فصل اول : هدف
ماده 1- به منظور هم آهنگ ساختن فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان در خانه و مدرسه و بهبود پبشرفت وضع تربیت آنان و ایجاد و تقویت ارتباط موثر بین اولیای اطفال و آموزشگاه و کمک در حل مشکلات تربیتی و اجتماعی و نظارت در رفتار دانش آموزان و هدایت و راهنمایی آنان در داخل و خارج آموزشگاه انجمنی به نام انجمن همکاری خانه و مدرسه در کلیه واحدهای آموزشی (کودکستان، دبستان، مدرسه راهنمائی تحصیلی، دبیرستان، هنرستان و آموزشگاه فنی و حرفه ای و نظائر آن) تشکیل میشود.
فصل دوم : تشکیل انجمن
ماده 2- رئیس هر واحد آموزشی مکلف است در مهر ماه هر سال از کلیه اولیای دانش آموزان (پدر یا مادر یا سرپرست) برای انتخاب اعضاء انجمن در مدارس جدید التاسیس و بقیه اعضاء در مدارسی که انجمن داشته اند با توجه به ماده و 6 اساسنامه دعوت کتبی به عمل آورد و پس از تشکیل جلسه لزوم و فوائد انجمن همکاری خانه و مدرسه را به طور مشروح برای اولیای دانش آموزان بیان کند و آنان را به اهمیت موضوع و اثری که انجمن میتواند در بهبود وضع تعلیم و تربیت دانش آموزان داشته باشد آگاه سازد و اساسنامه را برای آنان شرح دهد تا از هدف و کیفیت تشکیل و وظایف انجمن مطلع شوند.
تبصره 1- پس از خاتمه بیانات رئیس آموزشگاه یکنفر از میان حاضران به عنوان رئیس سنی جلسه و دو نفر به سمت منشی انتخاب میشوند(این عده به عنوان هیات نظارت جلسه را اداره و بر انتخابات نظارت می کنند) هیات نظارت بر انتخابات مکلفند صورت مجلس انتخابات را با ذکر اسامی اعضای اصلی و علی البدل در دو نسخه تنظیم و امضا نمایند و به رئیس آموزشگاه تسلیم دارند.
تبصره 2- در صورتی که تعداد شرکت کنندگان از یک چهارم کل دعوت شدگان کمتر نباشد از میان حاضران 12 نفر که به کارهای فرهنگی و اجتماعی بیشتر علاقمند بوده و آمادگی انجام وظایف محول را داشته باشد به عنوان اعضاء انجمن انتخاب میشوند. 7 نفر اول به عنوان اعضای اصلی و بقیه اعضای علی البدل خواهند بود.
تبصره 3- اگر تعداد شرکت کنندگان در نخستین جلسه بحد نصاب مذکور در تبصره 2 ماده 2 نرسد رئیس آموزشگاه مکلف است ظرف مدت پانزده روز به ترتیب مذکور ماده 2 دعوت را تجدید کند و انتخابات را با حضور عده حاضر در جلسه انجام دهد.
ماده 3- اداره آموزش و پرورش هر محل مکلف است به طور مستمر کار انجمنهای خانه و مدرسه واحدهای آموزشی تابع خود را پیگیری نماید و اگر رئیس آموزشگاهی انجمن خانه و مدرسه را تشکیل نداده باشد مراتب را در پرونده کارگزینی او ثبت و او را ملزم به تشکیل انجمن نماید و در صورت تعلل ثانی کتباً رئیس آموزشگاه توبیخ شود.
ماده 4- عضویت در انجمن همکاری خانه و مدرسه افتخاری است.
ماده 5- انجمن همکاری خانه و مدرسه از اشخاص ذیل تشکیل میشود.
الف - رئیس آموزشگاه
ب - دو نفر نماینده معلمان که از طرف شورای معلمان انتخاب و معرفی میشوند.
ج - نمایندگان منتخب اولیای دانش آموزان به شرح مذکور در ماده 2
د - نماینده انجمن ملی اولیاء و مربیان(در شهرستانهائیکه انجمن مذکور تشکیل شده باشد)
تبصره 1- انجمن همکاری خانه ومدرسه یکنفر از پزشکان محل که در خدمت دولت باشدبه عضویت انجمن برمی گزیند و یکنفر از مربیان بهداشت و یکنفر از راهنمایان تعلیماتی و یکنفر از مشاوران راهنمایی را برای مشورت و همکاری در موقع لزوم دعوت خواهد کرد.
