیون: قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب 1387/09/13 مجلس شورای اسلامی؛
ح - نهادهای حمایتی: سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران که به اختصار «سازمان» و «بنیاد» آورده میشود:
خ - قوه قضاییه: کلیه دادگاه ها، دادسراها، شعب تجدید نظر، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح، شوراهای حل اختلاف، معاونت ها، بخش های ستادی، سازمان ها و مراکز تابعه و وابسته قوه قضاییه؛
د - نهادهای مردمی همکار: نهادهای مردمی موضوع بند (ب) ماده (1) دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه مصوب 1398؛
ذ - بزه دیدگان خاص: افراد مشمول که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده و اقدام به طرح شکایت کیفری نموده و یا مطالبه ضرر و زیان می کنند؛
ر - دسترس پذیری: مجموعه اقدامات موضوع بند (ث) ماده (1) قانون که با هدف تامین برابری و مساوات با دیگر شهروندان و ایجاد و تضمین محیطی ایمن و بدون مانع برای زیست مستقل افراد مشمول موضوع ماده (19) کنوانسیون جهت مشارکت، تردد و تحرک موضوع ماده (20) کنوانسیون و حضور در مراجع قضایی انجام میشود؛ مانند دسترسی به اطلاعات، ارتباطات، آموزش، ارشاد و معاضدت، اقامه دعوا و دفاع؛
ز - دسترسی به عدالت: دسترسی موثر به دادرسی عادلانه موضوع مواد (12) و (13) و کنوانسیون و مواد (22) و (23) قانون؛
ژ - دسترسی غیرفیزیکی: اقدامات لازم برای آگاهی و اطلاع رسانی از حقوق، منابع و آمار و دسترسی به سامانه ها؛
س - مناسب سازی فیزیکی: اقدامات فنی و مهندسی موضوع بند (1) ماده (9) کنوانسیون و ماده (2) قانون؛
ش - برابرسازی متعارف: تسهیلات متعارف برای اشخاص دارای معلولیت به تناسب وضعیت فردی و نوع معلولیت برای دسترسی به برابری با دیگر شهروندان؛
ص - قانون آیین دادرسی کیفری: قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب 1392 با اصلاحات بعدی.
الف - کارت معتبر تعیین نوع و شدت معلولیت یا تعیین نوع و درصد جانبازی حسب مورد صادر شده توسط سازمان یا بنیاد؛
ب - گواهی ابتلای به بیماری های جسمی حرکتی یا ذهنی که فهرست آن را سازمان پزشکی قانونی اعلام می کند؛
پ - دارا بودن مدارک احراز هویت جهت تشخیص سن افراد سالمند و ناتوانی آنان از اقامه، پیگیری دعوی و دفاع.
تبصره- در صورت تردید در شمول عنوان به اشخاص، نظر نهادهای حمایتی ملاک است و این نظر تا زمان نقض نزد مرجع ذی صلاح معتبر است. در صورت وجود معلولیت های نادر، نظر سازمان پزشکی قانونی تعیین کننده است.
الف - مطابق با مقررات شهرسازی و دیگر قوانین و مقررات مربوط، امکانات مورد نیاز را برای تسهیل رفت و آمد، امکان جهت یابی و مناسب سازی برای افراد مشمول فراهم نمایند.
ب - چنانچه مکان مراجع صدرالذکر از نظر فیزیکی مناسب سازی نشده باشند، محلی در طبقه همکف ساختمان مربوط ویژه خدمت رسانی به این افراد و تمهید امکانات و نیروی انسانی لازم جهت حضور افراد مشمول در جلسه دادرسی و دریافت خدمات قضایی فراهم گردد.
پ - در صورتی که وضعیت اماکن مذکور با وجود شرایط فوق نیز امکان دسترسی به افراد مشمول را نمی دهد، تا زمان مناسب سازی فیزیکی، شعبه یا دفتر یا واحد ارائه کننده خدمات قضایی ویژه افراد دارای معلولیت در هر منطقه شهری فراهم شود.
تبصره 1 - فاصله محل توقف خودروی افراد دارای معلولیت تا درب ورودی ساختمان حتی الامکان نباید زیاد باشد و یا امکان ورود وسیله نقلیه اشخاص دارای معلولیت در پارکینگ مراجع مذکور به نحوی تامین شود که تا درب ورودی ساختمان فاصله زیادی نداشته باشد.
تبصره 2 - خدمات قضایی یا دادرسی برای افراد مشمول میتواند به طور مجازی ارائه شود.
