رای شماره 389 مورخ 1386/06/04 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

خلاصه متن: برای دسترسی به تمام قسمت‌ها، لطفاً وارد شوید یا ثبت‌نام کنید .

کلاسه پرونده: 17/86

شاکی:خانم لیلا عباسی

موضوع:ابطال بخشنامه شماره 250/60362/58180 مورخ 11/11/1383 اداره آموزش و پرورش شهرستان سقز

تاریخ رای:یکشنبه 4 شهریور 1386

شماره دادنامه: 389

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، صدور بخشنامه شماره 250/60362/58180 مورخ 1383/11/11 مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان سقز مغایر با تبصره یک ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران شیرده بوده و باعث محرومیت واجدین شرایط شاغل در واحدهای آموزش و پرورش شهرستان سقز از یک ساعت پاس شیر روزانه (موضوع تبصره مذکور) گردیده، لذا با توجه به اینکه هیچ گروهی از کارمندان دولت از جمله معلمین در خصوص استفاده از مزایای پیش‌بینی شده در تبصره یک ماده 3 قانون فوق‌الذکر مستثنی نگردیده‌اند، لذا استدعای صدور رای شایسته در مورد ابطال بخشنامه مزبور را دارد. مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 25/10671/645 مورخ 1386/03/05 اعلام داشته‌اند، در تبصره یک ذیل ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مصوب 1374 کاربرد لفظ (بدون کسر از مرخصی استحقاقی) برای آن دسته از کارکنانی است که در رسته شغلی آنان مرخصی استحقاقی پیش‌بینی گردیده است. در حالی که بر اساس آیین‌نامه مرخصی‌ها موضوع مواد 47، 48 و 49 قانون استخدام کشوری مصوب 1346 هیات وزیران و اصلاحیه‌های بعدی در رسته شغلی معلمان، مرخصی استحقاقی پیش‌بینی نگردیده و عدم حضور آنان به واسطه استفاده از مرخصی ساعتی، موجب لطمه به امور آموزشی دانش آموزان خواهد شد. با تاکید بر اجرای ماده 4 قانون مزبور، معلمان صرفاً با تحویل فرزندشان در مهدهای کودک ایجاد شده می‌توانند ار تمهیدات پیش‌بینی شده در قانون از مرخصی مورد نظر بهره‌مند شوند. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‌البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‌نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت تبصره یک ماده 3 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب 1374 «مادران شیرده پس از شروع به کار مجدد در صورت ادامه شیردهی، می‌توانند حداکثر تا 20 ماهگی کودک روزانه یک ساعت از مرخصی (بدون کسر از مرخصی استحقاقی) استفاده کنند.» بنابراین بخشنامه شماره 250/60362/58180 مورخ 1383/11/11 اداره آموزش و پرورش شهرستان سقز که استفاده از این حق مکتسب قانونی را در مورد کارکنان آموزشی به فاصله بین ساعات تدریس (زنگ تفریح) مقید و محدود کرده است، خلاف هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختیارات اداره مزبور تشخیص داده می‌شود و مستنداً به اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

منبع