هیات وزیران در جلسه مورخ 1365/10/28 بنا به پیشنهاد شماره. د/3435مورخ 1365/10/01 سازمان امور اداری و استخدامی کشور آییننامه مربوط بهحضور غیاب کارکنان دولت را به شرح زیر تصویب نمودند:
ماده 1 - کلیه کارکنان دستگاههای اجرایی مکلفند ساعات تعیین شده برای ورود به محل خدمت و خروج از آن را رعایت نموده، ساعات ورود و خروج خود رادر کارت یا دفتر حضور و غیاب ثبت نمایند مگر آن که از سوی مقام ذیصلاح دستگاه مربوط برای ورود و خروج هر یک از آنان کتباً ترتیب دیگری مقرر شدهباشد.
ماده 2 - ورود به محل خدمت بعد از ساعات مقرر و بدون کسب مجوز قبلی تاخیر ورود محسوب گردیده و با مستخدمی که تاخیر ورود داشته باشد به شرح زیررفتار میشود:
الف - تاخیر ورود تا 2 ساعت در هر ماه قابل اغماض بوده و در مرخصی استحقاقی منظور میگردد.
ب - تاخیر ورود بیش از 2 ساعت در ماه مستلزم کسر حقوق و فوقالعاده شغل و مزایای شغل و مزایای مستمر مستخدمین رسمی و ثابت و اجرت و فوقالعادهمخصوص و سایر فوقالعادههای مستخدمین پیمانی یا دستمزد کارکنان خرید خدمت و قراردادی به میزان کل ساعات تاخیر خواهد بود.
ماده 3 - خروج از محل خدمت زودتر از ساعات مقرر نیز تعجیل خروج محسوب گردیده و حسب مورد مشمول حکم قسمتهای «الف» و «ب» ماده 2 خواهدبود.
ماده 4 - تاخیر ورود در موارد زیر موجه محسوب گردیده و مدت تاخیر در هر صورت جزو مرخصی استحقاقی منظور خواهد شد:
الف - وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه برای مستخدم، همسر و فرزندان تحت تکفل و نیز سایر افراد خانواده در صورتی که تحت تکفل وی باشند.
ب - احضار مستخدم توسط مراجع قضایی و انتظامی با ارائه گواهی مرجع احضارکننده.
تبصره - تشخیص موارد مذکور در این ماده با مدیر واحد ذیربط خواهد بود.
ماده 5 (اصلاحی 1367/04/12)- به مستخدمی که در هر ماه بیش از 4 بار تاخیر ورود یا تعجیل خروج غیر موجه داشته باشد و جمع مدت تاخیر مزبور به بیش از 4 ساعت در ماه برسددر قبال مجموع تاخیر برای ماه اول و دوم کتباً اخطار داده خواهد شد و برای ماه سوم فوقالعاده شغل مستخدم خاطی به میزان 30 درصد و برای ماه چهارم به میزان 50 درصد و برای ماه پنجم به میزان صد درصد و به مدت یکماه کسر خواهد شد و در صورت تکرار پرونده مستخدم جهت رسیدگی به «هیات رسیدگی به تخلفات اداری» ارجاع خواهد گردید.
تبصره 1 (اصلاحی 1367/04/12)- تاخیر ورود یا تعجیل خروج بیش از 8 ساعت در هر ماه در هر حال مشمول حکم این ماده خواهد بود.
تبصره 2 (الحاقی 1367/04/12)- در مورد مستخدمینی که قبلاً به علل دیگری به جزموارد فوقالذکر، فوقالعاده شغل آنان قطع گردیده از سومین ماهی که تاخیر ورود با تعجیل خروج آنان به حد نصاب فوق برسد پرونده امر به هیات رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع خواهد شد.
کارگزینی دستگاههای اجرایی مسئول پیگیری اجرای این آییننامه میباشند.
میرحسین موسوی - نخستوزیر