الف - پیش بینی مترجم رسمی زبان اشاره یا در صورت فقدان مترجم رسمی، کارشناس معتمد و مسلط به زبان اشاره فارسی (مترجم) برای ناشنوایان و در صورت عدم آشنایی فرد موصوف با زبان فارسی، کارشناس آشنا به زبان اشاره مرتبط با زبان محلی برای افراد دارای اختلال شنوایی و بینایی؛
ب - پیش بینی فرد معتمد برای نابینایان جهت برقراری ارتباط کلامی صحیح در جلسه رسیدگی برای اشخاص دارای اختلال گفتاری؛
پ - تامین وسایل کمک توان بخشی مانند صندلی چرخ دار (ویلچر) یا عصای چهارپایه (واکر) و فناوری های کمکی در زمینه وسایل نوشتاری برای نابینایان از جمله درشت نما، رایانه و وسایل کمک شنوایی ارتباطی برای کم شنوایان؛
ت - پیش بینی حضور یک روان شناس یا روان پزشک در مورد اشخاص دارای معلولیت روانی و ذهنی و مانند آن، به نحوی که استقلال افراد مشمول در انجام امور اداری تمهید شود؛
ث - ایجاد پوشه گزارش وضعیت روانی توسط مرجع قضایی در مورد افراد دارای معلولیت اعصاب و روان و یا اختلال ذهنی با کمک روان شناس یا مددکار، با توجه به وضعیت و نیازهای خاص این افراد و تشکیل جلسه رسیدگی با حضور روان شناس یا روان پزشک مطلع و معتمد فرد یا فرد معتمد نهادهای حمایتی مربوط؛ مراجع قضایی در چنین مواردی عنداللزوم با اخذ نظر تخصصی و کارشناسی درمانگرها و مددکاران تخصصی، رسیدگی و صدور رای می کنند. افراد مشمول میتوانند یکی از بستگان درجه اول یا فرد معتمد خود را در جلسات دادرسی به همراه داشته باشند.
ج - انعکاس ضرورت حمایت از افراد به سازمان با هدف پیشگیری از آسیب و وقوع بزه علیه وی و اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت جسمی و روحی مانند اسکان فوری، درمان، فوریت های پزشکی ضروری، همراهی یا حضور در مراجع قضایی با اعلام سمت قیمومت یا نمایندگی سازمان موضوع مواد (22) و (23) قانون؛
چ - تمهیدات لازم جهت استفاده از کارشناس و داور؛
ح - فراهم نمودن امکانات فنی و مهندسی فیزیکی لازم برای نگهداری افراد در بازداشتگاه و زندان.
تبصره 1 - کلیه سامانه ها و درگاه های قوه قضاییه و به ویژه سامانه ثنا باید برای اشخاص دارای معلولیت حسی دسترس پذیر شود و در سامانه ثنا نیازهای ضروری افراد مشمول مانند نیاز به مترجم زبان اشاره یا مترجم نوشتاری یا شخص متخصص در لب خوانی برای حضور در روند دادرسی باید درج و ثبت شود.
تبصره 2 - مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تمهیدات لازم را برای اعلام نوع معلولیت در سامانه های مربوط جهت اطلاع مقامات قضایی قبل از شروع به رسیدگی فراهم می نماید.
تبصره 1 - دادستان در فرایند بازداشت، حبس یا نگهداری مکلف به نظارت بر فرایند تمهید امکانات است.
تبصره 2 - در صورت فقدان این امکانات، دادگاه میتواند با نظر تخصصی نهادهای حمایتی در خصوص نگهداری اشخاص دارای معلولیت، متناسب با وضعیت و سطح عملکرد آن ها، افراد مشمول را در برخورداری از امکان مراقبت الکترونیکی در حدود قانون و مقررات مربوط اولویت دهند.
1 - ارتقاء سامانه مدیریت پرونده قضایی (سمپ) و کلیه درگاه ها و سامانه های مرتبط با امور رسیدگی قضایی با رعایت تبصره 1 ماده 6 این دستورالعمل؛
2 - ارتقاء امکان برگزاری دادرسی الکترونیکی با اولویت افراد مشمول؛
3 - ایجاد سامانه لازم برای اطلاعات جامع افراد مشمول در مراجع قضایی، انتظامی و محکومان به حبس به منظور نظارت دادستان ها در حفظ حقوق این افراد.
