آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
۱- قانون: قانون نظام رتبه بندی معلمان - مصوب ۱۴۰۰ -
۲- وزارت: وزارت آموزش و پرورش.
۳- رتبه بندی: نظام رتبه بندی معلمان.
۴- ارزیابان حرفه ای: افراد صاحب نظری که به پیشنهاد و معرفی وزارت از بین اعضای هیئت علمی شاغل یا بازنشسته دانشگاه های کشور یا وابسته به وزارت و یا معلمان شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر که از سوی مرکز آموزش مدیریت دولتی بر اساس الگوی ارزیابی حرفه ای آموزش داده شده و گواهینامه ارزیابی دریافت می نمایند.
مشمولان این آیین نامه عبارتند از مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان بخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام وقت دارند.
تبصره ۱- افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان -مصوب ۱۳۵۸- شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آییننامه میباشند.
تبصره ۲- آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه بندی میشوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمتهای اداری حسب شرایط ذیربط از فوق العاده رتبه بندی برخوردار نخواهند بود.
تبصره ۳- نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت مینمایند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت میکنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر میبرند، افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آییننامه نمیباشند.
مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی شده و بر اساس امتیازات کسب شده در یکی از رتبههای پنجگانه قرار خواهند گرفت.
تبصره ۱- بستههای ارزیابی با سنجههای کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار میشود، برای هر یک از رتبهها به صورت مجزا و بر اساس سهم از سقف امتیاز بر اساس توزیع جدول شماره (۱) توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابی کننده مندرج در جدول شماره (۲) به اجرا گذاشته میشود:
جدول شماره (۱)- سهم میزان اثرگذاری هر یک از بستههای (ابزارهای) ارزیابی و سنجش در هر یک از رتبهها به درصد
بسته های ارزیابی |
میزان اثر گذاری (درصد) |
ارزیابی عملکرد آموزشی و اداری و تجربی |
۳۰ |
سنجش عمومی دانش، بینش و مهارتهای تعلیم و تربیت در ابعاد شایستگی عمومی، تخصصی و حرفهای |
۴۰ |
ارزیابی حرفه ای و تخصصی |
۳۰ |
جدول شماره (۲)- مراجع ارزیابیکننده در هر یک از بستههای ارزیابی
ارزیابی کننده |
ارزیابان حرفه ای |
مدیر مستقیم |
شورای مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان و ستادهای تربیتی |
گروهها و راهبران آموزشی |
گزینش وزارت |
حراست وزارت |
هیئت ممیزه |
ارزیابی عملکرد آموزشی و اداری و تجربی |
|
٭ |
٭ |
٭ |
٭ |
٭ |
٭ |
سنجش عمومی دانش، بینش و مهارتهای تعلیم و تربیت در ابعاد شایستگی عمومی، تخصصی و حرفهای |
٭ |
|
|
|
|
|
٭ |
ارزیابی حرفهای و تخصصی |
٭ |
|
|
|
|
|
٭ |
تبصره ۲- حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبههای مشمولین بر اساس سهم امتیازات تعیینشده جدول شماره (۱) برای هریک از شایستگیهای موضوع این آییننامه به شرح جدول شماره (۳) است.
جدول شماره (۳)- حداقل امتیازات ضروری برای احراز رتبهها بر اساس هر یک از شایستگیها
عنوان رتبه |
شایستگیهای عمومی (۳۰۰امتیاز از کل) |
شایستگیهای تخصصی (۲۶۰ امتیاز از کل) |
شایستگیهای حرفهای (۲۴۰ امتیاز از کل) |
تجربه (۲۰۰ امتیاز از کل) |
امتیاز احراز رتبه |
آموزشیار معلم |
۱۵۰ |
۱۴۰ |
۱۳۰ |
۵۰ |
۴۷۰ |
مربی معلم |
۱۸۰ |
۱۵۰ |
۱۲۰ |
۷۰ |
۵۲۰ |
استادیار معلم |
۲۰۰ |
۱۶۰ |
۱۶۰ |
۸۰ |
۶۰۰ |
دانشیارمعلم |
۲۳۰ |
۲۰۰ |
۱۹۰ |
۱۳۰ |
۷۵۰ |
استادمعلم |
۲۶۰ |
۲۴۰ |
۲۳۰ |
۱۷۰ |
۹۰۰ |
تبصره ۳- مصادیق و شاخصهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبهها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامهها، تألیفات، پروژهها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها بهموجب شیوهنامهای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزشوپرورش خواهد رسید.
