بخشنامه راجع به تعیین بدهی صاحبان اسناد و دریافت آن که به دولت مدیونند

مصوب 1317/03/09 وزیر عدلیه

شرح ذیل را بادارات ثبت مرکز و شهرستان ها به طور بخشنامه ابلاغ و در اجرای مفاد آن مراقبت نمائید:
برطبق گزارش‌هائی که میرسد معلوم می‌شود مقدار زیادی اسناد مالکیت چه در مرکز و چه در شهرستان ها در ادارات ثبت موجود است که صاحبان آن ها برای دریافت اسناد خود مراجعه نکرده و جلوگیری از معاملات هم به منظور الزام صاحبان اموال غیرمنقول بدریافت سند مالکیت درباره اشخاصیکه قصد معامله ندارند تاثیر ننموده و بالنتیجه مبالغ زیادی از درآمد دولت نزد اینگونه اشخاص باقی‌مانده است برای اینکه وصول حقوق دولت بیش از این به عهده تاخیر نیفتد بادارات ثبت مرکز و شهرستان ها خاطرنشان میکنم که بلافاصله پس از ملاحظه این دستور و در اسرع اوقات میزان بدهی صاحب سند را که بایستی بابت بقیه حق‌الثبت بپردازند تعیین و بوسائل مقتضی وصول نمایند و بصاحبان اسناد نیز تذکر دهند از تاریخ وصول درآمد دولت تا موقعیکه سند را دریافت میدارند سند آنها در اداره ثبت مانند اسنادی که به موجب مواد 75 تا 80 قانون ثبت اسناد و املاک امانت گذاشته میشود سپرده خواهد شد و بر طبق ماده 128 قانون مزبور حق ودیعه از آنها دریافت میشود.

وزیر عدلیه
دکتر متین دفتری