تکلیف دادگاه در صورت عدم امضای ذیل دادخواست

خلاصه متن: برای دسترسی به تمام قسمت‌ها، لطفاً وارد شوید یا ثبت‌نام کنید .

صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1380/12/08
برگزار شده توسط: استان مازندران/ شهر بابل

موضوع

تکلیف دادگاه در صورت عدم امضای ذیل دادخواست

پرسش

در صورتی که خواهان ذیل دادخواست را امضا نکند تکلیف دادگاه چیست؟

نظر هیئت عالی

در خصوص سوال مطروحه باید گفته شود بر حسب مقررات بند (7) از ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان پس از درخواست دعوا باید ذیل نوشته خود را امضا کند در صورتی که فاقد سواد باشد باید ذیل دادخواست با اثر انگشت وی امضا و تصدیق شود. بدیهی است مادام که دادخواست به امضای خواهان نرسد موقعیت قانونی برای طرح دعوا وجود ندارد.

نظر اتفاقی

از جمله شرایط احصایی در ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص شرایط دادخواست «امضای دادخواست دهنده و در صورت عجز از امضا، اثر انگشت او» موضوع بند (7) ماده مرقوم است و برابر بند (2) ذیل ماده 53 که در مقام بیان موارد توقیف دادخواست و صدور و اخطار رفع نقص است فقط به بندهای (2) ،(3) ،(4) ،(5) و(6) ماده فوق الذکر تصریح کرده و
از ذکر بند (7) خودداری ورزیده است. با توجه به اینکه قانونگذار در مقام بیان موارد توقیف دادخواست بوده و سکوت قانونگذار در عدم ذکر بند (7) واجد بار حقوقی است و از طرفی امضا یا اثر انگشت ذیل دادخواست، نشانگر اعلام اراده انشایی دادخواست‌دهنده بوده و عدم رعایت این تکلیف قانونی موجب الغای عنوان دادخواست است، دادگاه باید دستور کسر از آمار و بایگانی کردن پرونده را بدهد.

منبع