تبصره ۴- در ارزیابی شایستگیهای عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده (۲) قانون، مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشوپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد، معیار بررسی خواهد بود. هیئتهای ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
تبصره ۵- در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبهبندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش و پرورش از تاریخ اجرای این آییننامه است.
تبصره ۱- شرط برقراری فوقالعاده رتبهبندی برای هر یک از رتبهها و همچنین شرط احراز هر یک از آنها، کسب حداقل امتیاز مربوط به شایستگیهای عمومی همان رتبه مندرج در جدول شماره (۳) خواهد بود.
تبصره ۲- تمامی افراد جدیدالاستخدام (بهاستثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولین دارای قانون خاص) به صورت پیمانی بهکارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود و ارزیابی آنها صرفاً پس از دو دوره ارزیابی سالانه صورت میپذیرد.
بررسی اسناد و مستندات مشمولین به نحو زیر جمعآوری و امتیازدهی خواهد شد:
۱- بررسی و تأیید رتبههای مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی:
الف - در رتبه های آموزشیار معلم و مربی معلم توسط هیئتهای ممیزه شهرستانی منطقه ای ناحیه مربوط (محل خدمت فرد) انجام می پذیرد.
ب - در رتبه استادیار معلم پس از بررسی و ارزیابی هیئت های ممیزه شهرستانی/منطقهای/ناحیه، برای بررسی و تأیید نهایی به همراه مستندات به هیئت ممیزه استان مربوط ارسال میشود.
پ - در رتبه دانشیار معلم و استاد معلم پس از بررسی و ارزیابی هیئتهای ممیزه شهرستانی/منطقه ای/ناحیه و استانی، برای بررسی و تایید نهایی به همراه مستندات مربوط به هیئت ممیزه مرکزی ارسال میشود.
۲- بررسی و تایید رتبههای کارکنان اداری موضوع تبصره ماده (۴) قانون:
الف - بررسی و تایید رتبههای کارکنان اداری که در ادارات آموزش و پرورش شهرستانی منطقه ای ناحیه اشتغال به خدمت دارند در رتبههای آموزشیار معلم، مربی معلم و استادیار معلم توسط هیئت ممیزه استان مربوط انجام می پذیرد و در رتبه دانشیار معلم و رتبه استاد معلم پس از بررسی و ارزیابی هیئت ممیزه استان برای بررسی و تأیید نهایی به همراه مستندات مربوط به هیئت ممیزه مرکزی ارسال میگردد.
ب - بررسی و تایید رتبههای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استانی و کارکنان حوزه ستادی و در کلیه رتبهها توسط هیئت ممیزه مرکزی انجام می پذیرد.
۳- بررسی و تأیید رتبه کلیه اعضای هیئت ممیزه، در هیئت ممیزه مرکزی انجام میشود.
تبصره - هیئت ممیزه مرکزی موظف است پیش از رتبه بندی مشمولان از سوی هیئتهای ممیزه، نسبت به بررسی و رتبه بندی کلیه اعضای هیئت ممیزه اقدام نماید. اعمال فوق العاده رتبه بندی اعضای هیئت ممیزه همزمان با سایر مشمولان قانون خواهد بود.
چنانچه در ارایه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگیهای معلمی و تجربه افراد مشمول قانون، محرز شود فردی اطلاعات خلاف واقع در اختیار هیئتهای ممیزه قرار داده است، مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع میشود.
تا زمان تعیین تکلیف قطعی موضوع در آن مرجع، رسیدگی به پرونده رتبه بندی متوقف خواهد شد و در صورتی که منجر به محکومیت فرد شود، متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوق العاده رتبه بندی در همان دوره ارزیابی محروم خواهد شد.
۱- نظارت کلی بر حسن اجرای نظام رتبه بندی معلمان و تحقق اهداف قانون.
۲- تدوین و تصویب برنامه های مورد نیاز برای اجرای مطلوب قانون و این آیین نامه.
۳- نظارت بر عملکرد و تصمیمات هیئت های ممیزه استانی و شهرستانی.
