مسئولیت شهرداری نسبت به خسارات ناشی از سقوط درخت های واقع در معابر

خلاصه متن: برای دسترسی به تمام قسمت‌ها، لطفاً وارد شوید یا ثبت‌نام کنید .

تاریخ دادنامه قطعی: 1391/12/23
شماره دادنامه قطعی: ---

پیام: شهرداری مسئول حفظ و نگهداری درخت های غرس شده در اطراف معابر و جبران خسارات ناشی از این درخت ها می‌باشد.

رای دادگاه بدوی

در مورد دادخواست آقای و.الف. به طرفیت شهرداری منطقه 7 تهران به خواسته صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 9/200/000 ریال بابت خسارت وارده به خودرو ناشی از سقوط درخت. به استناد نظریه کارشناسی با لحاظ خسارات دادرسی به شرح دادخواست، با توجه به نظریه کارشناسی در تعلل و تقصیر خوانده نسبت به ترمیم یا قطع درخت فرسوده و عدم ایجاد [مانع]، موجب خسارت از ناحیه خواهان، و با توجه به میزان خسارت وارده و عدم دفاع موثر از سوی خوانده، و با توجه به مسئولیت شهرداری نسبت به درختان غرس شده در اطراف معابر و شوارع، توجها به ماده 307 از قانون مدنی و ماده 519 از ق.آ.د.م، خوانده ملزم به پرداخت مبلغ 8/500/000 ریال بابت خسارت وارده به اتومبیل و پرداخت مبلغ 000/254 ریال بابت خسارات دادرسی و در مجموع مبلغ 1/104/000 ریال در حق خواهان می‌گردد. رای صادره حضوری محسوب، پس از ابلاغ تا بیست روز قابل اعتراض وفق مقررات می‌باشد.

رئیس شعبه --- دادگاه عمومی حقوقی تهران - سید موسوی

رای دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی شهرداری منطقه 7 تهران نسبت به دادنامه شماره --- مورخه 30/7/91 صادره از شعبه --- دادگاه عمومی تهران که به موجب آن حکم به پرداخت مبلغ 8/500/000 ریال از جهت تسبیب در ورود خسارت بر اتومبیل و خسارت دادرسی شده است، وارد نمی‌باشد. زیرا شهرداری به موجب قانون موظف به نگه داری از معابر و درختان می‌باشد و خسارت وارده ناشی از سقوط درخت فرسوده به اموال مردم را باید پرداخت نماید. لذا تجدیدنظرخواهی متضمن جهت نقض نیست و دادنامه تجدیدنظرخواسته از حیث رعایت اصول و قواعد دادرسی و مبانی استنباط و ذکر جهات موجهه و انطباق موضوع با قانون و مقررات حقوقی فاقد اشکال می‌باشد. دادگاه با رد تجدیدنظر، مستندا به ماده 358 قانون آیین دادرسی، دادنامه تجدیدنظرخواسته را عینا تایید و استوار می‌نماید. این رای قطعی است.

رئیس شعبه --- دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشار دادگاه

ذکایی - حمیدی

منبع