د - دستگاهها

از آیین‌نامه اجرایی قانون گزینش کشور
به منظور اجرای امور گزینش در موعد مقرر، نهاد و دستگاه موظفند حسب مورد کلیه امکانات مورد نیاز هیأت عالی، هیأتها و هسته‌های ‌تابعه اعم از فضا، وسیله نقلیه، نیروی انسانی مورد نیاز، منابع مالی (‌با بهره‌ مندی از تمامی مزایای مشابه کارکنان آن نهاد یا دستگاه) و سایر خدمات ‌پشتیبانی را تأمین نمایند.
تبصره - هیأت موظف است در موارد استثنائی و پیش‌بینی نشده فهرست نیازهای خود و هسته‌های تابعه را به امکانات و نیروی انسانی یک ماه ‌قبل از شروع انجام امور گزینش به وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اعلام نماید.
سازمان و سایر مراجع ذیربط مکلفند قبل از تصویب تشکیلات هیأت و هسته و همچنین در تهیه و تدوین طرحهای طبقه‌بندی مشاغل ‌دستگاههای اجرائی، نظر هیأت عالی را اخذ و با رعایت آن اقدام نمایند.
تبصره 1 - طراحی و تنظیم تشکیلات سازمانی هسته‌های گزینش و دبیرخانه هیأتها بر اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط هیأت عالی تهیه ‌و ابلاغ می‌گردد.
تبصره 2 - واحد سازمانی هسته زیر نظر بالاترین مقام دستگاهی که هسته در آن ایجاد شده در تشکیلات سازمانی تعیین می‌گردد سازمان و سایر‌مراجع ذیربط مکلفند در طراحی تشکیلاتی دستگاهها این امر را رعایت نمایند.
تبصره 3 - هر گونه پیشنهاد تغییر در تشکیلات و پستهای سازمانی هسته با تأیید هیأت و رعایت مقررات مربوطه خواهد بود.
تبصره 4 - پستهای سازمانی اعضاء هسته در امتداد پستهای دبیرخانه هیأت پیش‌بینی می‌گردد.
سازمان برنامه و بودجه موظف است همه ساله با کسب نظر هیأت عالی گزینش ضمن اختصاص ردیف مستقل بودجه‌ای برای هر یک از‌هیأتها در زیر ردیف دستگاه مربوطه، اعتبار مورد نیاز هیأت و هسته‌های ذیربط را تأمین نماید.
تبصره - به منظور تأمین بودجه مورد نیاز هیأتها و هسته‌ها در سال 1377، دستگاه موظف است بر اساس پیشنهاد هیأت، اصلاحات لازم را در متن‌موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه به عمل آورده و سازمان مزبور نیز موظف به تأمین اعتبار مورد نیاز هیأت ذیربط خواهد بود.
دستگاه پس از اخذ مجوز استخدامی، در اجرای ماده (16) قانون مراتب را جهت طی مراحل گزینش کتباً به هیأت اعلام می‌نماید و‌همچنین دستگاه مکلف است داوطلبان موضوع ماده (2) قانون گزینش را با رعایت سایر مواد این آیین‌نامه قبل از انتصاب یا به کارگیری و یا اتخاذ تصمیم‌ در رابطه با سایر موارد مقرر در ماده مزبور جهت طی مراحل گزینش معرفی نماید.
تبصره - در صورت نیاز به انجام مصاحبه‌های تخصصی و علمی با داوطلبان، حضور یک صاحب نظر به نمایندگی از هیأت یا هسته ضروری ‌می‌باشد. دستورالعمل این تبصره توسط هیأت عالی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
واحد کارگزینی یا عناوین مشابه اداری در دستگاه مکلف است به محض دریافت نظر گزینش مبنی بر عدم موافقت با ادامه خدمت ‌داوطلب، نسبت به قطع رابطه استخدامی وی (‌و در مورد استخدام رسمی قبل از تبدیل وضع به رسمی قطعی) اقدام نماید.
تبصره 1 - در موارد تمدید قرارداد و تبدیل وضع تا قطعی رسمی، در صورتی که کارمند نسبت به نظر گزینش در مهلت مقرر اعتراض نماید‌ انتصاب افراد دیگر در پستهای مربوط به آنان تا رسیدگی به اعتراض در هیأت (‌مرحله دوم تجدید نظر حداکثر سه ماه) مجاز نخواهد بود و در موارد لغو‌تعهد خدمت، نیاز به اخذ مجوز استخدامی جدید نمی‌باشد.
