لایحه قانونی استخدام استادان خارجی برای دانشکده‌های شهرستانها

مصوب 1337/11/11 مجلس شورای ملی

ماده اول (منسوخ 1399/08/05)- از تاریخ تصویب این قانون به وزارت فرهنک[فرهنگ] اجازه داده می‌شود برای تکمیل عده معلمین دانشکده‌های شهرستانها در رشته‌های فنون پزشگی[پزشکی] و فنی و علوم و کشاورزی استادان و متخصصین مورد احتیاج را از اتباع کشورهای اطریش - آلمان غربی - انگلیس - فرانسه - سویس -‌بلژیک - ایتالیا - امریکا - ژاپن - برای مدتیکه زائد بر پنجسال نباشد در حدود اعتبار بودجه مصوب هر یک از دانشکده‌ها استخدام نماید حقوق هر‌یک از این معلمین حداکثر ماهیانه پنجاه هزار ریال میباشد که تا دو ثلث آن قابل پرداخت بارز خواهد بود.
به علاوه ممکنست به هر یک از معلمین که‌محل سکونت در اختیار آنها قرار داده نشود مبلغی که ماهیانه از ده هزار ریال تجاوز ننماید به عنوان کرایه منزل تادیه نمود هزینه رفت و آمد هر یک از‌معلمین و زن و فرزندان کمتر از 18 سال که تحت تکفل او باشد از طرف وزارت فرهنک[فرهنگ] پرداخت خواهد شد. استادان مزبور در هر سال یکماه مرخصی با استفاده از حقوق و کرایه منزل خواهند داشت تاریخ استفاده از مرخصی با توافق استاد و رئیس دانشکده و با تصویب وزارت فرهنک[فرهنگ] تعیین خواهد شد.

تبصره یک (منسوخ 1399/08/05)- وزارت فرهنک[فرهنگ] مجاز است معلمین خارجی دانشکده‌های شهرستانها را در مقابل حوادث و امراضی که ناشی از انجام دادن وظیفه آنها باشد بیمه نماید و حق بیمه را ار[از] اعتبارات خود پرداخت کند.

تبصره 2 - ایرانیانیکه واجد صلاحیت کافی باشند با تساوی شرایط طبق قوانین مربوط از لحاظ استخدام در دانشکده‌های شهرستانها حق تقدم خواهند داشت.

ماده دوم - وزارت فرهنک[فرهنگ] مجاز است در صورت ضرورت برای هر یک از استادان خارجی دانشکده‌های شهرستان ها یکنفر متصدی آزمایشگاه که‌تحصیلات او کمتر از لیسانس نباشد بنا به پیشنهاد استاد مزبور و موافقت شورای دانشکده مربوط از اتباع کشورهای فوق الذکر استخدام نماید حداکثر‌حقوق هر یک از متصدیان آزمایشگاه در ماه از سی هزار ریال که نصف آن قابل پرداخت به ارز است تجاوز نخواهد نمود،هزینه رفت و آمد متصدی آزمایشگاه وزن و فرزندان کمتر از 18 سال که تحت تکفل او باشند به عهده وزارت فرهنک[فرهنگ] و در هر سال حق استفاده یک ماه مرخصی با حقوق را‌خواهند داشت

ماده سوم - استادان و متصدیان آزمایشگاهی که به ترتیب مواد فوق استخدام میشوند حق اشتغال به کار دیگر ندارند و مکلفند در مدت خدمت خود دانشیاران و دستیارانی که از طرف دانشکده بآنها معرفی میشوند برای خدمات تخصصی مربوط تربیت نمایند.

ماده چهارم - وزارت فرهنک[فرهنگ] مجاز است قرار مخصوص با دانشگاههای کشورهای فوق یا موسسات بین‌المللی برای تامین دروس مورد احتیاج دانشکده‌های مرکز و شهرستان ها منعقد نماید

ماده 5 - وزارت فرهنک[فرهنگ] مجاز است حقوق استادان خارجی دانشکده‌های شهرستان ها را که قبلا استخدام شده‌اند از اول مهر 1336 طبق این قانون پرداخت نماید

ماده ششم - سایر شرایط استخدامی استادان و متصدیان آزمایشگاهی خارجی فوق طبق قانون استخدام اتباع خارجی مصوب عقرب 1301 خواهد‌بود.

ماده هفتم (منسوخ 1399/08/05)- تا موقعی که عده معلمین هر یک از دانشکده‌های شهرستانها تکمیل نشده وزارت فرهنک[فرهنگ] مجاز است استادان و دانشیاران دانشگاه تهران و‌پزشگان[پزشکان] یا مهندسین کارمند دولت که دارای مقام عالی علمی بوده و صلاحیت آنان مورد تایید شورای عالی فرهنک[فرهنگ] باشد در هر سال تحصیلی حداکثر‌برای مدت سه ماه برای تدریس بدانشکده‌های شهرستانها اعزام بدارد و علاوه بر هزینه سفر رفت و آمد فوق‌العاده روزانه آنها را معادل سه برابر‌فوق‌العاده مقرر در آیین‌نامه مزایا پرداخت نماید و نیز وزارت فرهنک[فرهنگ] میتواند در صورت احتیاج باستادان و دانشیاران دانشکده‌های شهرستانها با رعایت همین ماده برای تدریس در سایر دانشکده‌های شهرستانها ماموریت بدهد. چنانچه ضرورت ایجاب نماید که باستاد خارجی یک دانشکده ماموریت داده شود که در دانشکده شهرستان دیگر موقتاً تدریس نماید هزینه مسافرت طبق مقررات از بودجه دانشکده ای که در آن بتدریس مشغول شده پرداخت خواهد شد.

ماده هشتم - به وزارت فرهنک[فرهنگ] اجازه داده میشود که آقای سعید نفیسی استاد دانشگاه تهران را که بتقاضای خودشان بازنشسته شده‌اند و دانشگاه تهران بوجود ایشان نیازمند است مجدداً برای تدریس دعوت نماید و تفاوت حقوق بازنشستگی و حقوق پایه ایشانرا به عنوان حق تدریس پرداخت‌نماید.

ماده 9 (منسوخ 1399/08/05)- برای بالا بردن سطح معلومات استادان و دانشیاران دانشکده‌های شهرستان ها وزارت فرهنک[فرهنگ] مجاز است در هر سال عده‌ای از استادان و‌دانشیاران و روسای درمانگاه های دانشکده‌های شهرستانها را که لااقل دارای سه سال سابقه تدریس در دانشکده باشند برای تکمیل مطالعات در رشته‌تخصصی خود بیکی از کشورهای خارجی برای مدت یک سال اعزام بدارد به شرط آنکه عده ای که از هر دانشکده اعزام میشود از میزان 10% مجموع عده استادان و دانشیاران و سایر معلمین دانشکده تجاوز نکند و باینقبیل استادان و دانشیاران و روسای درمانگاه ها علاوه بر حقوق و کمک و مزایائی که بریال پرداخت میشود در صورت اعزام به امریکا ماهیانه 200 دلار و‌در صورت اعزام باروپا ماهیانه 60 لیره به عنوان فوق‌العاده از بودجه دانشکده مربوط پرداخت میشود.
در صورتی که استاد یا دانشیار یا رئیس درمانگاهی تحقیقات علمی و تتبعات مفیدی نموده باشد که به موجب گواهی دانشگاه یا موسسه تخصصی که در آن کار میکند ادامه مطالعه آن ضروری و قطعی تشخیص شود وزارت فرهنک[فرهنگ] مجاز است با موافقت دانشکده مربوط تا یک سال بر مدت ماموریت او‌با شرایط فوق بیفزاید. هر یک از استادان و دانشیاران و روسای درمانگاه ها در هر پنج سال بیش از یک نوبت از این ماده و یا از بورسهائی که برای مدت بیش از سه ماه در اختیار وزارت فرهنک[فرهنگ] قرار داده میشود نمیتواند استفاده نماید

تبصره (منسوخ 1399/08/05)- آیین‌نامه اجرایی این ماده با تصویب شورای عالی فرهنک[فرهنگ] خواهد بود.

ماده 10 - اعتباراتی که برای اجرای این قانون لازم است در بودجه هر یک از دانشگاههای شهرستان ها در حدود اعتبارات مصوب هر یک از آن ها باید منظور شود.

ماده 11 - وزارت فرهنک[فرهنگ] مامور اجرایاین قانون میباشد

قانون فوق که مشتمل بر یازده ماده و سه تبصره است در جلسه سه‌شنبه دوم دی ماه یک هزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی‌رسید.

نایب رئیس مجلس شورای ملی - دکتر موسی عمید

لایحه فوق مشتمل بر 11 ماده و 3 تبصره در جلسه روز شنبه یازدهم بهمن ماه هزار و سیصد و سی وهفت شمسی به تصویب مجلس سنا رسیده است.
نایب رئیس مجلس سنا - محمد علی وارسته

دریافت فایل پی‌دی‌اف