رای شماره 216مورخ 1386/04/10 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

خلاصه متن: برای دسترسی به تمام قسمت‌ها، لطفاً وارد شوید یا ثبت‌نام کنید .

کلاسه پرونده: 443/83

شاکی:آقای هادی ملا نوری

موضوع:ابطال بخشنامه 619 فنی سازمان تامین اجتماعی

تاریخ رای:یکشنبه 10 تیر 1386

شماره دادنامه: 216

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌است، اینجانب دارای 4 سال سابقه تامین اجتماعی می‌باشم که درخواست انتقال آن به صندوق بازنشستگی کشوری را نموده و سازمان تامین اجتماعی صندوق از این کار امتناع نموده و اعلام می‌نماید، با توجه به بخشنامه 619 فنی انتقال حق بیمه سوابق خدمت غیر دولتی مستخدمین دولت در صورتی امکان پذیر است که مستخدم در هنگام بازنشستگی دارای حداقل 20 سال سابقه خدمت دولتی باشد. با توجه به مغایرت این بخشنامه با قانون نقل و انتقال حق بیمه و بازنشستگی درخواست ابطال بخشنامه 619 فنی را دارم. مدیرکل دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 24599/7100 مورخ 1383/09/09 اعلام داشته‌اند، مطابق ماده یک قانون نحوه تاثیر سوابق خدمت غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری کارکنان دولت «سوابق خدمت مستخدمین دولت، شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی در شرکتها و موسسات غیر دولتی که بابت آن حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی ذیربط پرداخت گردیده است، با انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی پرداختی سهم مستخدم و کارفرما به صندوق بازنشستگی مربوط به مستخدم در حالات بازنشستگی، وظیفه و وظیفه از کارافتادگی صرفاً در تعیین حقوق یا مستمری بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب می‌باشد، مشروط بر آنکه مستخدمین مزبور (در حالت بازنشستگی دارای حداقل بیست سال سابقه خدمت دولتی باشند». با عنایت به قانون فوق‌الذکر و آیین‌نامه اجرایی آن امکان انتقال حق بیمه از یک صندوق به صندوق دیگر در صورت تحقق شرایط زیر فراهم می‌گردد: 1- سابقه خدمت غیر دولتی مستخدم دولت، شهرداریها و سایر نهادهای مذکور در قانون 2- پرداخت حق بیمه در مدت استخدامی فوق‌الذکر 3- دارا بودن حداقل بیست سال سابقه خدمت دولتی 4- حصول به وضعیت بازنشستگی یا از کارافتادگی. بنابراین ماده یک بخشنامه شماره 619 فنی که مورد اعتراض شاکی قرار گرفته و مقرر می‌دارد «مستخدمین موضوع قانون فوق‌الذکر در هنگام بازنشستگی (با دارا بودن حداقل 20 سال سابقه خدمت دولتی) با درخواست کتبی تقاضای انتقال حق بیمه مورد نظر را به دستگاه فعلی ارائه نمایند...» دقیقاً مطابق ماده یک قانون فوق‌الذکر و آیین‌نامه اجرایی آن بوده و هیچگونه مغایرتی با قانون مذکور ندارد. هیات عمومی دیوان ‌عدالت اداری در تاریخ فوق باحضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‌البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‌نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده واحده قانون نحوه تاثیر سوابق خدمتی غیر دولتی در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری کارکنان دولت «سوابق خدمت مستخدمین دولت، شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی در شرکتها و موسسات غیر دولتی که بابت آن حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی ذیربط پرداخت گردیده است، با انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی پرداختی سهم مستخدم و کارفرما به صندوق بازنشستگی مربوط به مستخدم در حالات بازنشستگی، وظیفه از کارافتادگی صرفاً در تعیین حقوق یا مستمری بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب می‌باشد، مشروط بر آنکه مستخدمین مزبور (در حالت بازنشستگی) دارای حداقل 20 سال سابقه خدمت دولتی باشند.» نظر به اینکه بند یک بخشنامه شماره 619 مورخ 1373/06/14 سازمان تامین اجتماعی متضمن نقل حکم قانونگذار است و فی‌نفسه حاوی وضع قاعده آمره عام و کلی خاصی نیست، بدین جهت مغایرتی با قانون ندارد.

منبع