چون تعداد کثیری از مراجعین به دستگاه قضایی کشور غالباً با دلایل و انگیزه های مختلف مانند اخذ و تمدید مرخصی از زندانها، شکایت از روند دادرسی پرونده ها در محاکم - بی توجهی و برخورد نامناسب همکاران قضایی و اداری - سوء جریان و اطاله دادرسی- اعلام عجز از پرداخت دیه - اختلافات زناشوئی و غیره، روزانه به نهاد قوه قضائیه مراجعه می نمایند که به لحاظ تعداد زیاد این قبیل مراجعین توسط همکاران قضایی مستقر در واحد نظارت و پیگیری نهاد قوه قضائیه راهنمائی و ارشاد میگردند عنداللزوم مشکلات آنها به واحدهای قضایی سراسر کشور انعکاس می یابد، لکن متاسفانه در پاره ای از موارد مشاهده میشود که مراجعین با ارائه نامه های ارسالی از نظارت و پیگیری با برخورد نامناسب و یا بی توجهی برخی از همکاران قضایی و اداری مواجه میگردند و بعضاً مورد شماتت نیز قرار می گیرند از آنجایی که این قبیل مراجعین به منظور حل مشکلاتشان و انعکاس مطالب به مسئولین با صرف وقت و تحمل هزینه های سنگین از اقصی نقاط کشور به نهاد قوه قضائیه مراجعه می نمایند عدم توجه به درخواست قانونی آنها موجب تکدر خاطر و مراجعه مجدد آنها به نهاد خواهد شد.
لذا مقتضی است همکاران محترم ضمن عطف توجه به اینگونه مکاتبات نسبت به ارشاد و راهنمائی و پیگیری حقوق مراجعین اقدام و نتیجه اقدامات انجام شده جهت استحضار واحد نظارت و پیگیری قوه قضائیه اعلام نمایند.
«رعایت مفاد این بخشنامه برای کلیه همکاران قضایی و اداری الزامی است»
بدیهی است این قبیل مکاتبات پیگیری شده و در صورت مشاهده هر گونه بی توجهی و برخورد نامناسب همکاران با مراجعه کنندگان مورد سوال و مواخذه قرار خواهند گرفت.
روسای کل محترم دادگستریهای استان مسئول اجرای دقیق این بخشنامه میباشند.
سید محمود هاشمی شاهرودی
رئیس قوه قضائیه