هیات وزیران در جلسه مورخ 25/ 3/1336 اساسنامه شورای عالی سوخت را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 - به منظور مطالعه درباره سوخت کشور و تامین ارزانترین و مناسب ترین سوخت برای هر منطقه و جلوگیری از انهدام تدریجی جنگلها و پوشش خاک شورائی به نام شورای عالی سوخت تشکیل میگردد.
ماده 2- شورای عالی سوخت بریاست نخست وزیر تشکیل و اعضاء آن عبارت خواهد بود.
وزیر کشور - وزیر کشاورزی - وزیر صنایع و معادن - مدیرعامل سازمان برنامه
شهردار تهران - مدیرعامل بنگاه جنگل ها- مدیرعامل بنگاه برق تهران - رئیس سازمان عمران وزارت کشور- مدیر بخش شرکت ملی نفت ایران.
تبصره 1- نخست وزیر ممکن است نایب نخست وزیر یا یکی از وزراء را به عنوان قائم مقام خود تعیین نمایند و نامبردگان مذکور در بالا نیز میتوانند پس از آنکه اساس وظایف شورا بررسی و تدوین گردید نمایندگان مختارخود راتعیین و معرفی نمایند.
تبصره 2 - در مواقع لازم می توان از اشخاص ذی صلاحیت برای شرکت در شورا دعوت نمود.
ماده 3 - شورا در اولین جلسه ای که تشکیل می دهد آیین نامه داخلی خود را تنظیم و دبیر شورا را انتخاب خواهند نمود.
ماده 4 - وظائف شورای عالی سوخت عبارت از:
الف - مطالعه در انواع سوخت که فعلا در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار میگیرد و تعیین ارزش آن در هر یک از نقاط کشور به منظور مقایسه با ارزش سایر انواع سوختی که به جای آن ممکن است پیشنهاد گردد.
ب - مطالعه و بررسی مناسب ترین سوخت هر منطقه و راه های تامین و استفاده از آن.
ج - تهیه طرح های لازم برای تعمیم سوخت مورد نظر هر منطقه و ارائه طریق جهت تهیه وسائل مخصوص استفاده از آن سوخت.
ماده 5 - تصمیمات شورا تا آنجا که در حدود اختیارات شرکت کنندگان در شورا است لازم الاجرا بوده و باید فوراً به موقع اجرا گذارده شود. در مواردی که انجام تمام یا قسمتی از پیشنهادات شورا خارج از حدود اختیارات شرکت کنندگان است تصمیمات مزبور به صورت پیشنهاد بهیات دولت تقدیم خواهد گردید تا موجبات اجرای آن را فراهم نمایند.
ماده 6 - وزارتخانه های کشور - کشاورزی - صنایع و معادن - سازمان برنامه و شرکت ملی نفت ایران مامور اجرای این تصویبنامه میباشد.