تبصره 2- اعضای انجمن در اولین جلسه از بین خود یکنفر رئیس و یکنفر نائب رئیس و یکنفر خزانه دار و یکنفر منشی برای مدت یک سال انتخاب می کنند.
ماده 6- دوره عضویت اعضای انجمن سه سال است و پس از یک سال یک سوم اعضاء به قید قرعه معاف میشوند و به جای آنان اعضای جدید طبق ماده 2 انتخاب می گردند و در پایان سال دوم نصف باقیمانده منتخبین معاف میشوند و جانشین آنان به نحو مذکور در ماده 2 انتخاب می گردند از آن پس در سال به جای کسانی که دوره عضویت سه ساله آنان پایان می پذیرد اعضای جدید انتخاب خواهند شد.
تبصره 1- انتخاب مجدد کسانی که به ترتیب مذکور ماده 6 از عضویت معاف میشوند در صورتی که ولی یکی از دانش آموزان باشند ملامانع است.
تبصره 2- هرگاه یکی از اعضای انجمن همکاری خانه و مدرسه استعفا کند یا سه جلسه متوالی بدون عذر موجه از حضور موجه در جلسات انجمن خودداری نماید یا به جای دیگری منتقل شود و یا دانش آموز تحت سرپرستی خود را از آن مدرسه خارج کند یا فوت بشود انجمن برای بقیه مدت یکی از اعضای علی البدل را که حائز اکثریت نسبی بوده است بجانشینی عضو مذکور دعوت می نمایند.
فصل سوم : روش کار انجمن
ماده 7- جلسات انجمن همکاری خانه و مدرسه لااقل ماهی یکبار به دعوت رئیس انجمن در محل آموزشگاه تشکیل میشود.
تبصره 1- اداره جلسات انجمن بر عهده رئیس و در غیاب او بر عهده نایب رئیس انجمن میباشد.
تبصره 2- رئیس انجمن و در غیاب او نائب رئیس میتواند اعضای انجمن را برای جلسه فوق العاده دعوت نماید.
تبصره 3- در صورت ضرورت بنا به پیشنهاد رئیس آموزشگاه رئیس انجمن و در غیاب او نائب رئیس انجمن نسبت به تشکیل جلسه فوق العاده اقدام می نماید.
ماده 8- جلسات انجمن با حضور لااقل از اعضای رسمیت می یابد و تصمیمات با رای اکثریت نسبی حاضران در جلسه قابل اجرا است.
تبصره 1- تصمیمات انجمن نباید مغایر با قوانین و آیین نامه ها و مقررات وزارت آموزش و پرورش و مواد این اساسنامه اشد.
تبصره 2- در هر جلسه منشی انجمن مکلف است خلاصه مذاکرات و تصمیمات را صورت جلسه کند و به امضا اعضاء حاضر در جلسه برساند سپس در دفتری ثبت نماید و بعد از امضای خود به امضا رئیس انجمن برساند.
فصل چهارم : کمیسیونها
ماده 9- انجمن همکاری خانه و مدرسه میتواند به منظور تامین هدفها و پیشرفت کار و تسریع فعالیتها کمیسیونهایی از اعضای انجمن و سایر اولیای دانش آموزان به شرح ذیل تشکیل دهد:
الف - کمیسیون تعاون
ب - کمیسیون بهداشت و تغذیه
ج - کمیسیون تحقیق و آموزش
د - کمیسیون روابط عمومی
ه - کمیسیون مالی
و - هر کمیسیون دیگری که در هر منطقه بنا به مقتضیات محلی تشکیل آن لازم باشد
تبصره - مسئولیت اداره کمیسیونها به عهده یکی از اعضای انجمن خواهد بود و اعضای کمیسیون توسط انجمن از میان سایر اولیای دانش آموزان و معلمان و کارکنان مدرسه انتخاب میشوند.
فصل پنجم : وظایف انجمن همکاری خانه و مدرسه
ماده 10- انجمن پس از انتخاب هیات رئیسه برنامه کار خود را تنظیم و تکثیر می کند و ظرف مدت یکماه از تاریخ تشکیل به اطلاع اولیای دانش آموزان می رساند.
