غاصبانه نبودن تصرف خانه‌های خالی توسط کسانی که برابر اجاره‌نامه بنیاد مسکن در آن محل‌ها سکونت یافته‌اند

مصوب 1362/09/28 شورای عالی قضایی

بعضاً مشاهده میشود خانه‌ها و آپارتمانهای بلاصاحب که برابر لایحه قانونی استفاده از خانه‌های خالی جهت اسکان فاقدین مسکن مصوب 1358/10/1 شورای انقلاب اسلامی ایران به وسیله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اشخاص اجاره داده شده است غصب تلقی نموده و برابر ضوابط و مقررات مربوط به غصب عمل میشود.
چون واگذاری این قبیل محلها به حکم شورای انقلاب که در زمان وضع لایحه مزبور قدرت قانونی داشته است، صورت گرفته و مشخص تطبیق محلهای خالی و اشخاص فاقد مسکن نیز در آن تاریخ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است. لذا مراتب بدینوسیله اعلام می‌شود که اولاً تصرف متصرفینی که برابر اجاره نامه بنیاد مسکن در آن محلها سکونت یافته‌اند، غاصبانه نیست و لذا مراجع مذکور نمیتوانند احکام غصب را درباره آنان اعمال نمایند. درثانی چنانچه مالکین آن قصد تخلیه محلهای مزبور داشته باشند باید کلیه ضوابط فعلی از قبیل نیاز شخصی و تخلف مستاجر و مساله عسر و حرج طرفین کاملاً مورد توجه قرار گرفته و سپس تصمیم مقتضی اتخاذ نمایند.

از طرف شورای عالی قضائی- موسوی اردبیلی

دریافت فایل پی‌دی‌اف