به منظور استفاده صحیح و قانونی از مرخصی استحقاقی و ترتیب درست تحصیل آن، اقتضاء دارد:
1- کارگزین ها، مطابق ماده 4 آییننامه مرخصی ها مصوب 1346/7/22 با اصلاحات بعدی، در فروردین ماه هر سال، جدول اسامی مستخدمان رسمی را که متضمن مدت مرخصی استحقاقی هر یک از کارکنان باشد تهیه و برای رئیس اداره مربوط ارسال کنند.
2- باقیمانده مرخصی هر کس در آغاز هر سال بعد به او ابلاغ شود تا با آگاهی از داشتن استحقاق و اطلاع از مدت آن در موقع لازم درخواست مرخصی کند و ادارات مربوط هم با توجه به آن نسبت به اعطای مرخصی به متقاضی، اقدام کنند.
3- استفاده از مرخصی استحقاقی، موکول به تقاضای کتبی مستخدم و موافقت رئیس اداره مربوط است.
4- مستخدمی که تحصیل مرخصی نموده، باید از تمام آن مرخصی استفاده کند.
5- از اینکه بدون درخواست یا چند نوبت در سال و بدون ترتیب لازم، از مرخصی استفاده یا تمدید نماید، خودداری شود.
6- نسبت به قضات محاکم و شعب، باید ترتیبی داده شود تا دادرس علی البدل در غیاب عضو اصلی به پرونده ها رسیدگی کند و هیچ پرونده ای به عذر در مرخصی بودن قاضی و بلاتصدی بودن دادگاه، تجدید وقت نگردد و با توجه به بند (25) بخشنامه شماره 8691/78/01 مورخ 7/9/78 در موارد حج تمتع نیز، به این ترتیب مراعات گردد.
7- درمورد کارمندان ادارات تابع قوه قضائیه، ترتیبی داده شود تا کارمند دیگری وظایف او را در غیاب وی، انجام دهد و از این حیث، وقفه ای در کار دفاتر دادگاهها یا جریان امور ادارات واحدهای مختلف، پیش نیاید.
8- رئیسان و مسئولان واحدهای مختلف قضایی و اداری برحسن اجرای مقررات مربوط به مرخصی ها و اجرای مفاد این بخشنامه نظارت لازم به عمل خواهند آورد.
9- مدیران کل کارگزینی قضایی و اداری بایستی دقیقاً، مفاد این بخشنامه را رعایت و بفوریت ترتیبی اتخاذ نمایند که مشکلات موجود فعلی حل شده و بتوانند هر لحظه پاسخگوی استعلامات مراجع مختلف باشند.
سید محمود هاشمی شاهرودی
رئیس قوه قضائیه