هیات تخصصی پژوهشی، فرهنگی
شماره پرونده: ه- ع /96/448 دادنامه: 9709970906000071 تاریخ: 29/1/97
شاکی: آقای بهنام شکرانی فرزند صلاح الدین
طرف شکایت: معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمت اخیر بند 11 ماده 2 «شیوه نامه برقراری و پرداخت حقوق و مزایای پیام آوران بهداشت در سال 95 » ابلاغی مورخ 16/9/95 معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت
متن مقرره مورد شکایت: شاکی محترم در دوران سربازی به صورت امریه و به عنوان پیام آور بهداشت در یکی از واحدهای تابعه وزارت بهداشت انجام وظیفه نموده و مدعی است بر اساس بند 6 ماده 1 فصل سوم دستورالعمل شرایط و ضوابط بکارگیری کارکنان وظیفه که مقرر داشته «کارکنان وظیفه تابع مقررات دستگاههای نظامی به کار گیرنده بوده و از نظر ساعت خدمت همانند سایر کارکنان دستگاههای غیر نظامی محل خدمت میباشند. » و از آنجائی که مطابق آییننامه اجرایی قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت، کلیه کارکنان رسته بهداشتی، درمانی که در بیمارستانهای دولتی و غیر دولتی و مراکز درمانی شبانه روزی به بیماران به صورت مستقیم ارائه خدمت می نمایند، مشمول قانون ارتقاء بهره وری میشوند. فلذا ما نیروهای پیام آور بهداشت که در این مراکز یاد شده به صورت مستقیم ارائه خدمت می کنیم مشمول این قانون بوده و میبایست مطابق ماده 5 آییننامه مذکور ساعت کار ما نیز همانند سایر کارکنان بالینی در نوبتهای شب و ایام تعطیل با ضریب 5/1 محاسبه گردد. لیکن قسمت اخیر بند 11 ماده 2 شیوه نامه معترض عنه، ما پیام آوران را از شمول قانون یاد شده خارج نموده است. لذا تقاضای ابطال آن را دارد.
دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت: 1- بند 6 ماده 1 فصل سوم دستورالعمل شرایط و ضوابط بکارگیری کارکنان وظیفه 2- ماده واحده قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت مصوب 1388
خلاصه مدافعات طرف شکایت: مشمولین قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت، صرفاً کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی مشغول در بیمارستانها و مرکز درمانی بوده و شامل پیام آوران بهداشت که نیروی ستاد کل نیروهای مسلح میباشند، نمی گردد. مضافاً به اینکه نیروهای مسلح نیز کارکنان وظیفه فارغ التحصیل رشته های بهداشتی، درمانی شاغل در مراکز و بخشهای بهداشتی و درمانی خود را که عموماً در مناطق با صعوبت بیشتری نسبت به مشمولین نظام وظیفه عمومی شاغل در وزارت بهداشت خدمت می کنند، مشمول قانون ارتقاء بهره وری ننموده است. لذا با توجه به اینکه اقدامات صورت گرفته وفق ضوابط و مقررات مربوطه بوده، رد شکایت مورد تقاضاست.
نظریه تهیه کننده گزارش: با عنایت به اینکه در ماده 1 آییننامه اجرایی قانون ارتقاء بهره وری نظام سلامت شاغلین بالینی را شامل پرستاران، بهیاران، کمک بهیاران، ماماها، پزشکان، کاردانهای اتاق عمل و کاردانها و کارشناسان هوشبری، عنوان نموده و موارد تصریح شده جنبه حصری داشته و در آن پیام آوران بهداشت تصریح نگردیده، لذا از شمول مقررات مذکور خارج میباشند. بنابراین نظر بر عدم ابطال دارد. تهیه کننده گزارش: بهرامی
رای هیات تخصصی
در خصوص شکایت مطروحه مبنی بر درخواست ابطال قسمت اخیر بند 11 ماده 2 شیوه نامه برقراری و پرداخت حقوق و مزایای پیام آوران بهداشت که طی آن، عنوان گردیده پیام آوران بهداشت مشمول قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت مصوب سال 1388 نمیباشند، از جهت مغایرت با حکم ماده یک قانون مذکور و نیز بند یک آییننامه اجرایی آن که شامل همه شاغلان رسته بهداشتی، درمانی از جمله شاکی میگردد. با توجه به اوراق و محتویات پرونده نظر به اینکه قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت صرفاً شامل کارکنان دستگاههای مشمول میگردد و پیام آوران بهداشت جزء کارکنان دستگاههای دولتی محسوب نمی گردند، بلکه در اجرای انجام خدمت وظیفه عمومی مامور به انجام خدمت در وزارت بهداشت میباشند و با این اوصاف اینکه در قسمت اخیر بند 11 ماده 2 شیوه نامه برقراری پرداخت حقوق و مزایای پیام آوران بهداشت، آنان را از شمول قانون فوق الذکر استثناء نموده، مغایر قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص نمی گردد و در نتیجه رای به رد شکایت مطروحه صادر و اعلام میگردد. این رای ظرف مهلت بیست روز پس از صدور از سوی ده تن از قضات یا رئیس کل محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض میباشد.
ذبیح اله واحدیرئیس هیات تخصصی پژوهشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری