قتل بر اثر اسیدپاشی

خلاصه متن: برای دسترسی به تمام قسمت‌ها، لطفاً وارد شوید یا ثبت‌نام کنید .

صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1396/11/10
برگزار شده توسط: استان کرمان/ شهر جیرفت

موضوع

قتل بر اثر اسیدپاشی

پرسش

یک شخصی مرتکب اسید پاشی روی دو نفر می‌شود با این وصف که آنها را بترساند نه اینکه بخواهد ایشان را به قتل برساند. یکی از افراد فوت می‌نماید مجازات این فرد (اسید پاشی) چه می‌باشد؟
آیا باید موضوع اسید پاشی را نوعاً کشنده دانسته و حکم به قصاص نفس داد یا اینکه قتل، شبه عمدی خواهد بود ؟ ثانیاً آیا این موضوع مجازات دیگری هم دارد یا خیر ؟

نظر هیات عالی

لزوماً هر موردی که بر اثر اسیدپاشی قتلی واقع شود نباید قتل واقع شده را قتل عمد تلقی کرد. باید موضوع آگاه و متوجه بودن مرتکب نیز مورد بررسی قرار گیرد کما اینکه در بعضی آراء اصراری دیوان عالی کشور در موارد مشابه موضوع قتل، شبه عمد اعلام شده است و در هر صورت مجازات ماده واحده قانون مربوط به مجازات پاشیدن اسید مصوب 19 بهمن ماه 1337 قابل اعمال خواهد بود.

نظر اکثریت

به استناد قانون خاص مربوط به اسید پاشی مصوب 19 بهمن سال 1337 اگر اسید پاشی، منجر به قتل شود موجب مجازات اعدام خواهد گردید و قتل نیز نوعا ً کشنده می‌باشد و موجب مجازات قصاص نفس هم خواهد بود.

نظر اقلیت

اسید پاشی عملی نوعا ً کشنده می‌باشد و ارتکاب قتل با اسید پاشی، موجب ارتکاب قتل غیر عمدی (شبه عمدی) خواهد بود و مرتکب حسب قانون مجازات خواهد شد.

منبع