تبصره 2 - در موارد استثناء مدت مزبور طبق نظر هیأت عالی تعیین خواهد شد.
تبصره 3 - در مواردی که پس از تجدید نظر اول یا دوم، داوطلب محق تشخیص داده شود بابت ایام عدم اشتغال از حقوق آمادگی به خدمت‌ بهره ‌مند خواهد شد و در صورتی که حکم تداوم خدمت با رعایت غمض عین از بعض شرایط صادر بشود حقوقی بابت ایام مزبور، تعلق نگرفته ولیکن ‌ایام مذکور به عنوان سابقه خدمت تلقی خواهد شد. تشخیص غمض عین طبق دستورالعمل هیات عالی، با هیأت خواهد بود.
در مواردی که نظر گزینش در مقطع رسمی آزمایشی تا قبل از انقضای مدت خدمت آزمایشی بر عدم پذیرش باشد و مستخدم تقاضای ‌تجدید نظر نماید، صدور حکم قطعی رسمی منوط به اخذ نظر گزینش مبنی بر پذیرش مستخدم مذکور می‌باشد و زمان رسیدگی در تجدید نظر اول و‌دوم به زمان مدت خدمت آزمایشی افزوده خواهد شد.
واحدهای کارگزینی یا عناوین مشابه اداری در دستگاه موظفند در صورتی که نظریه مثبت هیأت یا هسته نسبت به صدور حکم استخدام‌ قطعی کارمندان آزمایشی اعلام نشده باشد، حداقل (6) ماه قبل از انقضای خدمت آزمایشی نظر هسته یا هیأت را راجع به صدور حکم استخدام قطعی‌آنان استعلام نمایند. در غیر اینصورت متخلف به مراجع ذیربط معرفی می‌شود.
تبصره 1 - هیأت یا هسته (‌در صورت تفویض اختیار از سوی هیأت به هسته) حسب مورد موظف است قبل از پایان مدت مقرر خدمت آزمایشی ‌مستخدم نظر خود را به واحد کارگزینی یا واحد امور اداری دستگاه اعلام نماید، در غیر اینصورت واحدهای مذکور در موعد قانونی اقدام خواهند نمود.
تبصره 2 - واحدهای کارگزینی یا عناوین مشابه اداری در دستگاه موظفند یک نسخه از احکام صادره در هر مقطع از استخدام را به هیأت یا هسته ‌مربوطه ارسال نمایند.
تبصره 3 - در مواردی که در زمان ابلاغ این آیین‌نامه کمتر از (6) ماه به زمان انقضای مدت خدمت آزمایشی مستخدم مانده باشد، کارگزینی و‌عناوین مشابه اداری موظفند به منظور صدور حکم قطعی سریعاً نظر گزینش را اخذ نمایند.
تاریخ صدور رأی مبنی بر عدم پذیرش توسط هسته، هیأت و هیأت عالی مبنای عدم اشتغال و یا قطع رابطه استخدامی توسط‌ کارگزینی‌ها یا واحدهای اداری مشابه در دستگاه می‌باشد در این صورت پرداخت وجه بابت کارکرد مستخدم از زمان صدور رأی هسته تا زمان صدور‌حکم کارگزینی حداکثر تا مدت یک ماه بلامانع می‌باشد.
دبیرخانه هیأت که زیر نظر هیأت و در حوزه ستادی دستگاه مستقر می‌باشد به عنوان واحد ستادی و اجرائی هیأت جهت تحقق وظایف ‌محوله از جمله موارد ذیل اقدام می‌نماید:
- تهیه پیش‌نویس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و فرم‌های لازم داخلی
- انجام کلیه اقدامات اجرائی مربوط به رسیدگی به شکایات افراد جهت طرح در هیأت.
- انجام امور بررسی صلاحیت اعضاء هسته‌ها و کارکنان دبیرخانه و تهیه گزارشات لازم جهت طرح در هیأت.
- بررسی نمودار تشکیلات، تشکیلات تفصیلی و بودجه مورد نیاز هیأت و هسته‌های تابعه و پیشنهاد به هیأت.
- انجام کلیه امور پشتیبانی، اداری، روابط عمومی، تدارکات و... هیأت مرکزی.
- انجام اقدامات لازم جهت اجرای برنامه‌های آموزشی کارکنان در چارچوب مصوبات هیأت عالی.
- پیگیری اجراء کلیه مصوبات و تصمیمات متخذه توسط هیأت عالی و هیأت مرکزی در هسته‌های تابعه.
- برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای امور رایانه‌ای.