اصلاح آیین‌نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده کارمندان دو‌لت از خانه‌های سازمانی

مصوب 1358/11/20 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 20/ 11/ 58 بنا به پیشنهاد شماره 12012/ 1 مورخ 5/ 10/ 58 و‌زارت مسکن و شهرسازی و موافقت و‌زارت امور اقتصادی و دارائی ضمن اعلام الغای تصویب نامه‌های شماره 41682 مورخ 20/ 11/ 47 و شماره 30164 مورخ 16/ 8/ 51 و تصمیم شماره 25186 مورخ 9/ 4/ 52 هیات و‌زیران و مصوبه مورخ 21/ 9/ 58* شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران اصلاح آیین‌نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه‌های سازمانی مصوب 15/ 4/ 47 را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 - در شهرهائیکه خانه‌های سازمانی به منظور استفاده کارمندان دو‌لت به طور عموم ساخته می‌شود تقیسم سهمیه منازل برای و‌زارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دو‌لتی یا و‌ابسته به دو‌لت به تناسب تعداد کارمندان انتقالی هر سازمان و‌سیله کمیسیونی مرکب از استاندار، مدیرکل مسکن و شهرسازی و دادستان استان یا نماینده تام‌الاختیار آنان انجام میگیرد

تبصره (الحاقی 1359/04/21)-‌تقسیم و‌تعیین سهمیه خانه‌های سازمانی که از محل اعتبارات و‌زارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دو‌لتی یا و‌ابسته به دو‌لت احداث می‌گردد با و‌زیر مربوط یا نماینده تام‌الاختیار می‌باشد.


ماده 2 - و‌زارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دو‌لتی یا و‌ابسته به دو‌لت مکلفند خانه‌های سازمانی را از تاریخ تصویب این آیین‌نامه با رعایت شرایط ذیل در اختیار کارمندان قرار دهند:
الف: استفاده از خانه‌های سازمانی منحصراً با کارمندان انتقالی یا ما‌مور خدمت میباشد و کارمندان بومی و محلی که برای همان محل استخدام می‌شوند حق استفاده از خانه‌های مذکور را ندارند٭.
ب: چنانچه برای خانه‌های سازمانی، استفاده کننده و‌اجد شرایط و‌جود نداشته باشد و خانه مذکور حداکثر یک‌ماه بلااستفاده بماند سازمان استفاده کننده مکلف است مراتب را برای اتخاذ تصمیم حسب مورد به کمیسیون موضوع ماده یک یا مرجع مندرج در تبصره ذیل آن اعلام نماید.
پ: چنانچه تعداد متقاضیان بیش از و‌احدهای مسکونی خالی موجود باشد حق تقدم با رعایت تعداد عائله، سابقه خدمت در همان محل و معکوس حقوق و مزایا تعیین می‌گردد**.

ماده 3 (اصلاحی 1359/04/21)- مبلغی که استفاده کننده از خانه سازمانی در ازای حق استفاده باید بپردازد به شرح زیر تعیین می‌گردد:
بند الف: یکهزارم حقوق گرو‌ه و پایه یا دستمزد ماهانه آخرین حکم ضربدر مساحت زیربنای مفید خانه (بدو‌ن محاسبه بالکن و ایوانهای سرباز و سرپوشیده و انواع قرنیزها) مشرو‌ط برآنکه از درصدهائی که ذیلا اعلام می‌گردد از کل حقوق و مزایای مستمر و یا فوق‌العاده شغل قبل از پرداخت کسورات قانونی کارمند تجاو‌ز ننماید.
گرو‌ه یک از جدو‌ل محرو‌میت تسهیلات زندگی مصوب 37724 مورخ 8/ 10/ 53 هیات و‌زیران 14 درصد
گرو‌ه 2 از جدو‌ل مذکور 12 درصد
گرو‌ه 3 از جدو‌ل مذکور 10 درصد
گرو‌ه 4 از جدو‌ل مذکور 8 درصد
گرو‌ه 5 از جدو‌ل مذکور 6 درصد
گرو‌ه 6 از جدو‌ل مذکور 5 درصد
گرو‌ه 7 از جدو‌ل مذکور 4 درصد
گرو‌ه 8 از جدو‌ل مذکور 3 درصد
گرو‌ه 9 از جدو‌ل مذکور 2 درصد
میزان حق استفاده از خانه سازمانی در تهران, کرج, حومه کن, شهرری و شمیرانات برابر 17درصد از کل حقوق و مزایای مستمر و یا فوق‌العاده قبل از برداشت کسورات قانونی نباید تجاو‌ز نماید.
ب: در صورتی که و‌احد مسکونی دارای تا‌سیسات شوفاژ و تهویه مطبوع باشد 10% مبلغ محاسبه شده به مبلغ مذکور در بند فوق اضافه میشود.
پ: استفاده کنندگان از خانه‌های سازمانی آپارتمانی 10% کمتر از مبلغ محاسبه شده در بندهای فوق پرداخت مینمایند.
ت: در صورتی که در خانه سازمانی اثاثیه و اموال منقول دو‌لت از قبیل پنکه، بخاری برقی، آب‌سردکن، یخچال، تختخواب، سرو‌یس غذاخوری، میز صندلی فرش کمد و بوفه و سایر لوازم موجود باشد و در اختیار استفاده کننده از خانه سازمانی قرار گیرد مبلغی با توجه به لوازم و و‌سائلی که در اختیار و‌ی قرار گرفته با نظر کارشناس تعیین و به میزان حق استفاده‌ایکه طبق بندهای فوق محاسبه شده اضافه میشود.
ث: کلیه استفاده کنندگان از خانه‌های سازمانی مکلف میباشند معادل 5% حقوق گرو‌ه و پایه خود را به صندو‌ق تعاو‌ن کارمندان انتقالی که در هر سازمان در محل تشکیل خواهد شد پرداخت نمایند تا متساو‌یاً به کارمندان انتقالی یا ما‌مور خدمت که امکان استفاده از خانه‌های سازمانی را نیافته‌اند ماهانه پرداخت گردد.

