تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که در جلسه مورخ 1389/05/30 به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره 145601/ت43458ه- مورخ 1389/07/21 اتخاذ شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ میشود:
1- وزارت نفت موظف است نسبت به راه اندازی و پشتیبانی سامانه هوشمند، جامع و یکپارچه پایش مصرف سوخت و مدیریت تردد ناوگان حمل و نقل عمومی که از این به بعد به اختصار «سامانه» نامیده میشود، به منظور پایش مصرف سوخت و برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر ارایه بهینه خدمات حمل و نقل عمومی، اقدام نماید. سامانه باید مجهز به بخش های محاسبه مصرف سوخت ناوگان، سامانه موقعیت یاب و رهگیری (GPS)، انتقال اطلاعات (Gsm و سایر فناوری های انتقال اطلاعات) و مرکز داده و مدیریت باشد. تجهیزات سامانه یاد شده به نحوی طراحی شود که امکان برقراری ارتباط بین مرکز داده و ناوگان حمل و نقل ترجیحاً به صورت پیوسته (online) در صورت عدم امکان به صورت ناپیوسته (offline) فراهم باشد.
2- وزارت نفت موظف است نسبت به تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی نفت گازسوز(دیزلی) به تجهیزات سامانه تا پایان مهر ماه سال 1389 و سایر وسایل نقلیه عمومی تا پایان سال 1391 اقدام نماید.
3- وزارتخانه های راه و ترابری و کشور موظفند با استفاده از بستر سامانه، پایگاه های داده ای لازم برای فعالیت کامل و یکپارچه آن را در حوزه خود ایجاد، پشتیبانی و مدیریت نمایند.
4- وزارت نفت موظف است امکان تبادل اطلاعات سامانه با پایگاه های داده ای ستاد مدیریت
حمل و نقل و سوخت و وزارتخانه های راه و ترابری و کشور و سایر دستگاه های ذی ربط را فراهم و
دستگاه های یاد شده نیز موظفند حسب مورد در طراحی و فعالیت سامانه، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار وزارت نفت قرار دهند.
5- اعتبار لازم برای تجهیز خودروهای عمومی دیزلی در ابتدا از محل منابع وزارت نفت تامین و سپس از محل اعتبارات قانون هدفمندسازی یارانه ها جبران خواهد شد.
6- وزارتخانه های راه و ترابری و کشور موظفند نصب تجهیزات سامانه را در ضوابط فنی خودروهای حمل و نقل عمومی الزامی نمایند.
تبصره - وزارت راه و ترابری موظف است از ابتدای آبان ماه سال 1389 از ارایه خدمات حمل و نقل از قبیل تخصیص مسافر، بارنامه، صدور معاینه فنی و تخصیص سوخت به خودروهای فاقد این سامانه ممانعت نماید.
7- هماهنگی بین دستگاه ها و نظارت بر مشخصات فنی (تجهیزات) و عملکردی سامانه و هماهنگی سامانه با سامانه درگاه ملی بار بر عهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت میباشد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا رحیمی