فصل چهارم - چگونگی نظارت بر انتخابات شرکت‌ها، اتحادیه های تعاونی واتاق‌های تعاون

از آیین نامه اجرایی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
در اجرای ماده (68) قانون و به منظور تعیین خط مشی و چگونگی نظارت بر انتخابات مدیران و بازرسان شرکتها، اتحادیه های تعاونی و اتاقهای تعاون انجمنی به نام « انجمن نظارت بر انتخابات تعاونیها» - که از این پس انجمن نظارت خوانده می‌شود - مرکب از اشخاص زیر تشکیل می‌شود:
1 - یک نفر به عنوان نماینده وزارت که سمت ریاست انجمن نظارت را بر عهده خواهد داشت.
2 - یک نفر به انتخاب قوه قضاییه.
3 - یک نفر به عنوان نماینده وزارت کشور.
4 - دو نفر به انتخاب اتاق تعاون مرکزی - در صورت وجود اتاق تعاون مرکزی.
تبصره 1 - نمایندگان مرجعهای یاد شده در بندهای (1،2،3) این ماده با حکم کتبی دستگاه ذی ربط و نمایندگان اتاق تعاون مرکزی توسط هیات مدیره اتاق تعاون انتخاب و معرفی می‌شوند.
تبصره 2 - مرجعهای یاد شده در ماده بالا می‌توانند نماینده یا نمایندگان خود را هر زمان عزل نمایند، مشروط بر اینکه همزمان، نماینده جایگزین را معرفی کنند. در صورت استعفای هر یک از اعضای انجمن نظارت، تا زمانی که جانشین ایشان مشخص نشده است، عضو استعفا داده، مکلف به انجام وظیفه می‌باشد.
وظایف انجمن نظارت به شرح زیر است:
1 - بررسی و تصویب دستورالعمل پیشنهادی وزارت در خصوص چگونگی نظارت وزارت بر انتخابات شرکتها، اتحادیه های تعاونی و اتاقهای تعاون.
2 - بررسی و تصویب دستورالعمل پیشنهادی وزارت در مورد چگونگی احراز صلاحیت کاندیداهای سمتهای عضو هیات مدیره، بازرس و مدیر عامل شرکتها، اتحادیه های تعاونی و اتاقهای تعاون، در چارچوب قوانین و مقررات.
3 - بررسی و تصویب دستورالعمل پیشنهادی وزارت راجع به چگونگی رسیدگی به شکایتهای مربوط به انتخابات تعاونیها و اتاقهای تعاون.
دبیرخانه انجمن نظارت در محل وزارت می‌باشد. نماینده وزارت، مسئولیت اداره دبیرخانه انجمن نظارت را نیز عهده دار است.
جلسه های انجمن نظارت بنا به دعوت کتبی رییس انجمن تشکیل می‌شود و با حضور وی رسمیت دارد. در دعوتنامه تشکیل جلسه باید دستور جلسه انجمن معین شده باشد.
تصمیمهای انجمن نظارت با رای موافق اکثریت اعضا معتبر می‌باشد. از مصوبه های انجمن، صورتجلسه ای تهیه می‌شود و به امضای حاضران در جلسه می‌رسد.