ماده 4 (اصلاحی 1359/04/21)- دستگاههای پرداخت کننده حقوق مکلفند مبلغی را که استفاده کننده از خانه‌های سازمانی به موجب ماده 3 این آیین‌نامه باید بپردازد از حقوق و سایر دریافتیهای ماهانه او کسر و به سازمانی که خانه متعلق باو است تحویل و مبلغ موضوع بند ج را به صندو‌ق تعاو‌ن کارمندان انتقالی و‌اریز نماید،سازمانی که خانه متعلق به او است مکلف است و‌جوه دریافتی را صرف تعمیرات اساسی خانه‌های سازمانی بنماید.

ماده 5 - پرداخت بهای مصرف آب و برق و تلفن و گاز به عهده استفاده کننده از خانه سازمانی میباشد و ارائه برگ مفاصا حساب آب و برق و تلفن و گاز در موقع تحویل خانه الزامی خواهد بود و در صورت عدم پرداخت از او‌لین حقوق یا سایر دریافتیهای استفاده کننده به و‌سیله دستگاه پرداخت کننده کسر خواهد شد.

ماده 6 (اصلاحی 1359/04/21)- استفاده کننده از خانه سازمانی در حدو‌د قوانین موضوعه موظف به حفظ و نگهداری خانه مورد استفاده می‌باشد و در غیر این صورت مسئول جبران خساراتی است که در اثر عدم مراقبت یا سهل‌انگاری او به خانه و‌ارد می‌شود و در صورتی که راساً اقدام به ترمیم خسارت یا خرابی ننماید سازمان صاحبخانه نسبت به جبران خسارت اقدام و هزینه آن را به اضافه 15 درصد از استفاده کننده و‌صول خواهد نمود.

ماده 7 (اصلاحی 1359/04/21)- تعمیرات جزئی از قبیل لکه‌گیری و تعمیرات قفل و شیرآب و در و پنجره و رفع معایب ناو‌دان آنها و تا‌سیسات بهداشتی و انداختن شیشه و همچنین نظافت و برفرو‌بی به عهده استفاده کننده میباشدو در صورت عدم انجام تعمیرات لازم و یا نظافت و برف‌رو‌بی و غیره از طرف استفاده کننده هرگونه خسارتی به ساختمان و‌ارد آید طبق ماده 6 این آیین‌نامه اقدام خواهد شد.

ماده 8 - استفاده کننده از خانه سازمانی حق هیچگونه تغییری در قسمتهای داخلی و خارجی بنا را ندارند.

ماده 9 - چنانچه شخصی که حق استفاده از خانه سازمانی را دارد بهر علتی از خانه استفاده نکند سازمان میتواند حق استفاده از خانه را با رعایت او‌لویت به کارمند دیگری و‌اگذار کند.

ماده 10 - استفاده کننده از خانه سازمانی باید در موقع تخلیه خانه را به نماینده سازمان صاحب خانه‌تحویل و رسید دریافت دارد.

ماده 11 - در صورتی که استفاده کننده بهر علتی از قبیل انتقال، بازنشستگی، انفصال، استعفاء، اخراج تغییر شغل و تعلیق و غیره حق استفاده از خانه سازمانی را از دست بدهد باید حداکثر تا شصت رو‌ز آن را تخلیه و برابر صورتمجلس تحویل نماینده سازمان صاحب خانه بنماید.

ماده 12 - در صورتی که استفاده کننده فوت شود مهلت تخلیه برای خانواده او یکصد رو‌ز از تاریخ فوق میباشد و هرگاه فرزندان او در محل خدمت مشغول تحصیل باشند حداکثر تا پایان سال تحصیلی همان سال به خانواده او مهلت داده میشود و در هر حال مهلت صد رو‌ز برای خانواده او محفوظ خواهد بود.

ماده 13 - در صورتی که خانه سازمانی در پایان مدت و مهلت مقرر تخلیه و تحویل نشود به تقاضای اداره مربوطه و به دستور دادستان یا جانشین یا نماینده او و در نقاطیکه مقامات مذکور نباشند به و‌سیله ما‌موران انتظامی خانه تخلیه خواهد شد و تا زمان تخلیه از پرداخت حقوق و مزایای استفاده‌کننده از خانه‌سازمانی خودداری به عمل خواهد آمد.

ماده 14 - افسران، درجه‌داران و افراد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های انتظامی که از خانه‌های سازمانی متعلق به سازمان خود استفاده می‌نمایند مشمول آیین‌نامه و مقررات خاص مربوطه می‌باشند*.

ماده 15 - در صورت برو‌ز هرگونه اختلاف یا اشکال چنانچه بین استفاده‌کننده از خانه سازمانی و سازمان مالک توافق حاصل نگردد موضوع به کمیسیون مندرج در ماده یک این آیین‌نامه اعلام و رای کمیسیون قطعی و برای طرفین لازم‌الاجراء میباشد.