هیات وزیران در جلسه مورخ 1387/04/30بنا به پیشنهاد شماره 39147-1 مورخ 1386/07/01سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (19) پروتکل ایمنی کنوانسیون تنوع زیستی، موضوع قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل ایمنی زیستی - مصوب 1382- تصویب نمود:
1 - به منظور بهره برداری ایمن از فناوریهای زیستی نوین و فرآورده های حاصل از آنها در راستای جلوگیری یا کاهش مخاطرات ناشی از آنها برای محیط زیست، تنوع زیستی، سلامت انسان، دام و گیاه و همچنین ایجاد ساز و کار لازم برای ارزیابی و مدیریت مخاطرات مربوط به استفاده محصور، رهاسازی، عرضه، جابه جایی، صادرات و واردات، ترانزیت، موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی و محصولات مشتق از زیست فناوری نوین شورایی تحت عنوان کارگروه ملی ایمنی زیستی با عضویت وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه، صنایع و معادن، بازرگانی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ریاست معاون اول رئیس جمهور و در غیاب معاون اول رئیس جمهور با ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل میگردد.
تبصره - در مورد لزوم از سایر مقامات صالح (بدون حق رای) جهت شرکت در جلسات کارگروه ملی ایمنی زیستی دعوت خواهد شد.
2 - کارگروه میتواند براساس پیشنهاد اعضای خود، سه نفر افراد صاحبه نظر و متخصص در زمینه امور مرتبط با پروتکل را برای شرکت در جلسات به عنوان مشاور تعیین نماید.
3 - کمیسیون هماهنگی متشکل از معاونین وزارتخانه ها، سازمانهای عضو کارگروه ملی ایمنی زیستی و رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران میباشد. این کمیسیون مسئول تهیه و تدوین راهبردها، برنامه ها، مقررات، آییننامه ها، دستورالعملها و استانداردهای ایمنی زیستی کشور و ارایه آنها به کارگروه ملی ایمنی زیستی میباشد. رئیس کمیسیون، نایب رئیس کارگروه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است. دبیر کمیسیون، رئیس دبیرخانه و دبیر کارگروه ملی ایمنی زیستی است که مسئول پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات کارگروه و قوانین ایمنی زیستی و ارایه گزارش به کارگروه ملی ایمنی زیستی میباشد.
4 - دبیرخانه مسئول انجام مکاتبات مربوط به کارگروه ملی ایمنی زیستی و کمیسیون هماهنگی آن، برگزاری جلسات کمیسیون هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات کارگروه ملی ایمنی زیستی و دریافت درخواستهای صدور مجوز از طریق مرجع ذیصلاح و ارجاع آن بر حسب مورد به کارگروههای وزارتی و سازمانی و دریافت نظر کارگروههای ذیربط و اعلام آن به مراجع ذیصلاح جهت صدور مجوز نهایی و بانک اطلاعات ایمنی زیستی میباشد. مسئولیت دبیرخانه کارگروه ملی ایمنی زیستی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس آن، دبیر کارگروه ملی ایمنی زیستی است.
تبصره - کانون ملی، موضوع ماده (19) پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، سازمان حفاظت محیط زیست نقطه تماس در زمینه امور تخصصی و وزارت امورخارجه نقطه تماس بینالمللی این ماده از پروتکل میباشد.
5 - کارگروههای وزارتی و سازمانی به منظور نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات ایمنی زیستی در دستگاههای اجرایی عضو کارگروه ملی ایمنی زیستی کشور، بررسی تخصصی درخواستها از جمله ارزیابی مخاطرات، ارایه نظرات تخصصی، گزارش فعالیتها و ارایه پیشنهادات به کمیسیون هماهنگی تشکیل میشوند. این کارگروهها زیر نظر وزارتخانه یا سازمان مربوط در چارچوب اختیارات قانونی دستگاه ذیربط فعالیت مینمایند که به شرح زیر میباشند:
الف - کارگروه تخصصی حفاظت محیط زیست
ب - کارگروه تخصصی جهادکشاورزی
پ - کارگروه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ت - کارگروه تخصصی علوم، تحقیقات و فناوری
ث - کارگروه تخصصی صنایع و معادن
ج - کارگروه تخصصی بازرگانی
چ - کارگروه تخصصی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
6 - باتوجه به مواد (15) و (16) پروتکل ایمنی زیستی کارتاهینا، کارگروه ملی ایمنی زیستی عهدهدار وظایف ذیل میباشد:
الف - سیاستگذاری، تعیین و تصویب راهبردها در عرصه ایمنی زیستی
ب - هماهنگی بین وظایف قانونی دستگاههای مربوطه با مقررات موضوع این قانون
پ - مدیریت و نظارت عالیه بر فعالیتهای مرتبط با شمول این قانون
ت - تصویب آییننامهها، دستورالعملها و پیشنهاد قوانین ومقررات مقتضی به هیئتوزیران
ث- تعیین راهکارها و اقدامات مناسب برای ارزیابی، مدیریت و کنترل مخاطرات
ج - تصویب آییننامه داخلی کارگروه وکمیسیون هماهنگی
7 - دبیرخانه و دستگاههای ذیربط موظفند زمینه های تنویر افکار، آموزش و مشارکت عمومی را در رابطه با مسایل ایمنی زیستی از طرق مقتضی فراهم نمایند.
از تاریخ تصویب این تصویب نامه کلیه مصوبات قبلی مغایر با مفاد آن لغو میگردد.
پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور