هیات وزیران در جلسه 29 /6 /29 بنابر پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی تصویب نمودند که:
1- برای انجام و تمرکز معاملات بازرگانی با دولت شوروی و موسسات تابعه آن دولت شرکت سهامی با سرمایه ده ملیون ریال که نصف آن بلافاصله از طرف وزارت دارائی نقداً پرداخته میشود تاسیس و کلیه سرمایه متعلق به دولت بوده و سهام شرکت قابل انتقال بغیر نخواهد بود.
نمایندگی سهام در مجامع عمومی با وزیر دارائی و وزیر اقتصاد ملی خواهد بود.
2- هیات مدیره شرکت مرکب از سه نفر- جناب آقای عبدالحسین بهنیا رئیس کمیسیون ارز با حفظ سمت فعلی بریاست هیات مدیره و مدیریت عامل آقای محمد ولی نویان و آقای علی اصغر ناصر به سمت کارمند هیات مدیره- آقای مهدی وثوق و آقای حمید مهدوی به سمت بازرسهای قانونی شرکت انتخاب میشوند.
3- هیات مدیره موظف است که بلافاصله اساسنامه شرکت را تنظیم و به ثبت رسانیده و شرکت را مطابق مقررات قانون بازرگانی تاسیس و شروع به کار نماید.
4- طرز عمل شرکت در انجام معاملات این خواهد بود که در تبریز- مشهد- گرگان- رشت- رضائیه شرکتی از تجار معروف محلی تشگیل نماید و بغیر از آنچه که مربوط بادارات دولتی است معاملات شرکت با این شرکتهای محلی صورت خواهد گرفت ولی شرکت اختیار دارد تا موقعیکه این شرکتها تاسیس نشده و یا بعداً در صورت لزوم بهر ترتیبی که مقتضی و مفید بداند در اجراء کامل پیمان با شوروی اقدام بنماید.
5- شرکت مجاز است اعتبارات تجارتی لازم برای انجام معاملات خود و یا معاملات شرکتهای تابعه از بانک ملی ایران دریافت نماید.
6- کلیه هزینه شرکت از محل تفاوت بین خرید و فروش و حق العملی که مطابق اصل بازرگانی عادی دریافت خواهد داشت تامین خواهد شد و از بودجه دولت کمکی به عمل نخواهد آمد.
7- سایر مقررات مربوط بشرکت منجمله از هر قبیل عملیات بازرگانی موضوع انحلال و تصفیه تابع مقررات قانون بازرگانی خواهد بود.
8- این تصویبنامه از تاریخ صدور به موقع اجراء گذارده میشود و هیات مدیره شرکت موظف است که بلافاصله شروع به کار نموده و عملیاتی که انجام میدهد بعد از تاسیس شرکت به حساب شرکت منتقل نماید.
نخست وزیر