راپرت نمره 1642 - 12 /4 /12 راجع باجرای مفاد متحدالمال نمره 7770- 25 /3 /312 واصل و ملاحظه شد اولا برای معلوم شدن توافق ورثه در سهم الارث لازم نیست که حتما تقسیم نامه بین آنها تنظیم شده و ثانیا لازم نیست در تقسیم نامه مزبور حتما در دفتر اسناد رسمی هم ثبت بشود- اگر ارث کما فرض الله بین ورثه تقسیم بشود و بعد از احراز انحصار وراثت ورثه بنویسند که در سهم الارث خود به طور کما فرض الله موافقت داریم همین مقدار کافی است- و البته در این صورت باید حق الثبت انتقال در دفتر املاک را اخذ نمود- ولی اگر ورثه برخلاف رویه کما فرض الله بخواهند تقسیمات مخصوصی بین خود قائل شوند البته این تقسیم نامه باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شده و اگر در تقسیم نامه مزبور قیمت کلیه شش دانگ ملک تعیین شده و حق الثبت کلیه ملک را هم پرداخته باشند دیگر در این صورت دو مرتبه نباید از آنها حق الثبت اخذ نمود.
سواد دستور فوق برای اطلاع کلیه دوائر ثبت ابلاغ میشود.
مدیر کل ثبت مملکتی - کاظم سمیعی