ماده 89 قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (1407 - 1403)
الف - معیارها و ضوابط اداره کیفی کودکستانها (با رعایت ماهیت غیردولتی آنها)، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی در زمینههای آموزشی، پرورشی، تجهیزاتی و اداری را طراحی و ضمن ابلاغ به مدیران واحدهای مرتبط، تعهدات لازم برای اجرای صحیح قواعد اعلامشده را از آنها اخذ کند.
ب - اعتبار و سرانه دانشآموزی متناسب با نیازها، سطح محرومیت و کیفیت آموزشی و تربیتی را تعیین و به هر مدرسه ابلاغ نماید.
پ - عملکرد مدارس را بر مبنای شاخصهای سنجشپذیر در بخشهای آموزشی و تربیتی و بر اساس میزان اجرای تعهدات موضوع این ماده مبتنی بر اهداف محققشده ارزیابی نماید.
ت - نسبت به ایجاد «بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی، ورزشی و مهارتی» برای دانشآموزان در قالب «پرونده الکترونیکی آموزشی - رشدی - تربیتی» با همکاری دستگاههای مرتبط از جمله سازمان ثبت احوال کشور، وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور با رعایت قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی اقدام نماید.
ث - رشتههای آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی و کارودانش در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آیندهپژوهی و توسعه زیرساختهای کمّی و کیفی هنرستانها را بر اساس بستههای حمایتی مصوب دولت با مشارکت سازمانها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شهرکهای صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیههای حرفهای اصناف و بنگاههای اقتصادی برای راهاندازی هنرستانهای جوار کارخانه، شهرکهای صنعتی و پارکهای علم و فناوری و هنرستانهای وابسته به دستگاهها بازطراحی نموده و توسعه دهد. آییننامه اجرایی این بند با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش حداکثر ظرف سهماه از لازمالاجرا شدن این قانون تهیه میشود و بهتصویب هیات وزیران میرسد.
ج - بهمنظور غنیسازی برنامههای قرآنی، فرهنگی، هنری و ورزشی در مدارس و تامین سلامت روحی و جسمی دانشآموزان و پیشگیری یا مقابله به هنگام و موثر با آسیبها و مخاطرات اجتماعی دانشآموزان با بهرهگیری از انواع روشهای تربیتی و با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی، مساجد، آستانهای مقدس و حوزههای علمیه گروههای جهادی، سازمانهای بسیج مستضعفین، بسیج دانشآموزی و بسیج فرهنگیان و سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، اردوگاههای وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فدراسیون ورزش دانشآموزی و مشارکت دانشآموزان مستعد و علاقهمند و خانوادهها، بر اساس «نظام جامع امور تربیتی» و «نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان» که ظرف ششماه از لازمالاجرا شدن این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاری دستگاهها و نهادهای مذکور تهیه میگردد، نسبت به تسهیلگری و فراگیر کردن انواع روشهای تربیتی از جمله اردوهای علمی، فرهنگی، ورزشی، زیارتی، راهیان نور، اردوهای جهادی و راهیان پیشرفت دانشآموزی با رعایت ملاحظات تربیتی از محل منابع حاصل از اجاره و ارائه خدمات موضوع ماده (2) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و سایر اعتبارات مصوب اقدام نماید.
تبصره1- استفاده از ظرفیت مدارس و مراکز آموزش و پرورش و معلمان و مربیان شاغل و بازنشسته واجد صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای در اجرای فوقبرنامهها و فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و تربیتی در ساعات غیرآموزشی و ایام تعطیل با رعایت موازین شرعی مجاز میباشد.
تبصره2- در مواردی که خدمات فوقبرنامه آموزشی، مهارتی، فرهنگی، هنری، تربیتی و ورزشی و غنیسازی اوقات فراغت در ساعات غیرآموزشی برای دانشآموزان و خانوادهها انجام میگیرد، نحوه ارائه خدمات فوقبرنامه و بهرهبرداری از فضا و فروش تولیدات و محصولات هنرستانهای دولتی، مدارس دولتی و مراکز دولتی آموزش و پرورش و نحوه وصول درآمدها و هزینهکرد وجوه دریافتی حاصل از آن بهموجب آییننامهای است که توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه میشود و بهتصویب هیات وزیران میرسد.
