آیین‌نامه اجرایی ماده 12 قانون حمایت از حقوق معلولان

مصوب 1398/08/08 هیات وزیران
هیات وزیران در جلسه 1398/08/08 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان بهزیستی کشور و به استناد تبصره (4) ماده (12) قانون حمایت از حقوق معلولان - مصوب 1396 - آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:
در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1 - قانون: قانون حمایت از حقوق معلولان - مصوب 1396 -.
2 - وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
3 - سازمان: سازمان بهزیستی کشور.
4 - فرد دارای معلولیت: افراد موضوع بند (الف) ماده (1) قانون.
5 - فرد دارای معلولیت جویای کار: افراد موضوع تبصره (1) ماده (12) قانون با تایید سازمان.
6 - کارفرما: اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ماده (3) قانون کار - مصوب 1369 - و بند (4) ماده (2) قانون تامین اجتماعی - مصوب 1354 - تعریف شده و اداره کارگاه ها و موسسات بخش خصوصی یا تعاونی را بر عهده دارند.
7 - کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت: کمک هزینه موضوع تبصره (2) ماده (12) قانون.
به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود جذب و به کارگیری کنند، در طول دوران اشتغال افراد مذکور، کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت با رعایت شرایط مندرج در این آیین‌نامه پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 - میزان شدت معلولیت فرد دارای معلولیت جویای کار برای تعیین میزان کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت بر اساس طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت و تغییرات آن در کمیسیون پزشکی - توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت و کمیته تخصصی توانبخشی حرفه ای و اشتغال افراد دارای معلولیت سازمان انجام می‌شود.
تبصره 2 - تطبیق نوع معلولیت و عملکرد فرد دارای معلولیت جویای کار با ویژگی های فنی مشاغل پیشنهادی، بر اساس دستورالعمل تخصصی ابلاغی سازمان انجام می‌شود.
تبصره 3 - کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت برای هر فرد دارای معلولیت شاغل تا پنج سال قابل پرداخت است.
کارفرما موظف است به منظور بهره مندی از کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت، موارد زیر را رعایت کند:
1 - ثبت نام به عنوان متقاضی به کارگیری فرد دارای معلولیت در سامانه اشتغال سازمان و بانک اطلاعاتی کارفرمایان وزارت.
2 - انعقاد قرارداد به کارگیری حداقل یک ساله با فرد دارای معلولیت جویای کار.
3 - پرداخت حقوق و دستمزد فرد دارای معلولیت شاغل بر اساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مربوط.
4 - پرداخت سایر مزایای قانونی تصریح شده در قانون کار (مزایای رفاهی کارگران) به فرد دارای معلولیت شاغل.
نحوه تخصیص و پرداخت کمک هزینه ارتقای کارایی افراد دارای معلولیت به کارفرمایان، پس از انطباق شغل با شدت معلولیت افراد و حسب اعتبار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان، متناسب با اقدامات و اولویت های زیر است:
1 - به کارگیری افراد دارای معلولیت های شدید ذهنی و روانی مزمن.
2 - به کارگیری افراد دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید.
3 - به کارگیری افراد دارای معلولیت های متوسط.
4 - به کارگیری افراد دارای معلولیت های خفیف.
5 - انجام اقدامات منجر به افزایش کارایی افراد دارای معلولیت از قبیل مناسب سازی محیط کار (ارگونومی) و به کارگیری تجهیزات و فناوری های کمکی متناسب با توانمندی ها و محدودیت های شاغلین دارای معلولیت.
6 - انطباق شغل پیشنهادی فرد دارای معلولیت جویای کار با نوع و شدت معلولیت و تحصیلات وی به جهت پایداری شغلی.
تبصره - میزان پرداخت کمک هزینه ارتقای کارآیی فرد دارای معلولیت و تعداد افراد تحت پوشش، هر سال با رعایت ماده (12) قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان بهزیستی کشور تعیین می‌شود.
سازمان موظف است نسبت به واریز کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت پس از ارسال یک نسخه از فهرست و پرداخت کامل حق بیمه توسط کارفرما و بر اساس اولویت های موضوع ماده (4) این آیین‌نامه در حسابی که کارفرما نزد یکی از بانک های عامل تعیین کرده است، اقدام کند.
سازمان موظف است به استناد بند (ج) ماده (7) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1395 -، اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای این آیین‌نامه را بر اساس اطلاعات و آمار، محاسبه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند. سازمان برنامه و بودجه کشور در چهارچوب ضوابط مندرج در بخشنامه بودجه سنواتی، نسبت به پیش بینی اعتبار در لوایح بودجه سنواتی اقدام می کند.
معاون اول رئیس جمهور - اسحاق جهانگیری