ماده 1) فارغ التحصیلان آموزشگاههای پرستاریکه شرط ورود بآن حداقل داشتن گواهینامه دوره دوم دبیرستان باشد به عنوان پرستار یکم با پایه سه پزشک دومی و فارغ التحصیلان آموزشگاههائیکه شرط ورود بآن حداقل گواهینامه یا کارنامه سه ساله اول دبیرستان باشد به عنوان پرستار دوم با پایه دو پزشک دومی استخدام خواهند شد. دوره این آموزشگاهها سه سال خواهد بود برنامه آموزشگاههای پرستاری داخلی و ارزش تحصیلی فارغ التحصیلان آموزشگاههای خارجی باید به تصویب شورای عالی فرهنگ برسد.
تبصره 1) ترفیع دسته دوم تا پایه 6 محدود خواهد بود.
تبصره 2) پرستاران شاغل خدمت پرستاریکه دوره دو ساله آموزشگاههای پرستاری داخلی یا خارجه را که از طرف وزارت فرهنگ برسمیت شناخته شده با موفقیت طی کرده اند به شرط داشتن گواهی نامه یا کارنامه سه ساله متوسطه از پایه یک پزشک دومی استفاده نموده و ترفیع ایندسته هم تا پایه 5 محدود خواهد بود.
ماده 2 - پایه پرستاران فعلی که از آموزشگاههائی که در ماده یک و تبصره دوم آن ذکر شده است با رعایت ماده مزبور از لحاظ پایه ورودی و با احتساب مدت خدمت بپایه پزشک دومی تبدیل خواهد شد و چنانچه در نتیجه تبدیل پایه حقوق آنان کسر شود ما به التفاوت را کماکان دریافت خواهند داشت تا در نتیجه ترفیع حقوق پایه آنان به میزان قبلی برسد و اگر حقوق پایه جدید آنان بیش از حقوق دریافتی باشد ما به التفاوت پس از تامین اعتبار پرداخت خواهد شد و چنانچه مازاد مدت خدمت برای اعطاء پایه بالاتر کافی نباشد آن مدت جزو توقف در آخرین پایه پزشک دومی محسوب خواهد شد.
ماده 3 - آموزشگاههای پرستاری و بهیاری کشور که لااقل بیست درصد مخارج آنها از خزانه دولت تامین میشود مکلفند چهل درصد دانش آموزان را با نظر وزارت بهداری از داوطلبان شهرستانها با قید تعهد خدمت در همان شهرستان انتخاب نمایند و شصت درصد دیگر موظفند پس از پایان تحصیلات برابر سنواتی که در آموزشگاه تحصیل نمودهاند در همان موسسه و بیمارستانهای وابسته به آنها و یا موسسات خیریه و یا بیمارستانهای دانشگاه و موسسات وابسته به دولت خدمت نمایند.
تبصره (منسوخ 1343/08/21)- وزارت بهداری مجاز است تا پنجاه درصد از فارغ التحصیلان آموزشگاههای پرستاری مراکز و خارج از کشور و تا بیست درصد ازفارغ التحصیلان آموزشگاههای پرستاری مرکز استان و شهرستان ها را که در اختیار وزارت بهداری قرار میگیرند در بیمارستان های مرکز به کار گمارد و پساز حداکثر چهار سال به منظور خدمت خارج از مرکز به شهرستانها اعزام دارد و همچنین مجاز است پرستاران شاغل فعلی در بیمارستانهای مرکز را تا آخر سال 43 در مرکز نگاهداشته و پس از آن با رعایت مقررات مربوط بخدمت خارج از مرکز بشهرستان ها اعزام نماید.
ماده 4 - کسانی که با داشتن گواهی نامه دوره دوم دبیرستان تحصیل مامائی نمودهاند در صورتی که تحصیلاتشان حداقل یک سال باشد با پایه یک و چنانچه دو سال باشد با پایه دو و در صورتی که سه سال باشد با پایه سه پزشک دومی استخدام خواهند شد.
