قانون نظام رتبه بندی معلمان
در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1 - معلمان: به افرادی اطلاق میشود که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
2- شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد معلم این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.
3- صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی های ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارتهای تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.
1 - 3 - شایستگی عمومی: مجموعه ای از صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد. این دسته از شایستگی ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار میگیرد.
2 - 3 - شایستگی تخصصی: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی - یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام موثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
3 - 3 - شایستگی حرفه ای: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران.
4 - تجربه: توانمندی هایی است که افراد مذکور در بند (1) این ماده در طول سالهای خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمی کسب نموده اند.
5 - نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (1) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء میشود.
6 - رتبه: سطحی از دانش، توانایی ها، مهارت ها، تجربیات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان است که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین میشود.
تبصره - ارزیابی بند (1 - 3) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، بر اساس معیار مندرج در بند «ح» ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1368/7/8 خواهد بود.
فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (3) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می شود.
1 - شایستگی عمومی
2 - شایستگی تخصصی
3 - شایستگی حرفه ای
4 - تجربه
تبصره - افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب 1358/9/17 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می شوند.
کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرائی این قانون خواهد بود.
تبصره 1 - دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنائی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می یابد.
تبصره 2 - دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب 11 /7 /1391 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً برای یکبار حداقل سه سال میباشد.
تبصره 3 - حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (15) و (21) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره های (1) و (2) این ماده، از این مدت کسر میشود.
برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین میشود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد (45 %)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (55 %)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد (65 %)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد (75 %) و استاد معلم حداقل نود درصد (90 %) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل میباشد.
تبصره 1 - فوق العاده رتبه بندی معلمان جزء عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست.
تبصره 2 - دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد و مشمول کسور بازنشستگی نیز میگردد.
تبصره 3 - فوق العاده رتبه بندی موضوع این قانون، از تاریخ 31 /6 /1400 اعمال میگردد. معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی شوند.
به منظور اجرای صحیح نظام رتبه بندی، هیأت های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقه ای و ناحیه با ترکیب زیر تشکیل میشود:
الف - اعضای هیأت ممیزه مرکزی:
1 - وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیأت)
2 - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع (نائب رئیس)
3 - رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
4 - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
5 - دو نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش به انتخاب رئیس هیأت
6 - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
7 - دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
8 - رئیس دانشگاه فرهنگیان
9 - رئیس مرکز حراست
ب - اعضای هیأت ممیزه استانی:
1 - مدیرکل آموزش و پرورش استان (رئیس هیأت)
2 - معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان (نائب رئیس)
3 - مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
4 - یکی از مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان /منطقه /ناحیه به انتخاب مدیرکل
5 - دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب مدیرکل
6 - معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره استثنایی
7 - رئیس اداره حراست
8 - مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
9 - مدیر پردیس دانشگاه فرهنگیان استان
پ - اعضای هیأت ممیزه شهرستان /منطقه /ناحیه:
1 - رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان /منطقه /ناحیه (رئیس هیأت)
2 - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (نائب رئیس)
3 - کارشناس امور اداری و تشکیلات (دبیر)
4 - معاونان آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحیه و نماینده اداره استثنایی استان
5 - یک نفر از مدیران واحدهای آموزشی با انتخاب رئیس هیأت
6 - دو نفر صاحب نظر موثق و امین با انتخاب رئیس هیأت
7 - کارشناس حراست
8 - کارشناس ارزیابی
محمدباقر قالیباف