اساسنامه صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلویت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور

مصوب 1399/07/09 هیات وزیران

هیات وزیران در جلسه های 1399/03/21 و 1399/07/09 به پیشنهاد شماره 186081 مورخ 1397/09/24 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (10) قانون حمایت از حقوق معلولان - مصوب 1396 - اساسنامه صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را به شرح زیر تصویب کرد:

به منظور ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت، صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که در این اساسنامه «صندوق» نامیده می‌شود، وابسته به سازمان بهزیستی کشور و دارای شخصیت حقوقی، اداری و مالی مستقل تشکیل و طبق مفاد این اساسنامه و با رعایت سایر قوانین مربوط اداره می‌شود.
مرکز اصلی صندوق در تهران است و صندوق می‌تواند در مراکز استان ها و با استفاده از امکانات و ظرفیت ادارات کل بهزیستی استان ها و با تصویب هیات امنا شعبه ایجاد کند.
سرمایه صندوق مبلغ دویست میلیارد (200/000/000/000) ریال است که از محل اعتبارات مصوب مربوط سازمان تامین و پرداخت می‌شود.
وظایف و اختیارات صندوق به شرح زیر است:
1 - اعطای تسهیلات خود اشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت
2 - اعطای تسهیلات اعتباری در قالب های مختلف از قبیل قرض الحسنه به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای افراد دارای معلولیت
3 - کمک مالی جهت ایجاد زیرساخت های اشتغال برای افراد دارای معلولیت.
4 - کمک به تامین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح های اشتغال زا و کارآفرینی افراد دارای معلولیت واجد شرایط.
تبصره 1 - شرایط مشمولین این بند به تصویب هیات امنا می‌رسد.
تبصره 2 - وظایف و اختیارات فوق با رعایت سیاست های شورای عالی اشتغال اجرا می‌شود.
تبصره 3 - در صورتی که انجام هر یک از وظایف و اختیارات موضوع این ماده مستلزم انجام عملیات بانکی توسط صندوق باشد، مجوزهای لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ می‌شود. بانک یادشده موظف است مجوزهای لازم را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط در اختیار صندوق قرار دهد.
ارکان صندوق به شرح زیر است:
1 - هیات امنا
2 - هیات مدیره
3 - مدیرعامل
4 - بازرس قانونی (حسابرس)
اعضای هیات امنای صندوق به شرح زیر است:
1 - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رییس)
2 - وزیر امور اقتصادی و دارایی
3 - رییس سازمان برنامه و بودجه کشور
4 - رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
5 - رییس سازمان بهزیستی کشور (دبیر)
6 - دو نفر از افراد موثق و امین دارای معلولیت متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به پیشنهاد شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت با تایید رییس سازمان بهزیستی کشور.
وظایف و اختیارات هیات امنا به شرح زیر است:
1 - تصویب سیاست ها و تعیین خط مشی صندوق و نظارت بر فعالیت های آن
2 - تصویب برنامه های اجرایی سالانه صندوق به پیشنهاد هیات مدیره
3 - تصویب بودجه سالانه و اصلاحیه آن و صورت های مالی صندوق
4 - پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیات وزیران جهت طی مراحل تصویب
5 - تصویب ایجاد شعبه و تغییر اقامتگاه قانونی صندوق
6 - انتخاب و عزل و قبول استعفای اعضای هیات مدیره و بازرس قانونی (حسابرس)
7 - تایید افزایش یا کاهش سرمایه اولیه صندوق جهت طی مراحل قانونی تصویب
8 - رسیدگی به گزارش های هیات مدیره و بازرس قانونی (حسابرس)
9 - تصویب آیین‌نامه های مالی، معاملاتی و سایر آیین‌نامه های مورد نیاز صندوق در چهارچوب این اساسنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
10 - بررسی و پیشنهاد ساختار سازمانی صندوق و ارایه آن به مراجع ذی صلاح جهت تصویب.
11 - پیشنهاد انحلال صندوق و ارایه آن به مراجع قانونی.
12 - بررسی و تصویب سایر مواردی که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می‌گردد یا طبق قوانین مربوط بر عهده هیات امنا قرار می‌گیرد.
در موارد ضروری جلسات هیات امنا به طور فوق العاده به پیشنهاد دبیر هیات امنا یا به درخواست هیات مدیره و تایید رییس هیات امنا تشکیل خواهد شد.
آیین‌نامه داخلی هیات امنا از جمله نحوه تشکیل و اداره جلسات هیات امنا، در اولین جلسه به تصویب هیات امنا می‌رسد.
