مبحث چهارم - نگاهداری دفاتر حسابداری

از آئین نامه در خصوص مقررات اداره تصفیه ورشکستگی
اداره تصفیه باید بلافاصله با رعایت تاریخ کلیه وجوه دریافتی و پرداختی بحساب ورشکسته را در دفتر صندوق در مقابل قبض رسید ثبت نماید. در هر مورد باید تاریخ پرداخت و مشخصات ورشکسته و نام و محل اقامت ‌دهنده و گیرنده وجه با قید مبلغ و شماره دفتر روزنامه در آن نوشته شود.
در دفتر کل باید به نام هر ورشکسته حساب جداگانه‌ باز شده و تمام عملیاتی که در دفتر صندوق انجام میگیرد پس از ثبت در دفتر روزنامه به دفتر کل نقل گردد.
اداره تصفیه باید حساب مخصوصی در دفتر کل برای داد و ستدهای بانکی خود بازنماید. دریافت وجه باید به امضاء رئیس اداره تصفیه و کارمندی که امضاء او مجاز شناخته شده به عمل آید.
در آخر هر ماه باید خلاصه حسابهای دفترکل با قید شماره حساب مربوطه به دفتر آزمایش ماهیانه نقل گردیده و رئیس اداره و حسابدار وقت زیر آن را امضاء نمایند. دفتر آزمایش باید موافقت بین مندرجات دفتر صندوق و دفتر کل و موافقت بین موجودی نقدی دفتر صندوق و دفتر کل را نشان دهد.
کلیه دفاتر باید با کمال دقت تنظیم گردیده و هیچگونه قلم‌زدگی یا الحاق نداشته و بین‌السطورین نیز نباید چیزی نوشته شود.
گذاردن جای خالی در قسمت مندرجات ممنوع بوده و تصحیح هر قلمی باید در ذیل همان موضوع قید گردد.
قبض رسیدهای مذکور در ماده13 باید در دو نسخه صادر و نسخه دوم بترتیب تاریخ در پرونده جداگانه که به نام ورشکسته تنظیم میشود بایگانی گردد. شماره گذاری قبوض همه ساله تجدید گردیده و ته چکهای قبوض هر سال به طور مجلد نگاهداری میشود.
هرگاه قسمتی از قبوض هر دسته قبض بمصرف رسیده باشد در آخر هرسال در مرکز با حضور نماینده حسابداری وزارت دادگستری و در شهرستانها با حضور نماینده که از طرف وزارت دادگستری تعیین میشود بقیه قبوض هر دسته چک را باطل نموده و این نکته را با قید شماره‌های هر دسته چک در صورت مجلس اداری ذکر مینمایند.
اداره تصفیه مکلف است بلافاصله بعد از وصول پول آن را بحساب جاری بانک بگذارد. فقط ممکن است مبلغی را که برای هزینه‌های جزئی لازم بوده و بیش از سه هزار ریال نباشد در اداره نگاهداری نماید.
برگهای بهاءدار و اشیاء قیمتی باید در محلی که برای این کار اختصاص داده میشود نگاهداری گردد.
هرگاه وجه نقد یا برگ بهاءدار و اشیاء قیمتی بنابر درخواست اداره تصفیه حوزه دیگری وصول یا تحصیل شده باشد باید به وسیله بانک یا نامه سفارشی به اداره تصفیه مربوطه فرستاده شود.
رئیس و کارمندان اداره تصفیه نمیتوانند:
1- دارائی خود را با دارائی اداره مخلوط نمایند.
2- در دفاتر مخصوص ورشکستگی امور دیکری [دیگری] را درج کنند.
3- وجوهی که مخصوص بیک ورشکسته است صرف امور ورشکسته دیگری ولو به طور موقت هم باشد بنمایند.
اداره تصفیه باید از بدو شروع بعملیات حساب تفصیلی برای هزینه‌های هر ورشکسته باز نماید. اسناد مربوط به هزینه باید بترتیب تاریخ تنظیم گردیده و بعد از خاتمه ورشکستگی مجلد شده با سایر اسناد مربوط به ورشکسته نگاهداری شود.