بنابر گزارشی که رسیده چون در حد دلالت ماده 314 قانون آیین دادرسی کیفری در دادگاهها اختلاف نظر هست لذا از باب تذکار توجه آقایان قضات را به نکات زیر معطوف میدارد:
1- به طوریکه از ماده 314 قانون آیین دادرسی کیفری مستفاد میشود در امور جنحه هرگاه یک وکیل از سه وکیل حاضر شود دادگاه رسیدگی میکند خواه آن دو وکیل غایب برای عدم حضور خود عذر موجه داشته باشند یا نداشته باشند به استدلال اینکه:
اولاً- طبق قسمت اول ماده 314 عدم حضور هر سه وکیل بدون عذر موجه مانع رسیدگی نمیباشد و در قسمت دوم ماده نیز هرگاه منظور عدم حضور دو وکیل بدون عذر موجه باشد لازم بود این موضوع در متن ماده مزبور تصریح شود در صورتی که چنین تصریحی به عمل نیامده و قسمت دوم ماده مزبور چنین مقرر میدارد: «... و در صورت عدم حضور یک یا دو وکیل دادگاه با حضور وکیل دیگر رسیدگی مینماید...» و بنابراین چنانچه عدم حضور هر سه تن بدون عذر موجه مانع نباشد به طریق اولی عدم حضور دو تن مانع نیست و لذا در قسمت دوم منظور از عدم حضور اعم از این است که با عذر موجه یا بدون عذر موجه باشد.
ثانیاً- ماده 11 از مبحث دوم از فصل ششم باب محاکمه جنایی از آیین دادرسی کیفری حضور یک وکیل را برای رسیدگی کافی دانسته و عدم حضور دیگری را هرچند با عذر موجه هم باشد مانع رسیدگی ندانسته است - بنابراین درصورتی که این حکم در دادگاه جنایی جاری باشد در دادگاه جنحه با توجه به استدلالی که در قسمت اول شده است به طریق اولی صادق خواهد بود.
2- در صورتی که وکلاء متعدد بوده و به هیچیک از آنها منفرداً حق اقدام داده نشده باشد هرچند در در قانون آیین دادرسی کیفری در این باب نصی نیست ولی بهطوریکه از مواد فوقالذکر و اصول قانونی مستفاد میشود حضور یکی از آنان یا وصول لایحه دفاعیه از طرف یکی از آنها برای رسیدگی دادگاه کافی است.
وزیر دادگستری