ب - روزنامه رسمی ضمن ارتقاء زیرساخت های فناوری سایت خود، زمینه دسترسی غیرفیزیکی به منابع قانونی و آگاهی اشخاص دارای معلولیت از حقوق خود را به گونه ای فراهم می کند که قابلیت تبدیل نمادها به گفتار بلند و شنیدن بر اساس استاندارد به روز و جهانی موجود باشد.
الف - نظارت بر پاک سازی کامل مناطقی که مین های زمینی و مهمات منفجر نشده در آن ها کاشته شده است؛
ب - نظارت بر پایش ازدواج های پرخطر که توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تعیین میشود، به منظور تامین سلامت جنین و حصول اطمینان از آموزش های لازم در صورت ازدواج؛
پ - نظارت بر فرصت های شغلی و برخورداری از آموزش های فنی و حرفه ای و کاردرمانی موضوع مواد (10)،(11) و (13) قانون، برای مبارزه با فقر به عنوان عامل تشدید محرومیت ناشی از معلولیت؛
ت - رصد عوامل منجر به سوانح هوایی، دریایی و زمینی اعم از علل انسانی، فنی و ترابری که منجر به صدمات طولانی مدت جسمی حرکتی و روانی میشود و مقابله با این عوامل.
تبصره- دادستان ها در موضوع شناسایی و معاضدت افراد سالمند میتوانند از ظرفیت شورای ملی سالمندان استفاده کنند.
الف - شناسایی تشکل های مردمی همکار با موضوع معاضدت قضایی و استفاده از ظرفیت آن ها؛
ب - نظارت بر انجام حمایت قضایی موثر و بالنده و تامین کننده منافع بزه دیده خاص مشمول در جرایمی که تعقیب آن نیاز به شکایت شاکی دارد؛
پ - مداخله فوری در حبس خانگی، ترک تحصیل اجباری، ازدواج اجباری، کودک آزاری، سوء استفاده برای ارتکاب جرم، از جمله در قاچاق مواد مخدر، محرومیت از درمان، بستری اجباری و تحمیل شیوه درمانی بدون مجوز پزشک که منجر به محرومیت و سلب حق آزادی و استقلال افراد مشمول میشود؛
ت - گردآوری و ثبت اطلاعات در سامانه مربوط به پرونده های افراد مشمول و اخذ گزارشات؛
ث - انجام اقدام لازم با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی ذی ربط و سازمان های مردم نهاد به طور فصلی نسبت به رصد و پایش عملکرد پزشکان، مددکاران اجتماعی، سرپرستان قانونی، والدین و سازمان بهزیستی در راستای بهبود وضعیت سلامت جسمی حرکتی، ذهنی و روانی، علمی، رشد و شکوفایی شخصیت و توانمندسازی محجوران تحت قیمومت یا سرپرستی پس از تعیین قیم یا سرپرست قانونی یا تحت پوشش سازمان که دارای معلولیت میباشند؛
ج - اقدام لازم در صورت مواجهه یا اطلاع از سالمندان ناتوان که اموال و دارایی یا منافع مادی و معنوی آن ها یا اشخاص تحت ولایت آن ها در معرض تضییع است نسبت به ضم امین موضوع ماده 1184 قانون مدنی و ماده (104) قانون امور حسبی مصوب 1319 و دیگری ظرفیت های قانونی؛
چ - دیگر مواردی که به موجب قوانین و مقررات پیش بینی شده یا خواهد شد.
تبصره- دادستان ها در اجرای این ماده عنداللزوم از مددکاران اجتماعی استفاده می کنند.
الف - شناسایی موارد مربوط به بهره مندی برابر افراد مشمول در مراجع قضایی مانند مناسب سازی اماکن موضوع ماده 2 قانون و بند (ب) ماده (9) سند امنیت قضایی مصوب 1399 رییس قوه قضاییه و ارائه پیشنهاد یا گزارش به مقامات قضایی مسئول؛
ب - شناسایی و برقراری ارتباط با نهادهای مردمی همکار در موضوع معاضدت قضایی و حمایت از بزه دیده؛
پ - تسهیل گری برای دسترسی آسان افراد مشمول به دادرسی عادلانه؛
ت - شناسایی مواردی که حقوق مدنی، اموال و دارایی افراد مشمول در حال تضییع است و معرفی این افراد به دادستانی مربوط؛
ث - همکاری با نهادهای حمایتی و ضابطان از جمله فوریت های اجتماعی بهزیستی درباره افراد مشمول که بزه دیده یا در معرض بزه دیدگی هستند و نیاز مبرم به حمایت قضایی دارند؛
ج - شناسایی مقررات موجد محدودیت در دسترسی این افراد به حقوق یا اموال خود و پیشنهاد اصلاح به مرجع وضع آن؛
چ - دیگر مواردی که به موجب قوانین و مقررات پیش بینی شده اند.