۴- نظارت بر تشکیل دبیرخانههای هیئتهای ممیزه استانی و شهرستانی و پشتیبانی موثر از آنها.
۵- پاسخگویی به استعلامات و ایجاد رویه واحد در نحوه رسیدگی، محاسبه امتیازات و تعیین رتبه های مشمولین قانون از طریق ابلاغ سازوکارهای مناسب و پیش بینی آنها در سامانه رتبه بندی.
۶- بررسی و تأیید رتبه دانشیار معلم و استاد معلم و تعیین رتبههای مشمولین حوزه ستادی و اعضای هیئتهای ممیزه مشمول قانون.
۷- رسیدگی به اعتراضات و شکایات احتمالی از عملکرد هیئتهای ممیزه استانی از طریق ایجاد بستر مناسب در سامانه رتبهبندی جهت اعتراض و شکایت افراد به صورت الکترونیکی.
۸- بررسی نتایج حاصل از اجرای قانون، اخذ بازخورد، آسیب شناسی و ارایه پیشنهاد اصلاح و بازنگری در قوانین و مقررات ذیربط به وزارت.
تبصره ۱- چنانچه تصمیمات هیئتهای ممیزه استانی و شهرستانی در تعیین رتبه مشمولین در طول فرایند رتبهبندی و پس از آن و همچنین سایر تصمیمات آنها، برخلاف قانون و آیین نامه اجرایی و دستورالعمل های صادره باشد، هیئت ممیزه مرکزی میتواند تصمیم متقتضی را (اعم از تأیید اصلاح یا لغو رتبه اعطاشده) پس از ارزیابی مجدد پرونده متقاضی اخذ نماید.
تبصره ۲- دبیرخانه هیئت ممیزه مرکزی در مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت مستقر میباشد.
۱- تشکیل دبیرخانه هیئت ممیزه استانی بدون توسعه تشکیلاتی در مدیریت منابع انسانی و امور اداری اداره کل.
۲- نظارت بر عملکرد و تصمیمات هیئتهای ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه و ابطال و اصلاح تصمیمات آنها در صورت عدم رعایت ضوابط قانونی.
۳- نظارت بر تشکیل دبیرخانههای هیئتهای ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه و پشتیبانی از دبیرخانه ها.
۴- پاسخگویی به استعلامات در نحوه رسیدگی، محاسبه امتیازات و تعیین رتبههای مشمولین قانون در چهارچوب قانون و آییننامه اجرایی و مصوبات هیئت ممیزه مرکزی.
۵- بررسی و تأیید رتبه استادیار معلم و بررسی و ارزیابی رتبه دانشیار معلم جهت تأیید نهایی هیئت ممیزه مرکزی.
۶- رسیدگی به اعتراضات و شکایات احتمالی از عملکرد هیئتهای ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه و ارجاع به هیئت ممیزه مرکزی در صورت نیاز.
۷- نظارت بر عملکرد و پشتیبانی مناسب از سامانه رتبه بندی در سطح استان.
۸- تهیه و ارایه گزارشهای دورهای و انعکاس موانع و مشکلات مربوط به اجرای فرایندهای رتبهبندی معلمان به هیئت ممیزه مرکزی.
۱- تشکیل دبیرخانه هیئت ممیزه بدون توسعه تشکیلاتی در کارشناسی امور اداری و تشکیلات.
۲- نظارت بر حسن اجرای فرایند رتبه بندی و انجام پشتیبانی های لازم.
۳- بررسی و تأیید رتبه های آموزشیار معلم و مربی معلم و بررسی و ارزیابی رتبه استادیار معلم جهت تأیید هیئت ممیزه استان.
۴- رسیدگی به اعتراضات و شکایات احتمالی از فرایند ارزیابی و تخصیص رتبه.
۵- نظارت بر عملکرد و پشتیبانی مناسب از سامانه رتبه بندی در سطح شهرستان/ منطقه/ ناحیه.
۶- تهیه و ارایه گزارشهای دورهای و انعکاس موانع و نارساییهای مربوط به اجرای فرایندهای رتبهبندی معلمان به هیئت ممیزه استانی.
تبصره- هیئتهای ممیزه میتوانند به منظور اجرای صحیح نظام رتبهبندی نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی موضوعی یا اجرایی با رویکرد تسهیل و تسریع در رسیدگی و تعیین رتبههای معلمان اقدام نمایند.