فصل پنجم - سایر مقررات

از آیین‌نامه اجرایی قانون گزینش کشور
شروع به طی مراحل گزینش در ورود به خدمت منوط به اعلام کتبی واحد کارگزینی یا عناوین مشابه اداری دستگاه می‌باشد.
آراء و نظرات هیأت و هسته تنها برای احراز صلاحیت شغلی داوطلبان در محدوده قانون گزینش مناط اعتبار است.
در صورتیکه داوطلب کلیه مراحل گزینشی را قبلا طی کرده باشد (‌اخذ نظر موافق)، بهنگام تمدید قرارداد یا تبدیل وضع استخدامی و‌موارد انتقال یا مأموریت به دستگاههای دیگر و همچنین بورسیه‌های داخل و خارج کشور، فاصله زمانی آخرین بررسی تا زمان طرح موضوع در هیأت یا‌هسته برای احراز حال فعلی وی با رعایت ضوابط عمومی یا انتخاب اصلح ملاک عمل در گزینش خواهد بود. در موارد استثناء طبق نظر هیأت و یا‌هیأت عالی عمل خواهد شد.
تبصره - هر گونه استفاده از کارکنان شرکتهایی که جهت انجام امور خدماتی طرف قرارداد دستگاههای اجرایی می‌باشند در مشاغل اداری و‌کارشناسی، آموزشی و حساس منوط به تأیید گزینش خواهد بود. نحوه بررسی گزینش در مورد این گونه نیروها بر اساس دستورالعملی خواهد بود که‌ توسط هیأت عالی تنظیم و ابلاغ می‌گردد.
تاریخ دریافت لیستهای درخواستی و مورد نیاز هیأت و هسته و مدارک شناسایی متقاضیان از کلیه مراجع و واحدهای مسئول مقرر در‌ماده (2) قانون گزینش اعم از سازمان سنجش و سایر مراجع برگزار کننده آزمونهای علمی، استخدامی و کارگزینی‌ها، ملاک شروع امر گزینش موضوع ‌زمان مقرر در ماده 16 «‌قانون گزینش» می‌باشند.
تبصره - مراجع مقرر در این ماده موظفند هماهنگی‌های لازم را به منظور زمانبندی انجام امر گزینش با هیأت یا هسته معمول دارند.
نحوه طبقه‌بندی اسناد و پرونده‌های گزینشی، نگهداری و نقل و انتقال آنها و چگونگی انجام مکاتبات طبقه‌بندی شده در هیأتها و‌هسته‌ها و همچنین احصاء مشاغل حساس (‌علاوه بر موارد مذکور در تبصره (2) ماده (4) این آیین‌نامه) حسب ضوابطی خواهد بود که توسط هیأت‌عالی و با همکاری «‌سازمان» و وزارت اطلاعات تهیه و ابلاغ می‌گردد.
به کارگیری مستخدمین رسمی و ثابت که رابطه استخدامی آنان به هر علت قطع شده باشد مستلزم طی مراحل گزینش خواهد بود.
کلیه اطلاعات بدست آمده در مراحل مختلف گزینش بصورت محرمانه در پرونده گزینش داوطلبان ثبت و ضبط می‌گردد، و افشای ‌آن مجاز نمی‌باشد و با متخلفین طبق مقررات مربوطه برخورد خواهد شد.
تبصره - در صورت درخواست داوطلبان، موارد بصورت کلی، محرمانه و کتبی به وی اعلام شود.
ارزشیابی سالانه مسئول و معاونین دبیرخانه هیأت و اعضای هسته‌های گزینش کشور توسط هیأت و سایر کارکنان دبیرخانه توسط‌ مسئول دبیرخانه با رعایت سلسله مراتب مربوطه و طبق ضوابط حاکم بر ارزشیابی کارکنان دولت، صورت خواهد گرفت.
تبصره - ارزشیابی سایر کارکنان هسته گزینش طبق ضوابط مزبور بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به تأیید سازمان خواهد رسید.
فرایند بررسی نیاز و صدور مجوز استخدام و برگزاری آزمون عمومی، آزمون علمی و گزینش از یکدیگر منفک بوده و دستگاه حسب ‌قوانین و مقررات موضوعه وظایف خود را انجام داده و هماهنگی لازم با هیأت یا هسته (‌در غیر موارد بررسی نیاز و صدور مجوز) را طبق دستورالعمل ‌صادره از هیأت عالی بعمل خواهد آورد.
