صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1401/09/20
برگزار شده توسط: استان هرمزگان/ شهر بندر عباس
موضوع
مطالبه اجرت المثل ایام تصرف
پرسش
چنانچه مغازهای در تاریخ 1400/02/07 به مدت چهار سال اجاره داده شده، لکن در تاریخ 1400/11/05 مستاجر بر اثر بیماری کرونا فوت نماید. چنانچه احدی از فرزندان متوفی بدون اذن سایر وراث از مابقی تاریخ استیفاء منفعت نماید؛ آیا بقیه وراث میتوانند اجرتالمثل تصرفات وی را به میزان سهمالارث خود مطالبه نمایند؟
نظر هیات عالی
در فرض سوال، مالکیت منافع عینمستاجره به ورثه مستاجر منتقل شده و سایر وراث به میزان سهمالارث خود استحقاق دریافت اجرتالمثل ایام تصرف احد وراث را دارند؛ زیرا مطابق ماده 582 قانون مدنی به شریکی که بدون اذن سایر شرکاء در مال شرکت تصرف نماید ضامن است، با این وصف نظریه اتفاقی صحیح است.
نظر اتفاقی
با توجه به اینکه عقد اجاره، عقدی لازم میباشد و پس از فوت قهراً به ورثه منتقل میگردد و هرگونه تصرف در مال مورد اجاره میبایست با اذن سایر وراث باشد و تصرف در مالالاجاره بدون اذن سایر وراث وفق مواد 581 و 582 قانون مدنی جایز نبوده و موجب ضمان است و در فرض سوال مستاجر فوت نموده است و احدی از وراث به عنوان مستاجر از ملک موضوع اجاره بهرهبرداری نموده است، لکن چنانچه اجارهبها توسط ایشان پرداخت شده و با حق مدیریت بر مغازه مورد اجاره سودی به وی رسیده نسبت به مازاد، سایر ورثه میتوانند مطالبه اجرت نمایند. لکن اگر بر فرض فوت موجر بود در هر صورت سایر ورثه میتوانستند تقاضای سهم اجارهبهای ماهیانه را مطرح نمایند ولی در فرض سوال مطروحه از طریق کارشناس میتوانند میزان اجرتالمثل را تعیین نمود.