هیات وزیران در جلسه مورخ 1381/2/18 بنا به پیشنهاد وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، موضوع نامه شماره 18911 /105 مورخ 1381/2/10 سازمان یاد شده و در اجرای ماده (34) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تصویب نمود:
ماده 1 - تعاریف و مفاهیم:
الف - بورسیه: به دانشجویانی اطلاق میگردد که با رعایت ضوابط، کلیه هزینه های ریالی و ارزی آنان از طرف دولت پرداخت گردد.
ب - اعزامی (ارز بگیر): به دانشجویانی اطلاق میگردد که با رعایت ضوابط و مجوز ارزی دولت، هزینه های ریالی خود را پرداخت کنند.
ماده 2 - وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید تعهد و آزاد نمودن مدارک و وثایق و همچنین دریافت خسارت از دانشجویان بورسیه و یا اعزامی که از ایفای تعهدات خودداری کرده و یا می کنند. از دانشجویان بورسیه معادل ارزهای پرداختی به نرخ زمان بازپرداخت با احتساب سایر هزینه های ریالی، و از دانشجویان اعزامی معادل مابه التفاوت ریالی نرخ روز ارز و نرخ پرداخت شده قبلی را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانه داری کل) واریز می نمایند.
ماده 3 - در مواردی که به منظور بازگشت دانشجویان بورسیه و اعزامی و انجام تعهدات مربوط، تضمین از ضامن اخذ گردیده است، در صورت عدم ایفای تعهدات و عدم پرداخت خسارت مربوط از طرف دانشجو، ضامن مکلف به استرداد هزینه ها و ارزهای مصرف شده میباشد. در هر صورت بدهی ضامن بیشتر از کل بدهی دانشجو نخواهد بود.
ماده 4 - مبلغی که مطابق این آییننامه از ضامن دانشجو دریافت میگردد، پس از واریز به حساب درآمد عمومی کشور، از میزان بدهی دانشجو کسر خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف