اجازه ادامه تحصیل به مردودین دوره دبیرستان براساس نظام قدیم

مصوب 1354/07/08 شورای عالی آموزش و پرورش

در سال تحصیلی 55-54 کلاسهای چهارم متوسطه قدیم آموزشی در نقاطی که قبلاً کلاس چهارم متوسطه دائر بوده در شب تشکیل خواهد شد لیکن ادارات آموزش و پرورش مخیرند در صورت وجود امکانات مخصوصاً نیروی انسانی کافی و داشتن حداقل بیست نفر دانش آموز واجد شرایط کلاس روزانه را نیز تشکیل دهند و چنانچه شرایط برای ادامه کار کلاسهای شبانه و روزانه در اینگونه نقاط فراهم نباشد داوطلبان تحصیل می‌توانند در یکی از دبیرستانها که اداره آموزش و پرورش محل تعیین خواهد کرد ثبت نام نموده و در امتحانات نوبتهای سه گانه شرکت نمایند در مورد معافیت تحصیلی این قبیل دانش آموزان مانند سایر دانش آموزان دبیرستانی اقدام خواهد شد. بهمین ترتیب در سالهای تحصیلی بعد در مورد کلاسهای پنجم و ششم متوسطه نیز عمل گردد به طوریکه در سال تحصیلی 57-56 فقط کلاس ششم متوسطه داشته باشد ضمناً برای داوطلبان تحصیل در کلاسهای چهارم و ینجم و ششم متوسطه نظام قدیم اموزشی در خرداد ماه اولین سالی که آن کلاس دیگر وجود ندارد یک نوبت امتحان در نظر گرفته شود و در امتحان یک نوبتی دانش آموزی قبول شناخته شود که:
الف- معدل کلیه دروس امتحانی او کمتر از ده نباشد.
ب- نمره دروس اختصاصی حداقا 12 و دروس غیر اختصاصی حداقل هفت باشد.
ج- چنانچه دانش آموزی در یک درس اختصاصی یا غیر اختصاصی نمره کمتر از حد نصاب مقرر بیاورد در صورت داشتن معدل 10 و یا با داشتن معدل 12 یا بالاتر در دروس (یک اختصاصی و بیک غیر اختصاصی) نمره حد نصاب نداشته باشد قبول شناخته می‌شود غیبت در جلسه امتحان به منزله صفر خواهد بود در امتحانات یک نوبتی نمره انضباط منظور نمیگردد.
ضمناً مردودین کلاسهای چهارم نظام قدیم آموزشی در صورت تمایل می‌توانند در سال اول یکی از شاخه های نظام جدید آموزشی به تحصیلات خود ادامه دهند و یا در شهریور ماه در امتحان دروس اختصاصی و (دروس فنی و عملی شاخه های فنی و حرفه ای) سال اول شاخه ای که مایل بادامه تحصیل هستند شرکت نموده و در صورت اخذ نمره حداقل 12 در هر درس در سال دوم آن شاخه به تحصیل اشتغال ورزند.