هیات مدیره مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل می‌باشد و از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد رئیس هیات امنا و تصویب هیات امنا برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس هیات امنا منصوب می‌شوند. هیات مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب می نماید.
تبصره 1 - انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره برای حداکثر دو دوره بلامانع است.
تبصره 2 - تصمیمات هیات مدیره با رای اکثریت اعضا اتخاذ می‌شود.
تبصره 3 - حضور اعضای هیات مدیره در جلسات الزامی است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه تا سه جلسه در طول یک سال در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
هیات مدیره کلیه وظایف و اختیارات اداره صندوق شامل پیگیری و اجرای مصوبات هیات امنا، سایر وظایف قانونی و امور محوله از سوی هیات امنا و موارد زیر را بر عهده دارد:
1 - انتخاب و پیشنهاد مدیرعامل به هیات امنا
2 - پیشنهاد دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات اشتغال به هیات امنا جهت تصویب
3 - تهیه و تنظیم برنامه و بودجه و خط مشی سالانه صندوق و ارایه به هیات امنا برای تصویب
4 - ارایه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیات امنا
5 - ارایه گزارش های مربوط به عملکرد و صورت های مالی صندوق جهت ارایه به هیات امنا و بازرس قانونی
6 - اتخاذ تصمیم نسبت به عقد قرارداد با سازمان ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی، بانک ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آن در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط
7 - پیگیری در مورد وصول مطالبات صندوق
مدیرعامل از بین اعضای هیات مدیره یا خارج از آن از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب هیات امنا و با حکم رئیس هیات امنا برای مدت سه سال منصوب می‌گردد و انتصاب مجدد وی برای دو دوره بعد بلامانع است.
وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است:
1 - اجرای مصوبات هیات مدیره و انجام امور اجرایی صندوق.
2 - نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی و مراجع قضایی و قانونی و دستگاه های دولتی و غیردولتی و نیز اقامه، تعقیب و دفاع از هرگونه دعاوی در محاکم در خصوص حقوق و منافع صندوق با حق توکیل مکرر به افراد دارای شرایط وثاقت و امانت و تخصص لازم به تایید هیات مدیره.
3 - ارایه پیشنهاد صلح و سازش و ارجاع دعوا به داوری و استرداد دعوا به هیات مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
4 - تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورت های مالی و گزارش عملکرد سالانه برای ارایه به هیات مدیره.
5 - افتتاح و بستن حساب در بانک ها و موسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انجام تشریفات قانونی و رسیدگی به حسابهای مالی و وصول مطالبات با تصویب هیات مدیره.
6 - انعقاد هرگونه قرارداد به نام صندوق با رعایت ماده (16) این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.
هیات امنا، سازمان حسابرسی و یا یکی از موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس اصلی و یک موسسه دیگر را به عنوان حسابرس و بازرس علی البدل برای مدت یک سال مالی انتخاب می نماید.
منابع مالی صندوق به شرح زیر است:
1 - کمک های پیش بینی شده در قانون بودجه.
2 - درآمد ناشی از فعالیت های صندوق اعم از کارمزد تسهیلات اعطایی و سود حاصل از انواع سپرده های بانکی در سقف مصوب هیات امنا با رعایت قوانین جاری کشور مانند قانون پولی و بانکی کشور - مصوب 1351 - با اصلاحات بعدی آن.
3 - بخشی از اعتبارات مصوب مربوط سازمان بهزیستی کشور.
4 - هدایا و کمک های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی.
5 - درآمد حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول صندوق
تبصره - به سازمان بهزیستی کشور اجازه داده می‌شود از محل فروش اموال و دارایی های خود نسبت به تقویت منابع مالی صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.
کلیه قراردادها، چک ها، اسناد و اوراق مالی و اعتباری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و یکی دیگر از اعضای هیات مدیره به تعیین هیات مدیره همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل، معتبر است.
سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال می‌باشد. اولین سال مالی از بدو تاسیس تا پایان اسفندماه همان سال می‌باشد.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 99/102/21406 مورخ 1399/10/29 شورای نگهبان تایید شده است.
معاون اول رئیس جمهور - اسحاق جهانگیری