ملاک زمان مقرر در ماده (14) قانون برای رسیدگی به شکایات داوطلبان یکی از زمانهای ذیل خواهد بود:
‌الف - آگهی در جراید کثیرالانتشار (‌حداقل یکبار) برای پذیرفته‌شدگان علمی و نهایی توسط مراجع برگزار کننده آزمون (‌با شرط اعلام قبلی زمان‌نتیجه به کلیه داوطلبان)
ب - دریافت کارنامه مبنی بر عدم پذیرش داوطلب از مراجع برگزار کننده آزمون و همچنین دریافت حکم توسط شخص متقاضی از طریق پست ‌سفارشی.
ج - تاریخ ابلاغ حکم توسط اداره کارگزینی یا عناوین مشابه در دستگاه (‌طبق تبصره (1) ماده (90) آیین دادرسی مدنی).
‌د - تاریخ ابلاغ رأی توسط هیأت یا هسته به فرد ذینفع
تبصره - کلیه مراجع برگزار کننده آزمون، بخشهای اداری ذیربط، هیأت و هسته‌ها مکلفند حسب یکی از موارد فوق نسبت به مطلع نمودن‌داوطلبان اقدام و از اصول آن اطمینان حاصل نمایند.
در مواردی که تبدیل وضع استخدامی مستخدم رسمی آزمایشی بر اساس نظر گزینش ذیربط به استخدام رسمی قطعی میسر نمی‌گردد ‌ادامه اشتغال وی به صورت پیمانی یا قراردادی در صورت تأیید گزینش و نیاز دستگاه مربوط مجاز خواهد بود.
تبصره - تبدیل وضع افراد موضوع ماده فوق از قراردادی یا پیمانی به رسمی آزمایشی پس از اعلام نظر گزینش بلامانع خواهد بود.
موسسات خارج از شمول قانون گزینش و قانون تسری بدون اخذ مجوز رسمی از هیأت عالی و رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط به‌گزینش نمی‌توانند از نام هیأت یا هسته استفاده نمایند.
هر گونه به کارگیری افراد غیر واجد شرایط مقرر در ماده (13) قانون گزینش و موارد مندرج در این آیین‌نامه توسط دستگاه، نهاد، هیأت و‌هسته در امر گزینش کشور مطلقا ممنوع است و در صورت به کارگیری، هیأت عالی رأساً نسبت به عزل آنها و تعیین جانشین اقدام می‌نماید.
هیأتها موظفند نسبت به استعلام از سوابق سیاسی (‌تبصره 3 ماده 2) مشمولین ماده (2) قانون گزینش از وزارت اطلاعات و سایر مراجع‌ذیربط حسب مورد اقدام نمایند و وزارت اطلاعات و سایر مراجع مقرر در ماده (17) قانون گزینش نیز موظفند حداکثر ظرف مدت دو ماه در خصوص ‌موارد درخواستی، کتباً طز به همراه مدارک (‌در حد مقدور) اعلام نظر نمایند در غیر این صورت هیأت یا هسته می‌توانند اقدام نمایند. بدیهی است در‌صورت دریافت نظر مراجع مذکور تا قبل از انقضای مدت خدمت آزمایشی، مراتب توسط هیأت یا هسته ترتیب اثر داده خواهد شد.
تبصره 1 - در مواردی که نظر مراجع فوق‌الذکر پس از انقضای مدت خدمت آزمایشی واصل گردد و حکم قطعی رسمی صادر شده باشد، مورد‌جهت رسیدگی به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه ذیربط ابلاغ می‌گردد.
تبصره 2 - مکاتبه با وزارت اطلاعات از طریق هیأت و سایر مراجع مقرر توسط هسته نیز می‌تواند انجام گیرد.
عدم پذیرش در گزینش و در یک مقطع زمانی و یا یک آزمون، مانع از شرکت در آزمونهای بعدی و انجام گزینش مجدد نخواهد بود.
دبیر هیأت و مدیر هسته با هماهنگی بالاترین مقام دستگاه ذیربط حسب مورد در جلسات شورای معاونین و یا مدیران شرکت خواهند‌کرد.