ماده 11- وظایف انجمن به شرح ذیل است:
1- کوشش به منظور راهنمائی و آشنا ساختن اولیای دانش آموزان در زمینه توجه دقیق به تعلیم وتربیت صحیح فرزندان خود از طریق تشکیل مجالس سخنرانی توسط رجال و دانشمندان و استادان و نمایش فیلمها و تنظیم پرسشنامه ها و مذاکرات خصوصی با اولیای دانش آموزان.
2- مجاهدت برای ارائه طریق و ایجاد رغبت در اولیای دانش آموزان به منظور همکاری و اشتراک مساعی بیشتر با مدرسه.
3- تشکیل جلسات از اولیای دانش آموزان هر کلاس با حضور معلمان مربوط و معاونان مشاوران و راهنمایان تعلیماتی مدرسه به منظور تبادل نظر در حل مشکلات آموزشی و تربیتی دانش آموزان.
4- ارائه طریق برای حسن رفتار دانش آموزان در خانه و مدرسه و معابر و اجتماعات.
5- چون طبق فرمان مطاع ما و کانه تحصیل از کودکستان تا پایان دوره راهنمایی تحصیلی رایگان میباشد بنابراین انجمن همکاری خانه و مدرسه موظف است مراقبت لازم معمول دارد تا برای هر نوع امر آموزشی در دوره های مذکور وجهی دریافت نشود.
6- تعیین حدود میزان شهریه سال تحصیلی با رعایت مقرررات و آیین نامه های مربوط جهت پیشنهاد به شورای آموزش و پرورش منطقه
7- کوشش برای تهیه وسایل سمعی و بصری- نمایش فیلمهای مفید تربیتی و علمی ایجاد توسعه آزمایشگاه و کتابخانه، کارگاههای فنی و حرفه ای، وسایل آشپزی، خیاطی و کاردستی و زمین و سالن و وسائل ورزشی.
8- نظارت و مراقبت در امر تغذیه و بهداشت دانش آموزان(بهداشت فردی، بهداشت محیط، آب آشامیدنی) و همکاری با اولیای آموزشگاه در تشکیل پرونده بهداشتی دانش آموزان.
9- همکاری در تعیین و انتخاب محل مناسب برای آموزشگاه و تعمیر ساختمان و همچنین پیدا کردن زمینهای مناسب برای احداث.
10- همکاری در برگزاری جشنها و مراسم ملی و مذهبی
11- همکاری در تشکیل ناهارخانه و فراهم کردن محل صرف غذا برای آن دسته از دانش آموزان که به عللی ناهار را در مدرسه صرف می کنند.
12-همکاری با ادارات مربوط برای جلوگیری از ادامه کار فروشندگان دوره گرد که خوراکیهای غیر بهداشتی و کثیف آلوده به دانش آموزان می فروشند.
13- نظارت و مراقبت در امور و وسائل مربوط به ایمنی و سلامت دانش آموزان در مدرسه (وسائل نقلیه- آتش نشانی- نرده ها و پنجره ها و پلکان - برق و سیم کشی - استخر شنا- زمین و وسائل ورزشی و نظائر آن) و جلب همکاری سازمانها و افرادیکه در این زمینه میتوانند موثر باشند.
14- قبول هدایا و کمکهای مالی که از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی به انجمن داده میشود و تعییین نحوه مصرف آنها در مدرسه.
فصل ششم : امور مالی
ماده 12- وجوه انجمن در بانک نگاهداری میشود برداشت از این وجوه برای هزینه ها پس از تصویب انجمن و امضای رئیس آموزشگاه و خزانه دار انجمن خواهد بود.
تبصره 1- دریافت هرگونه چک یا وجه نقد باید در قبال صدور قبض رسمی انجمن صورت گیرد.
تبصره 2- هرگاه در محل شعبه بانک وجود نداشته باشد وجه انجمن به طور امانت در تحویل خزانه دار انجمن خواهد بود.
تبصره 3- رئیس مدرسه و خزانه دار انجمن مکلفند ترازنامه مصرف وجوه دریافتی و اعتبارات انجمن و صورت اثاثیه ووسائل خریداری و اهدایی را هر سال یکبار تنظیم پس از تصویب انجمن در موقع تجدید انتخابات به اطلاع اولیاء دانش آموزان برسانند.
ماده 13- رئیس آموزشگاه موظف است هر ماهه گزارش کار انجمنی را به اداره آموزش و پرورش محل بدهد و اداره آموزش و پرورش هر شهرستان فهرستی از کارهای انجام شده هر انجمن را به وزارت آموزش و پرورش ارسال دارد.