تاریخ دادنامه قطعی: 1394/05/11
شماره دادنامه قطعی: ---
پیام: در فرضی که دادنامه بدوی به عنوان رای حضوری صادر و ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی اعلام شده باشد، اما دادگاه تجدیدنظر حکم را غیابی تشخیص دهد، تجدیدنظرخواهی محکوم علیه در اثنای مهلت مقرر، واخواهی تلقی و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه بدوی اعاده میشود.
در این پرونده آقای ع. م. به طرفیت آقای س.ع. ا. دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی و اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی و خسارت دادرسی و تاخیر تادیه را تقدیم و توضیحا بیان نموده است برابر مبایعهنامه شماره...... مورخ 1385/05/06 6 دانگ یک واحد آپارتمان به مساحت 152 مترمربع واقع در طبقه دوم از پلاک ثبتی قطعه سوم تفکیکی به شماره......فرعی از......اصلی مغروض از پلاک.....فرعی از اصلی فوق واقع در بخش....تهران با تمام مواحق و متعلقات آن را از خوانده دعوا خریداری نموده است. دادگاه نظر به اوراق و محتویات پرونده و شرح دادخواست تقدیمی و عدم حضور خوانده با ارسال لایحه و نظر به احراز مالکیت مشارالیه حسب استعلام معمول در تاریخ 1393/09/15 از ثبت اسناد و املاک...... تهران و احراز رابطه حقوقی وی با خواهان و تعهدات مندرج در مبایعه ناه مستند دعوا و مصون ماندن آن از هر گونه ایراد و تخدیش و اینکه گزارش پزشکی که از سوی خوانده ضمیمه پرونده گردیده است عذر موجه محسوب نمیشود و خارج از موارد سه گانه اعلامی در ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی میباشد. علی ایحال دادگاه خواسته خواهان را ثابت دانسته و مستندا مواد 10 و 219 و 1257 از قانون مدنی و ماده 22 از قانون ثبت اسناد و املاک کشور حکم به الزام خوانده به اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی و نیز تنظیم سند رسمی یک واحد آپارتمان برابر مبایعه نامه مستند دعوی از پلاک موصوف و نیز پرداخت مبلغ 3970960 ریال به عنوان هزینه دادرسی از باب تسبیب در دعوا در حق خواهان صادر و اعلام میگردد. و در خصوص خسارت تاخیر تادیه نظر به اینکه دعوای مطروحه خارج از شمون ماده 522 قانون آیین دادرسی موقون میباشد لذا قرار رد عوا صادر میگردد. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میباشد.
رئیس شعبه --- دادگاه حقوقی تهران
قلیپور
به تاریخ 1394/05/10 در وقت فوق العاده جلسه شعبه --- دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تصدی امضا کنندگان ذیل تشکیل وپرونده کلاسه --- تحت نظر قرارگرفت دادگاه با توجه به محتویات پرونده ملاحظه مینماید دادگاه بدوی رای صادره را حضوری اعلام در صورتی که محکوم علیه درجلسه حاضر نشده و لایحه دفاعیه نیز ارسال ننموده و اخطاریه وقت دادرسی به نحو ماده 69 قانون آیین دادرسی مدنی به وی ابلاغ گردیده بنابراین دادنامه صادره غیابی است وبا توجه به اینکه محکوم علیه در 20 روز اول به دادنامه صادره اعتراض نموده این دادخواست واخواهی است وبدون رسیدگی به واخواهی وارسال پرونده به تجدیدنظر یک مرحله از دادرسی با اشتباه حضوری اعلام کردن دادگاه بدوی ازمحکوم علیه ساقط میشود و لذا اگرچه محکوم علیه دادخواست اعتراض خود راتحت عنوان تجدیدنظرخواهی اعلام کرده که ناشی از جهل وی به قانون است و این اقدام قانون را عوض نمی کند و باید دراین مرحله اعتراض محکوم علیه تحت عنوان واخواهی توسط دادگاه بدوی رسیدگی گردد واین دادگاه درحال حاضر مواجه با تکلیفی نیست دفترپرونده ازآمار کسروجهت رسیدگی به واخواهی به دادگاه بدوی ارسال گردد.
شعبه --- دادگاه تجدید نظر استان تهران - مستشاران
سید ابو الحسن قاسمی - محمد حسین عبداللهی