صورتجلسه نشست قضایی
تاریخ برگزاری: 1398/02/26
برگزار شده توسط: استان مازندران/ شهر تنکابن
موضوع
اعتراض نماینده اداره بیمه بعنوان شخص ثالث
پرسش
درجریان رسیدگی به پرونده تصادف، نماینده اداره بیمه برای جلسه رسیدگی دعوت میگردد نامبرده درجلسه دادرسی حاضر نمی شود و در فرجه قانونی نیز به رای صادره اعتراض نمینماید و بعد از انقضای مهلت اعتراض به عنوان شخص ثالث به رای اعتراض مینماید؛ حال آیا نماینده بیمه علی رغم دعوت به جلسه و عدم حضور و عدم اعتراض درفرجه قانونی میتواند به عنوان شخص ثالث اعتراض نماید؟
نظر هیئت عالی
طبق ماده 417 ق.آ.د.م چنانچه شخص ثالث یا نماینده او در دادرسی به عنوان «یکی از اصحاب دعوی» دخالت نداشته باشد، میتواند در صورت ذی نفع بودن دعوی اعتراض ثالث طرح و اقامه نماید و در فرض سوال نماینده بیمه به عنوان یکی از اصحاب دعوا تلقی نمی شود. بنابراین حق اعتراض ثالث ندارد.
نظر اکثریت
طبق قانون بیمه برای بیمه حق اعتراض ثالث قیدشده و دعوی اعتراض ثالث مسموع میباشد.
نظر اقلیت
لفظ اعتراض ثالث در واقع همان اعتراض به رای میباشدکه باید در فرجه قانونی اعمال شود.