کلیه درآمدهای موضوع این بند پس از واریز به خزانه در ردیف جداگانه بهصورت درآمد - هزینه و صددرصد (100%) تخصیصیافته به همان واحدها اختصاص مییابد.
کلیه خدمات و اقدامات و نحوه ارائه آنها موضوع این تبصره باید با رعایت موازین شرعی باشد.
چ - وزارت آموزش و پرورش از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکلف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی، استانداریها، شهرداریها و سایر دستگاههای اجرایی در قالب پرداخت تسهیلات و بهرهبرداری از زمین با حفظ مالکیت در مراکز استانها بهمنظور تقویت ایمان و تربیت و اخلاق اسلامی نسبت به ایجاد شهر کودک و نوجوان (رشد - سرگرمی)، (سرگرمی - خلاقیت) و (سرگرمی - مهارت) توسط بخش غیردولتی اقدام نماید. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئول هدایت و نظارت شهرهای مزبور است. آییننامه اجرایی این بند حداکثر ظرف سهماه از لازمالاجرا شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه میشود و بهتصویب هیات وزیران میرسد.
ح - وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به ایجاد فضای ورزشی درونمدرسهای و تخصیص نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و منابع مالی مورد نیاز فدراسیون ورزش دانشآموزی و هیاتها و انجمنهای ورزشی تابعه آن، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی، جبران خدمات معلمان تربیتبدنی در ساعات غیرموظف و راهاندازی کانونهای تربیتی - تندرستی و باشگاههای استعدادیابی ورزشی در سطح استانهای کشور اقدام نماید.
خ - وزارت آموزش و پرورش مکلف است در راستای بهینهسازی دوران نوجوانی، هویتبخشی به نوجوانان و آمادهسازی نیروی انسانی کارآمد در نقشهای خانوادگی و اجتماعی و هدفمندسازی اوقات فراغت نوجوانان و مستندسازی فعالیت نوجوانان؛ نسبت به راهاندازی بازار مجازی و غیرمجازی «نوجوان کارآفرین» اقدام نماید.
د - در آزمونهای استخدامی موضوع ماده (28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، برای افرادی که در امور آموزشی و پرورشی با واحدهای دولتی و غیردولتی با تایید وزارت آموزش و پرورش همکاری نمودهاند، به ازای یکسال سابقه تماموقت، ضریب یک و یکدهم برای نمره مکتسبه آنها در آزمون، محاسبه شده و بهازای هرسال سابقه بیشتر حداکثر تا پنجسال سابقه، این ضریب به میزان یکدهم افزایش مییابد.
ذ - با توجه به نیاز مبرم وزارت آموزش و پرورش به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی برای استفاده دانشآموزان دورههای تحصیلی مختلف، کلیه دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی بهاستثنای دانشگاههای فنی و حرفهای که در سالهای گذشته در فضاهای متعلق به آموزش و پرورش و زیرمجموعه آن مستقر شدهاند مکلفند تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تخلیه ساختمان و فضاهای مذکور و تحویل آن به وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند، در غیر اینصورت با موافقت وزارت مذکور ملک یا املاک دیگری در همان منطقه با ارزش معادل قیمت کارشناسی روز آن املاک باید به وزارت آموزش و پرورش واگذار گردد. در صورت عدم اجرای این حکم در ابتدای سال سوم برنامه، سازمان مکلف است به میزان ارزش روز املاک تصرفشده از سرجمع اعتبارات دستگاه یا نهاد متصرف غیر از اعتبارات مربوط به هزینههای لازم و مهمتر و یا مربوط به مطالبات اشخاص غیردولتی، کسر و جهت احداث و تکمیل فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز به اعتبارات وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور و دانشگاه فرهنگیان) اضافه نماید. هرگونه اصلاح یا تغییر بهرهبردار در مورد املاک مشمول این حکم ممنوع است.
وزارت آموزش و پرورش مکلف است گزارش اقدامات این ماده را به تفکیک بندها به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هر ششماه یکبار ارسال نماید.