هیات وزیران در جلسه مورخ 4 /12 /52 بنا به پیشنهاد شماره 450 /1518 /28201 مورخ 1352/11/7 وزارت آب و برق و به استناد تبصره شش ماده واحده قانون سهیم کردن کارکنان شرکتهای وابسته به وزارت آب و برق در سرمایه گذاری و سود شرکتهای مزبور آیین نامه واگذاری سهام شرکتهای مذکور را بکارکنان ایرانی ثابت شرکت به شرح پیوست تصویب نمودند.
ماده 1- وزارت آب و برق هر گاه واگذاری سهامی از شرکتهای کشاورزی و کشت و صنعت و خدمات مهندسی وابسته بخود را که تمام سهام آن متعلق به دولت است بکارکنان ثابت ایرانی همان شرکت نافع و موثر در تولید و پیشرفت امور شرکت تشخیص دهد پیشنهاد لازم همراه با ضوابط موضوع ماده 4 این آیین نامه با تعیین میزان و مجموع سهامی که بواگذاری آن مورد نظر است به هیات وزیران پیشنهاد و پس از تصویب با رعایت مقررات قانون سهیم کردن کارکنان شرکتهای وابسته به وزارت آب و برق در سرمایه گذاری و سود شرکتهای مزبور طبق مفاد این آیین نامه در انتقال سهام اقدام خواهد کرد.
تبصره- فروش یا واگذاری سهام مذکور در ماده فوق برئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل و بازرسان شرکت ممنوع است.
ماده 2- به منظور تهیه ضوابط تعیین بهای عادله سهام وزارت دارائی و بانک مرکزی ایران و بانک توسعه صنعتی و معدنی در هر مورد بنا به درخواست وزارت آب و برق کارشناس منتخب خود را تعیین و معرفی خواهند کرد.
ماده 3- کارشناسان منتخب بنا بدعوت وزارت آب و برق با رعایت اصول و عرف بازرگانی و با توجه به آخرین ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت ضوابط تعیین بهای سهام شرکت مورد نظر را مشخص و به وزارت مذکور اعلام مینمایند.
ماده 4- ضوابط مزبور از طریق وزارت آب و برق برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد و پس از تصویب مبنای عمل قرارداد میشود این ضوابط تا زمانی که طبق مقررات این آیین نامه مورد تجدید نظر قرار نگرفته معتبر خواهد بود.
ماده 5- وزارت آب و برق در هر سال تا یکماه پس از تصویب ترازنامه هر شرکت کارشناسانیرا که به ترتیب مقرر در این آیین نامه تعیین میشوند دعوت میکند تا طبق ضوابط مصوب مقرر در ماده 4 و با توجه به آخرین ترازنامه هر شرکت بهای عادله سهام را تعیین کنند بهای تعیین شده سهام پس از تصویب مجمع عمومی شرکت تا تعیین مجدد بها که به ترتیب فوق در سال بعد معین خواهد شد ملاک عمل خواهد بود مگر آنکه در ضوابط تعیین بها تجدید نظر شده باشد.
ماده 6- نحوه واگذاری سهام بکارکنان ایرانی ثابت هر شرکت و پرداخت بهای سهم نقداً یا به اقساط و میزان سهام واگذاری به هر یک از کارکنان ایرانی ثابت شرکت با رعایت حد نصاب مقرر در تبصره یک ماده واحده قانون سهیم کردن کارکنان شرکتهای وابسته به وزارت آب و برق در سرمایه گذاری و سود شرکتهای مزبور از طرف مجمع عمومی شرکت تعیین و به همان ترتیب مورد اقدام قرار خواهد گرفت و در هر حال صدی پنجاه از بهای سهام باید نقداً پرداخت شود.
ماده 7- سهام واگذاری به هر یک از کارکنان ثابت ایرانی شرکت در دفتر ثبت سهام شرکت به نام خریدار ثبت و اصل سهم در صندوق شرکت سپرده خواهد شد.
ماده 8- شرکت ضمن نامه ای تعداد سهام واگذاری به هر یک از کارکنان را بآنها ابلاغ و ضمن نامه مزبور مفاد تبصره 2 و 3 قانون سهیم کردن کارکنان شرکتهای وابسته به وزارت آب و برق در سرمایه گذاری و سود شرکتهای مزبور و ابداع سهام در صندوق شرکت و غیر قابل انتقال بودن آنها را متذکر خواهند شد.
ماده 9- شرکت مختار خواهد بود که در صورت تاخیر در پرداخت اقساط سهام واگذار شده سهام مزبور را بقیمت عادله به میزان مقرر در ماده 5 این آیین نامه بشرکت یا به کارکنان واجد شرایط دیگر شرکت منتقل و از محل بهای آن اقساط معوقه و خسارت تاخیر تادیه به قرار صدی دوازده را کسر و باقیمانده بهای سهام را در صورت وجود بصاحب سهم قبلی پرداخت کنند قبل از واگذاری سهام بکارکنان ثابت شرکت این اختیار باید از طرف متقاضی خرید سهم بشرکت داده شود.
تبصره - انتقال سهام به شرح ماده فوق بکارکنان دیگر شرکت زائد بر حد نصاب مقرر در تبصره یک قانون سهیم کردن کارکنان شرکتهای وابسته به وزارت آب و برق در سرمایه گزاری و سود شرکتهای مزبور ممنوع خواهد بود.
ماده 10- سود سهام سرمایه گذاری وقتی پرداخت خواهد شد که خریدار بابت بهای سهام بدهی نداشته باشد و در صورت وجود دین سود سهام بابت بدهی او منظور و احتساب خواهد شد.