صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1401/07/28
برگزار شده توسط: استان خراسان شمالی/ شهر اسفراین
موضوع
مطالبه خسارت یا مابه التفاوت
پرسش
دانشکده علوم پزشکی دستگاه ژنراتوری طی مناقصه ای خریده و بعد از نصب دستگاه متوجه میشود که نو نبوده و کارکرده بوده و دادخواست الزام فروشنده را به تحویل دستگاه نو داده، موضوع به کارشناسی ارجاع و کارشناس نظر داده دستگاه نو نیست و طی رسیدگی به پرونده فروشنده عنوان نموده دستگاه نو یک میلیارد و چهارصدمیلیون تومان بوده و چون دستگاه کارکرده بوده به هفتصدمیلیون مناقصه گذاشته، سوال این است که آیا دادخواست دانشکده درست بوده یا خیر؟ به چه نحوی به پرونده بایستی رسیدگی شود؟
نظر هیات عالی
با توجه به اینکه مناقصه خرید با کمترین قیمت و مزایده فروش با بالاترین قیمت است، بنابر این به نظر میرسد که اولاً دانشگاه ژنراتور را از طریق مزایده خریداری کرده است نه مناقصه، ثانیاً چنانچه در آگهی مزایده دستگاه به صورت آکبند تحویل نشده باشد ادعای دانشگاه علوم پزشکی وارد نمیباشد، چون فروشنده در دفاع اعلام کرده قیمت نو دستگاه در زمان فروش دو برابر قیمت پرداخت شده از ناحیه دانشگاه بوده است چنانچه در آگهی مزایده اعلام شده باشد که دستگاه عرضه شده در مزایده نو و آکبند میباشد موضوع مشمول ماده 790 قانون مدنی میباشد.
نظر اکثریت
وفق ماده 279 قانون مدنی باید عمل کرد یعنی دانشکده فقط حق فسخ دارد پس در فرض سوال دعوی خواهان رد میشود.
نظر اقلیت
وفق ماده 226 قانون مدنی وقتی امکان تسلیم عین مال مورد مناقصه وجود ندارد بایستی متعهد مابه التفاوت را بپردازد.