جلسه شورای عالی شهرسازی در تاریخ 1347/8/28 برای بررسی چگونگی اجرای طرح عباس آباد واستماع نظرات نمایندگان وزارت جنگ نسبت به تصمیمات متخذه در جلسه قبل در مورد نحوه تشکیل شرکت سهامی و جبران خسارت صاحبان اراضی واقع در محدوده طرح عباس آباد تشکیل گردید.
در این جلسه پیرامون صورت جلسه مورخ 1347/7/15 مذاکراتی به عمل آمد و ضمن تایید اصول مفاد آن نظرات اصلاحی ابراز و تصمیماتی به شرح زیر اتخاذ گردید:
1- نحوه تشکیل شرکت سهامی
نمایندگان حقوقی سازمان مسکن، وزارت جنگ و شهرداری تهران نحوه تشکیل سازمان لازم و چگونگی آن را با در نظر گرفتن موارد زیر مورد بررسی قرار داده و نظرات خود را در ظرف مدت دو هفته اعلام نماید.
الف- شرکت به صورت یک شرکت سهامی که سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح شاهنشاهی، شهرداری تهران و سازمان مسکن اعضای موسس آن خواهند بود اداره گردد.
ب- شرکت مزبور باید ظرف یک ماه تشکیل گردد.
2- سرمایه گذاری در شرکت
الف- سازمان مسکن قسمتی از اراضی ناحیه کن را که دارای قابلیت بهره برداری فوری است به عنوان سرمایه خود در اختیار شرکت قرار دهد. ضمناً در صورتی که در آینده زمین هائی در اختیارسازمان مسکن قرار گیرد که در نقاط مناسب تری باشد به جای زمین های کن به عنوان قسمتی ازسرمایه سازمان مسکن در اختیار شرکت قرار گیرد.
ب- علاوه بر 50 میلیون ریال سرمایه ای که شهرداری فوراً در اختیار شرکت قرار می دهد جناب آقای وزیر کشور قبلاً کتباً مرقوم فرموده اند که «شهرداری متعهد میشود که تا مدت پنج سال سالیانه حداقل مبلغ یکصد میلیون ریال جهت امور مختلفه عمرانی این منطقه اعم از خیابان کشی، آسفالت و غیره منظور نموده و نهایت همکاری را با سازمان مستقل مزبور جهت پیشرفت امور بنماید.
پیشنهاد نمایندگان وزارت جنگ آن است که تعهد جناب آقای وزیر کشور به صورت پرداخت وجوه برای عمران منطقه صورت گیرد تا بتوان اعتبارات شرکت فوق الاشاره را که نسبتاً ناچیز است به مصرف خرید زمین رسانید.
3- در مورد تعیین میزان غرامت پرداختی به صاحبان اراضی نظرات زیر ابراز گردید:
الف- نظر وزارت کشور و وزارت آبادانی و مسکن و سازمان های تابعه تایید نظر قبلی کمیسیون دایر بر استفاده از قانون سال 1339 یعنی پرداخت غرامت بر مبنای بهای اراضی یک سال قبل ازتصویب نامه است به این دلیل که اخیراً به مناسبت شایعه سرمایه گذاری دولت در ناحیه عباس آباد قیمت اراضی بی تناسب و به طور مصنوعی افزایش یافته است.
ب- پیشنهاد نمایندگان وزارت جنگ این است که پرداخت غرامت بر مبنای قیمت روززمین ها و با استفاده از قوانین سازمان برنامه یا قانون شهرداری ها جهت خرید زمین و متکی بهقیمت روز زمین صورت گیرد.
استناد نمایندگان مزبور این است که افسران مالک پس از سالها انتظار توقع دارند که مانند مالکین اراضی مشابه دیگر ولی خارج از محدوده طرح عباس آباد که از سرمایه گذاری دولتی مستفید می گردند آن ها نیز میتوانند زمین های خود را به قیمت روز بفروشند.
البته نظر نمایندگان وزارت جنگ آن است که این مزایا فقط به افسران رده یک یعنی افسرانی که اراضی را در مرحله اول خریداری نموده و تاکنون نگهداری کرده اند اعطا گردد، این اراضی محتملاً از نیم میلیون مترمربع تجاوز نمی نماید.
قرار شد وزارت جنگ ظرف یک هفته صورت افسران صاحب زمین و مساحت زمین آنها را تعیین فرمایند تا معلوم شود در صورت انتخاب نظر وزارت جنگ چه مبلغ اعتبار مورد نیاز میباشد.
4- پرداخت های نقدی و صدور سهام
الف- پرداخت های نقدی و یا معاوضه زمین با زمین در ظرف 6 ماه انجام یافته و زمین هائی که از آن ها خلع مالکیت به عمل آمده به تملک شرکت درآید.
ب- تعیین تکلیف سهام موکول به تصویب محدوده طرح پیشنهادی خواهد بود.
5- سایر تصمیمات: اصلاح در متن صورت جلسه مورخ15/ 7 /1347 موافقت گردید که در قسمت «الف» بند 1 از صورت جلسه قبلی جمله «از طریق تعاون ارتش» به جمله «به نمایندگی سازمان تعاون مصرف کادر نیروهای مسلح شاهنشاهی» تبدیل شود.