ماده 5 - فارغ التحصیلان کلیه رشته های مختلف بهداشتی و درمانی که شرط ورود بآن رشته ها داشتن گواهی نامه دوره دوم دبیرستان است و برنامه آن به تصویب مقامات صالحه قانونی رسیده باشد و همچنین مهندسین و لیسانسیه هائی که در رشته ای مختلف بهداشتی از لحاظ فنی از وجود آنان استفاده میشود با مراعات دوره تحصیلی طبق مقررات ماده چهاراین قانون به ترتیب تعداد سالهای تحصیلی بپایه پزشک دومی نائل خواهند شد.
ماده 6 - کسانی که با داشتن گواهینامه کامل متوسطه یکی از آموزشگاه های مربوط را که دوره تحصیلی آن بیش از سه سال باشد طی نمایند وهمچنین مشمولین مواد فوق در صورتی که پس از دریافت گواهی نامه مربوط از آموزشگاه حداقل یک سال دوره تخصصی را طی نمایند توقف آنان در دو پایه ایکه پس از فراغ از تحصیل و یا کسب تخصص بآن نائل خواهند شد دو سال و در صورتی که فوق لیسانس شناخته شوند یک سال خواهد بود.
ماده 7 - کسانی که تحصیلات عالیه آن ها در رشته های مورد احتیاج بهداشتی دکتر شناخته شده است و از وجود آنان از لحاظ فنی در قسمت های مختلفه بهداشتی و یا درمانی استفاده میشود با پایه پزشک یکمی استخدام خواهند شد.
تبصره - دولت میتواند اشخاصی که بعد از تصویباین قانون در حین خدمت موفق باخذ درجه دکترا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و دامپزشکی و بهداشتی بشوند در صورت تمایل کارمند از تاریخ گذراندن پایان نامه تحصیلی برای آنان پایه پزشک یکمی منظور نماید و همچنین اشخاصی که قبل از تصویباین قانون موفق باخذ درجه دکتری در رشته های فوق شده اند و در دستگاه های دولتی بخدمات پزشکی و بهداشتی اشتغال داشته اند از تاریخ اخذ پایان نامه تحصیلی رتبه پزشک یکمی برای آنان منظور و با احتساب مدتی که با درجه دکترا خدمت نمودهاند رتبه های آنان طبق ماده دوم قانون استخدام پزشکان اعطاء نماید.
ماده 8 - وزارت بهداری میتواند بتقاضای هر یک از کارمندان بهداشتی و درمانی که دارای گواهی نامه کامل متوسطه ببالا باشند و در دستگاههای مربوط به طور غیررسمی تا پایان سال 1338 در خدمت میباشند آنانرا به خدمت رسمی بپذیرد و پایه آنان با احتساب سنوات خدمت طبق قوانیناستخدامی مربوطه تشخیص و اعطاء خواهد شد مشروط بر این که کسور بازنشستگی مدتی که احتساب میشود پرداخت نماید.
ماده 9 - به موجباین قانون عنوان پایه پزشکیاری بپایه بهیاری تبدیل و پایه پزشک یاری کارمندان فعلی به استثنای مشمولین ماده 2این قانون بپایه بهیاری مساوی تبدیل خواهد شد.
تبصره 1 - پایه های بهیاری از لحاظ محدودیت و مقرری در مدت توقف در هر پایه مانند پایه های پزشکیاری خواهد بود و فقط کسانی که دارای گواهی نامه یا کارنامه سال سوم دبیرستان باشند میتوانند از پایه شش تا پایه 9 هر سه سال یکمرتبه ارتقاء حاصل نمایند.
تبصره 2 - ترفیع پزشکیارانی که قبل از سال 1320 با داشتن گواهی نامه شش ساله ابتدائی باخذ گواهی نامه آموزشگاه پزشکیاری که دوره آن یک سال بوده موفق شدهاند تا پایه 7 محدود خواهد بود.
