مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی شده و بر اساس امتیازات کسب شده در یکی از رتبههای پنجگانه قرار خواهند گرفت.
تبصره 1- بستههای ارزیابی با سنجههای کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار میشود، برای هر یک از رتبهها به صورت مجزا و بر اساس سهم از سقف امتیاز بر اساس توزیع جدول شماره (1) توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابی کننده مندرج در جدول شماره (2) به اجرا گذاشته میشود:
جدول شماره (1)- سهم میزان اثرگذاری هر یک از بستههای (ابزارهای) ارزیابی و سنجش در هر یک از رتبهها به درصد
بسته های ارزیابی | میزان اثر گذاری (درصد) |
ارزیابی عملکرد آموزشی و اداری و تجربی | 30 |
سنجش عمومی دانش، بینش و مهارتهای تعلیم و تربیت در ابعاد شایستگی عمومی، تخصصی و حرفهای | 40 |
ارزیابی حرفه ای و تخصصی | 30 |
جدول شماره (2)- مراجع ارزیابیکننده در هر یک از بستههای ارزیابی
ارزیابی کننده | ارزیابان حرفه ای | مدیر مستقیم | شورای مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان و ستادهای تربیتی | گروهها و راهبران آموزشی | گزینش وزارت | حراست وزارت | هیئت ممیزه |
ارزیابی عملکرد آموزشی و اداری و تجربی |
| ٭ | ٭ | ٭ | ٭ | ٭ | ٭ |
سنجش عمومی دانش، بینش و مهارتهای تعلیم و تربیت در ابعاد شایستگی عمومی، تخصصی و حرفهای | ٭ |
|
|
|
|
| ٭ |
ارزیابی حرفهای و تخصصی | ٭ |
|
|
|
|
| ٭ |
تبصره 2- حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبههای مشمولین بر اساس سهم امتیازات تعیینشده جدول شماره (1) برای هریک از شایستگیهای موضوع این آییننامه به شرح جدول شماره (3) است.
جدول شماره (3)- حداقل امتیازات ضروری برای احراز رتبهها بر اساس هر یک از شایستگیها
عنوان رتبه | شایستگیهای عمومی (300امتیاز از کل) | شایستگیهای تخصصی (260 امتیاز از کل) | شایستگیهای حرفهای (240 امتیاز از کل) | تجربه (200 امتیاز از کل) | امتیاز احراز رتبه |
آموزشیار معلم | 150 | 140 | 130 | 50 | 470 |
مربی معلم | 180 | 150 | 120 | 70 | 520 |
استادیار معلم | 200 | 160 | 160 | 80 | 600 |
دانشیارمعلم | 230 | 200 | 190 | 130 | 750 |
استادمعلم | 260 | 240 | 230 | 170 | 900 |
تبصره 3- مصادیق و شاخصهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبهها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامهها، تألیفات، پروژهها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها بهموجب شیوهنامهای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزشوپرورش خواهد رسید.
تبصره 4- در ارزیابی شایستگیهای عمومی مطابق بند (3-1) ماده (2) قانون، مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشوپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد، معیار بررسی خواهد بود. هیئتهای ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
تبصره 5- در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبهبندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش و پرورش از تاریخ اجرای این آییننامه است.