وزیر عدلیه بر طبق ماده واحده مصوب 12 اسفند ماده 1314 راجع به اصلاح مواد 96و 97و 98 قانون ثبت مصوب اسفندماه1310 مقرر میدارد:
ماده 1 - کلیه شکایات از اقدامات اجرایی مربوط به اسناد رسمی به دفتر ثبت محل و در صورتی که اجرا دارای دفتر مستقلی باشد به دفتر اجرا داده میشود.
ماده 2 - مدیر دفتر مکلف است فوراً شکایات را به ضمیمه دوسیه امر به مدیر ثبت بدهد که موضوع را فوراً در جلسه هیات رسیدگی طرح نماید.
ماده 3 - هیات رسیدگی در اداره ثبت محل تشکیل میشود.
ماده 4 - هیات برای رسیدگی وقتی را تعیین و در دفتر اوقات توسط منشی قید مینماید.
ماده 5 - در مواقعی که هیات نسبت به موضوع شکایات و جریان دوسیه تنظیم راپورتی را لازم بداند به وسیله مدیر ثبت به یکی از اعضاء ثبت محل مراجعه مینماید که راپورت مزبور را سریعاً تهیه نماید. در مرکز ممکن است به یکی از مفتشین اداره ثبت کل رجوع شود.
ماده 6 - هرگاه هیات رسیدگی محتاج به توضیحاتی از اجرا یا طرفین قضیه باشد میتواند برای خواستن توضیح اشخاصی را که لازم میداند احضار نماید.
ماده 7 - صورتجلسه اداری و خلاصه رای هیات نسبت به هر موضوعی با قید نمره و تاریخ ثبت و امضا شده و به دوسیه مورد رسیدگی ضمیمه و مفاد آن به وسیله مدیرثبت به شاکی اعلام میشود.
ماده 8 - در صورت معذور بودن یکی از اعضاء هیات از حضور در جلسه مقرره جلسه با حضور معاون یا عضو مقدم اداری او تشکیل خواهدشد