نظر به اینکه توجه دولت باین نکته معطوف گردیده است که در محمره و سایر نقاط بنادر جنوب روپیه (پول رایج مملکت خارجی) رواج کاملی حاصل نموده و غالباً در معاملات بعوض قران مصرف میشود لذا هیات وزراء در جلسه 4 مرداد هزار و سیصد و پنج به موجب این تصویب نامه مقرر میدارند که پس از شصت روز از تاریخ انتشار این حکم کلّیه معاملات به روپیه برای داد و ستد داخلی ممنوع و تمام بانکها و کمپانیهای کشتی رانی تجارتخانها و صاحبان مغازه و غیرهم مکلًفند که داد و ستد خود را در داخله ایران به پول ایران صورت بدهند.
ممنوعیت انجام معاملات و دادوستد به روپیه در داخل ایران
مصوب 1305/05/04 هیات وزیران