ماده 38 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

الف - قوه قضائیه مکلف است نسبت به تنقیح، اصلاح و رفع خلاهای قوانین قضایی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و اختلاف، کاهش عناوین مجرمانه و محکومیت حبس و تبدیل آن به مجازات ‌های دیگر و متناسب ‌سازی مجازات ‌ها و جرائم، جایگزین کردن ضمانت‌ اجراء های غیرکیفری موثر و روزآمد از قبیل انتظامی، انضباطی، مدنی، اداری و ترمیمی اقدام و لوایح مورد نیاز را تهیه و از طریق دولت با رعایت قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب 1389/03/25 به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
ب - قوه قضائیه مکلف است در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش دعاوی حقوقی نسبت به انجام تکالیف قانونی با همکاری دستگا‌ههای ذی‌ ربط اقدام کند.
پ - سازمان‌ های مردم ‌نهاد در صورتی می ‌توانند از حق مذکور در ماده (66) قانون آیین ‌دادرسی کیفری مصوب 1392/12/04، استفاده کنند که از مراجع ذی ‌صلاح قانونی ذی‌ ربط مجوز اخذ کنند و اگر سه ‌بار متوالی اعلام جرم یک سازمان مردم ‌نهاد در محاکم صالحه به ‌طور قطعی رد شود، برای یک سال از استفاده از حق مذکور در ماده (66) قانون ذکر شده، محروم می ‌شوند. این بند جایگزین تبصره (3) ماده (66) قانون اخیرالذکر می ‌شود.
ت -
1- به‌ منظور افزایش سرعت، صحت، کارایی و امنیت در ارائه خدمات حقوقی و قضایی و تحقق نظام جامع دادرسی الکترونیک، قوه قضائیه مکلف است برای توسعه الکترونیک اطلاعات و ارتباطات قوه قضائیه، مراکز و سازمان‌ های وابسته نسبت به تکمیل و روزآمد کردن داده‌ ها و اطلاعات مرکز ملی داده‌ های قوه قضائیه و توسعه خدمات این مرکز و استقرار کامل شبکه ملی عدالت اقدام کند.
تبصره‌ 1- نیروی انتظامی و ضابطان خاص قوه قضائیه و کلیه دستگاهها و گروههای مرتبط با مراجع قضایی که در سایر مراجع فعالیت می ‌کنند، مکلفند اطلاعات مورد نیاز مراجع قضایی در مسیر رسیدگی ‌های قضایی را با رعایت طبقه ‌بندی در اختیار مرکز قرار دهند.
تبصره‌ 2 - کلیه دستگاههای دولتی، نهاد‌های عمومی غیردولتی و اشخاص حقوقی پس از استقرار شبکه ملی عدالت مکلفند نسبت به ارسال پاسخ به استعلامات مراجع قضایی از طریق این شبکه اقدام کنند.
عبارت «بخش خصوصی» از تبصره الحاقی ماده (652) قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392/12/04 حذف می ‌شود.
2 - به قوه قضائیه اجازه داده می‌ شود براساس آیین‌ نامه ‌ای که توسط وزیر دادگستری با همکاری معاونت حقوقی قوه قضائیه و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه می ‌رسد، اسناد و اوراق پرونده ‌های قضایی را که نگهداری سوابق آنها ضروری است با استفاده از فناوری‌ های اطلاعاتی روز، به اسناد الکترونیکی تبدیل و سپس نسبت به امحای آنها براساس ضوابط اقدام نماید. اطلاعات و اسناد تبدیلی در کلیه مراجع قضایی و اداری سندیت داشته و قابل استناد است.
تبصره‌ 1- اصل پرونده‌ های مهم و ملی که جنبه سندیت تاریخی دارد، توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، حفظ و نگهداری می‌ شود.
تبصره‌ 2 - به سازمان تعزیرات حکومتی اجازه داده می ‌شود براساس آیین‌ نامه ‌ای که توسط رئیس سازمان پیشنهاد و به تصویب وزیر دادگستری می ‌رسد نسبت به اجرای حکم این ماده در مورد پرونده‌ های تعزیراتی اقدام کند.
ث - کلیه دستگاههای موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند به ‌منظور تقویت زیرساخت ‌های برنامه‌ ریزی، ایجاد شفافیت و استقرار دولت الکترونیک و پیشگیری از جعل هویت اشخاص و تضمین صحت اسناد و قراردادهای رسمی و دستیابی قوای سه ‌گانه به بانک‌های اطلاعاتی موجود کشور به استعلام ‌های صورت‌ گرفته در حوزه وظایف قانونی خود توسط هر یک از دستگاههای وابسته به قوای سه ‌گانه به ‌صورت رایگان پاسخ دهند.
ج - سازمان زندان‌ ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مکلف است با همکاری دستگاههای اجرایی، موسسات عمومی و مردم‌ نهاد، به ‌منظور بازاجتماعی شدن محکومان اقدامات زیر را انجام دهد:
1 - با رویکرد ارتقای بازدارندگی و جنبه اصلاحی مجازات حبس، اصلاح محیط زندان ‌ها از طریق اقداماتی نظیر طبقه‌ بندی زندانیان و بازداشت ‌شدگان براساس سابقه و نوع جرائم ارتکابی، تفکیک متهمان از محکومان در بازداشتگاههای موقت در شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت
تبصره‌ - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هماهنگی سازمان زندان‌ ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، زندان‌ ها را به عنوان منطقه بهداشتی تحت پوشش خدمات جامع و همگانی سلامت کشور قرار دهد.
2 - آموزش زندانیان واجد شرایط با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ‌ای کشور
3- رفع مشکل معیشتی خانواده‌ های زندانیان بی ‌بضاعت با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و سایر نهادهای ذی ‌ربط و بیمه سلامت رایگان زندانیان و خانواده آنها
تبصره‌ - اعتبار مورد نیاز برای اجرای این حکم هر ساله در بودجه‌ های سنواتی پیش ‌بینی می‌ شود.
4 - تسهیل بازگشت محکومان پس از تحمل کیفر به زندگی شرافتمندانه و رفع موانع اشتغال آنان با ساماندهی و محدود کردن موارد استعلام از سوء پیشینه به موارد خاص و رفع اثر محکومیت در چهارچوب قوانین مربوط
5 - معرفی زندانیان نیازمند اشتغال به مراجع ذی ‌ربط پس از آزادی
تبصره‌ - کلیه دستگاههای اجرایی ذی‌ ربط، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف ایران و تعاون مرکزی ایران موظف به همکاری در امور فوق می‌ باشند.
آیین‌ نامه اجرایی این بند مربوط به همکاری و هماهنگی دستگاههای ذی ‌ربط ظرف مدت شش ‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت دادگستری با همکاری وزارتخانه‌ های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش و سازمان زندان‌ ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تهیه می‌ شود و به تصویب هیات وزیران می ‌رسد.
چ - سازمان پزشکی قانونی کشور مکلف است تحقیقات لازم برای بررسی عوامل منجر به مصدومیت و مرگهای غیرطبیعی در موارد ارجاعی را انجام دهد و با تهیه شناسنامه هویت ژنتیکی متهمان، محکومان و متوفیان و با توجه به نتایج به‌ دست ‌آمده، نسبت به برنامه‌ ریزی و آموزش برای پیشگیری و کاهش جرائم، تخلفات و آسیبهای اجتماعی ناشی از آنها اقدام کند.

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه (1 مورد)