ماده 10 - فارغ التحصیلان آموزشگاههای بهیاری مامائی روستائی - بهسازی و یا آموزشگاههای مشابه ان که شرط ورود بانها داشتن گواهی نامه و یاکارنامه سال سوم دبیرستان و دوره تحصیلی آن یک سال باشد با پایه دو و چنانچه دو سال باشد با پایه سه بهیاری استخدام خواهند شد.
ماده 11 - مشمولین قانون خدمتگزاری پزشکان که با درجه دکترا خدمت نظام وظیفه را در نقاطی که جمعیت آن از پنجهزار نفر کمتر باشد انجام بدهند یک سال خدمت آنان در نقاط مزبور از لحاظ ترفیع هیجده ماه محسوب و در تاریخ استخدام بدون هیچگونه تشریفاتی بپایه بالاتر ارتقاء خواهند یافت.
ماده 12 - مدت خدمت نظام وظیفه کارمندان فنی و بهداشتی و درمانی در نقاط مرزی و یا بد آب و هوا جزو خدمت خارج از مرکز محسوب و درموقع صدور پروانه طبابت و یا انتقال آنان بمرکز منظور خواهد شد و همچنین پزشکانی که دارای گواهی نامه تخصص از دانشگاههای اروپا و امریکا دررشتههائی که دوره تخصصی آن لااقل دو سال بوده و قابل قبول شورای عالی فرهنگ باشد از اقامت دو ساله خارج از مرکز برای اخذ پروانه طبابت معاف خواهند بود و وزارت بهداری مجاز است در صورت احتیاج یکنفر متخصص از هر رشته را در هر یک از بیمارستانهای تابعه وزارت بهداری در مرکزاستخدام نماید.
تبصره 1 - مقررات خدمتی بهداران طبق قوانین سابق است و مشمول این ماده نخواهند بود.
تبصره 2 - وزارت بهداری میتواند طبق آیین نامه به دانشجویان دانشکده های پزشکی کشور یا خارجه کمک هزینه تحصیلی بپردازد و در مقابل آنانرا متعهد سازد که پس از پایان تحصیل و یا تکمیل رشته تخصصی در وزارت بهداری استخدام شوند.
تبصره 3 (منسوخ 1344/10/13)- پزشکانی که از یکی از دانشگاههای داخله کشور باخذ گواهینامه تخصصی در یکی از رشته هائی که دوره آن لااقل دو سال باشد نائل شده و یا میشوند از مزایای مقرر در ماده فوق استفاده خواهند نمود.
ماده 13 - کارمندان فنی و بهداشتی و درمانی در صورتی که به علت ترک خدمت و یا عدم اجراء حکم استخدامی در دادگاه اداری محکوم شوند درمدت بیکاری حق دریافت هیچگونه وجهی از خزانه دولت نداشته و مدت بیکاری آنان تا اشتغال مجدد جزء و دوره خدمت محسوب نخواهد شد.
ماده 14 - دولت مکلف است از تاریخ تصویب این قانون منتهی در مدت پنجسال در مراکز استان ها آموزشگاه های پرستاری و مامائی تاسیس نماید.
ماده 15 - قوانین و مقررات سابق در آنقسمت که مغایر با این قانون باشد ملغی است.
ماده 16 - آیین نامه های این قانون توسط وزارت بهداری و وزارت فرهنگ تنظیم خواهد شد.
ماده 17 - وزارت بهداری و وزارت فرهنگ مامور اجراء این قانون میباشند
قانون فوق که مشتمل بر هفده ماده و هشت تبصره است پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز پنج شنبه دوازدهم اسفندماه یکهزار و سیصد و سی و هشت شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
نایب رئیس مجلس شورای ملی - عماد تربتی
قانون بالا در جلسه 1338/12/7 به تصویب مجلس سنا رسیده است.