هیات وزیران در جلسه مورخ 1381/3/26 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، موضوع نامه شماره 39666 /105 مورخ 1381/3/11 سازمان یاد شده و به استناد ماده (42) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380 - آییننامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده 1 - دستگاه های اجرایی که از اعتبارات هزینه ای (جاری) و طرح های تملک دارایی های سرمایه (عمرانی) مربوط به پژوهش ها استفاده می نمایند و همچنین شرکت های دولتی موضوع ماده (4) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که از اعتبارات عمومی پژوهشی و یا اعتبارات مربوط به خود استفاده می کنند، موظفند حداقل بیست درصد (20 %) از اعتبارات منحصراً تحقیقاتی مذکور را از طریق عقد قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، فرهنگستان ها و بنیاد ایران شناسی، موسسات پژوهشی وابسته به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد دانشگاهی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی یا اعضای هیات علمی با مجوز مدیریت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ذکر شده که در این آییننامه به اختصار موسسات پژوهشی نامیده میشوند، هزینه نمایند.
تبصره 1 - اعتبارات منحصراً تحقیقاتی عبارت است از اعتبارات عمومی مربوط به فصل تحقیقات به استثنای اعتباراتی که از ردیف های متفرقه به دستگاه ها ابلاغ میگردد که در دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موضوع ماده (1) این آییننامه و پیوست شماره (3) قانون بودجه به شرح زیر است:
الف - در دستگاههای اجرایی:
1 - کل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای هر دستگاه از فصل تحقیقات به استثنای طرح های ساختمانی و تجهیزاتی.
2 - اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی پس از کسر حقوق و مزایای مستمر.
ب - در شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موضوع ماده (1) این آییننامه مندرج در پیوست شماره (3) قانون بودجه:
1 - اعتبار تحقیقات (جزیی از هزینه) از حساب های جاری.
2 - اعتبار تحقیقات (جزیی از سایر هزینه های سرمایه ای) از حساب های جاری.
تبصره 2 - موافقت کتبی ریاست موسسات پژوهشی یا نمایندگان مجاز آنها به عنوان مجوز برای همکاران اعضای هیات علمی با دستگاه های اجرایی قابل قبول خواهد بود.
تبصره 3 - دستگاه های اجرایی موظفند حداقل سی درصد (30 %) از اعتبارات موضوع ماده (1) این آییننامه را از طریق عقد قرارداد با دانشگاه ها یا موسسات پژوهشی استان ها (به جز شهر تهران) هزینه نمایند.
ماده 2 - اعتبارات موضوع ماده (1) این آییننامه از طریق عقد قرارداد با موسسات پژوهشی یا اعضای هیات علمی با مجوز مدیریت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در زمینه های زیر قابل هزینه میباشد:
الف - اجرای طرح های پژوهشی مورد نیاز دستگاه اجرایی مربوط.
ب - اجرای پروژه های کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان، مورد نیاز دستگاه های اجرایی مربوط.
ماده 3 - کلیه دستگاه های اجرایی مشمول موظفند هر شش ماه یکبار میزان و درصد اعتبارات موضوع ماده (1) این آییننامه و گزارش آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام و سازمان مذکور نیز موظف است پس از جمع بندی، گزارش لازم را به کمیسیون های مربوط مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.
ماده 4 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در هنگام مبادله موافقت نامه موظف به رعایت مفاد این آییننامه است.
ماده 5 - ذی حسابان و عوامل مالی دستگاه های اجرایی مشمول موضوع ماده (1) این آییننامه مکلفند حداقل بیست درصد (20 %) از اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه های اجرایی ذی ربط را طبق این آییننامه برای اجرای ماده (42) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بر اساس جدول زمان بندی محفوظ نگه دارند و گزارش عملکرد مربوط را قبل از پایان شهریور ماه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نمایند.
ماده 6 - پنجاه درصد (50 %) اعتبارات قراردادهای موضوع ماده (1) این آییننامه در دستگاه های اجرایی مشمول، بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - و دیگر قوانین و مقررات عمومی دولت و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و دیگر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند - مصوب 1364 - قابل هزینه میباشد.
معاون اول رئیس جمهور- محمدرضا عارف