سوال:
مدیر کل بازرسی کار وزرات تعاون، کارو رفاه اجتماعی طی نامه شماره 239411 مورخ 1396/12/05 مطرح نموده است:
«در صورت نقض آرای کمیته های استانی در شعب دیوان عدالت اداری آیا موضوع مجددًا باید در کمیته های تجدیدنظر استان همجوار بررسی گردد یا کمیته های استانی همان استان متبوع نیز میتوانند برابر آرای دیوان مجددًا به موضوع رسیدگی نمایند؟ »
«نظریه کمیسیون »
«با عنایت به اینکه به موجب ماده 63 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که تصریح دارد: «هرگاه شعبه رسیدگی کننده دیوان در مرحله رسیدگی به آراء و تصمیمات مراجع مذکور در بند (2) ماده (10) این قانون، اشتباه یا نقصی را ملاحظه نماید که به اساس رای لطمه وارد نکند، آن را اصلاح و رای را ابرام مینماید و چنانچه رای واجد ایراد شکلی یا ماهوی موثر باشد، شعبه مکلف است با ذکر همه موارد و تعیین آنها، پرونده را به مرجع مربوط اعاده کند. مرجع مذکور موظف است مطابق دستور شعبه دیوان نسبت به رفع نقص یا ایرادهای اعلامی اقدام و سپس مبادرت به اتخاذ تصمیم یا صدور رای نماید.
در صورتی که از تصمیم متخذه و یا رای صادره مجددًا شکایت شود، پرونده به همان شعبه رسیدگی کننده ارجاع میشود. شعبه مذکور چنانچه تصمیم و یا رای را مغایر قانون و مقررات تشخیص دهد، مستند به قانون و مقررات مربوط، آن را نقض و پس از اخذ نظر مشاورین موضوع ماده (7) این قانون، مبادرت به صدور رای ماهوی مینماید.» از این ماده اینگونه استنباط میگردد که مرجع مربوط همان هیات یا کمیته صادر کننده رای قطعی نقض شده در شعبه دیوان است که به دلیل رسیدگی قبلی برابر دادنامه قطعی دیوان عدالت اداری باید ایرادات و نواقص اعلامی از سوی شعبه دیوان را رفع و مبادرت به صدور رای نماید.
بنابراین با توجه به ماده 63 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری منظور از مرجع یا هیات مزبور همان مرجع یا هیات صادر کننده رای قطعی قبلی است لیکن وجود ایراداتی از قبیل ایراد صلاحیت محلی، یا صلاحیت اعضاء یا ایراد رد دادرس در صورت لزوم میتواند موجب اعاده پرونده به هیات یا کمیته دیگری گردد. »