الف - همکاری با سازمان برای تعیین قیم موقت یا قیم اتفاقی برای افراد مشمول محجور، حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در «قانون واگذاری قیمومت محجوران تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور به سازمان مذکور تا زمان تعیین قیم توسط دادگاه صالح مصوب 1376» یا در حدود ماده (70) قانون آیین دادرسی کیفری؛
ب - معرفی افراد مشمول به کانون های وکلا یا مرکز امور وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده برای تعیین وکیل معاضدتی و انعکاس موضوع به نهاد حمایتی مربوط؛
پ - استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی همکار در حمایت از بزه دیده و یا در فرایند رسیدگی نسبت به افراد مشمول در موضع شاکی، متهم، شاهد، مطلع یا در معرض خطر بزه دیدگی با رعایت مواد (20)، (21) و (22) دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه مصوب 1398؛
ت - اقدام پیشبینی برای دریافت گزارش وضعیت به شرح بند ث ماده (6) این دستورالعمل؛
ث - دیگر موارد پیش بینی شده در قوانین و مقررات مربوط.
الف - مداخله قضایی به منظور پیشگیری از بزه دیدگی اطفال و نوجوانان دارای معلولیت یا توان خواه در معرض خطر شدید و قریب الوقوع یا جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به آنان یا هرگونه وضعیت مخاطره آمیز، مانند سوء رفتار و یا اموری، مانند محرومیت از درمان یا تغذیه؛
ب - ارائه مشاوره و معاضدت های حقوقی برای اطفال و نوجوانان کم توان بزه دیده یا در معرض خطر؛
پ - مداخله برای جلوگیری از عدم رعایت غبطه و مصلحت طفل در اداره امور مالی یا تضییع اموال و دارایی کودک یا نوجوان دارای معلولیت در حدود قانون و با رعایت صلاحیت مراجع قضایی مربوط؛
ت - پیگیری برای اخذ دستور قضایی لازم نسبت به دستگاه های اجرایی مسئول با رعایت ترتیبات قانونی برای تعیین تکلیف هویت و تابعیت کودکان فاقد اسناد سجلی یا هویتی، موضوع بند چ ماده 3 قانون اطفال و نوجوانان و ماده (18) کنوانسیون؛
ث - نظارت لازم برای برخورداری اطفال و نوجوانان دارای معلولیت از زندگی خانوادگی و یا سرپرستی موضوع ماده (23) کنوانسیون؛
ج - اتخاذ تدابیر حمایتی لازم نسبت به افراد مشمول تحت مراقبت در صورت اعزام به کانون اصلاح و تربیت.
تبصره- در راستای اصل وحدت خانواده و در اجرای ماده 46 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تمام اقدامات حمایتی در مواجهه با کودکان و نوجوانان کم توان باید به نحوی باشد که حتی الامکان منجر به خروج وی از محیط خانواده یا محرومیت از زندگی خانوادگی نباشد.
الف - در مواردی که حقوق زنان به سبب اموری از قبیل بهره کشی اقتصادی یا خشونت به دلیل معلولیت تضییع میشود؛
ب - در مواردی که زنان به سبب معلولیت از خانواده رانده میشوند یا از حق ازدواج یا حق باروری محروم میشوند یا ازدواج و یا باروری یا سقط جنین به آن ها تحمیل میشود.
تبصره 1 - معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با همکاری سازمان موارد لازم جهت آموزش را به معاون منابع انسانی و امور فرهنگی اعلام می کند.
تبصره 2 - آموزش های موصوف همراه با اطلاع رسانی همگانی با همکاری دستگاه های اجرایی مسئول و با تاکید بر رعایت کرامت انسانی افراد مشمول و ممنوعیت به کارگیری الفاظ موهن، تحقیرآمیز و رفتاری سلطه جویانه و یا ترحم آمیز و شناسایی مصادیق آن صورت می پذیرد.
الف - ضمن انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی مرتبط با حوزه حقوق اشخاص دارای معلولیت، نسبت به تهیه منابع آموزشی اقدام کند؛
ب - با رصد و تحلیل پرونده های مربوط به افراد مشمول، آسیب های موجود را شناسایی و راه کارهای مناسب را به هر یک از نهادهای مرتبط ارائه دهد.