ماده 87 قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (1407 - 1403)

در اجرای بند (20) سیاست‌های کلی برنامه پنجساله هفتم و به‌منظور تحقق اهداف کمّی زیر مطابق با احکام این فصل اقدام می‌شود:

جدول شماره (20) - اهداف کمّی سنجه‌های عملکردی ارتقای نظام آموزشی

سنجه عملکردی واحد هدف کمّی در پایان برنامه
نسبت دانشجو‌معلم به هیات علمی تمام‌وقت (حضوری) دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی نفر 30
نسبت هیات علمی تمام­‌وقت استادیار و بالاتر به کل اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی درصد 80
سرانه فضای آموزشی و پرورشی مدارس مترمربع 6.1
سرانه فضای ورزشی درون­‌مدرسه­‌ای مترمربع 1
نسبت دانش‌­آموز به مربی امور پرورشی (میانگین کشوری) نفر 150
مدارس بدون مربی پرورشی با جمعیت بیشتر از (75) دانش‌آموز تعداد 0
نسبت دانش‌­آموزان به معلم تربیت بدنی نفر 280
کلاس­های هوشمند و فناورپایه (با اولویت مناطق محروم) درصد 50
میزان مشارکت سالانه دانش­‌آموزان در برنامه‌های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی نفر کلیه دانش آموزان
ایجاد بستر مناسب مجازی برای پشتیبانی از مدارس محروم و کمتربرخوردار توسط مدارس با کیفیت درصد 10
بازطراحی، تولید و غنی‌سازی بسته‌های تربیت یادگیری مبتنی بر اسناد تحولی و اجرای آن درصد 50
میزان معلمان و مدیرانی که مسیر رشد معلمی را طی کرده و گواهی صلاحیت حرفه معلمی را کسب می‌کنند. درصد 60
کلاسهای با تراکم بالای 35 دانش‌آموز در دوره ابتدایی و متوسطه اول تعداد 0
تعداد دانش‌آموزان دارای یک مهارت شغلی، هنری و ورزشی که موفق به کسب گواهینامه معتبر آموزش و پرورش می‌شوند. تعداد 6 میلیون نفر
پوشش آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم درصد 50
آزمون‌های ملی جامع پایش کیفیت در پایان دوره‌های تحصیلی تعداد 4
فراهم کردن امکانات پوشش تحصیلی دانش آموزان درصد 100
افزایش معدل دانش آموزان دوره متوسطه دوم نمره 2/5
حضور دانش‌آموزان حداقل یک‌­مرتبه در سال تحصیلی در اردوهای علمی فرهنگی درصد 100
مقاوم‌سازی و بازسازی کلاس‌های فرسوده و فاقد معیار لازم درصد 80
معیارسازی (استانداردسازی) سامانه‌های گرمایش و سرمایش مدارس درصد 100

وزارت آموزش و پرورش مکلف است گزارش عملکرد سنجه‌های عملکردی ارتقای نظام آموزشی را سالانه به مجلس ارسال نماید.
احکام این فصل با رعایت موازین شرعی و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قابل اجرا می‌باشد.