بخشنامه وزارت کشور در خصوص طرز سلوک و کردار مامورین و خانواده آنها

مصوب 1326/01/19 وزارت کشور

این بخشنامه از وزارت کشور به استانداری ها و فرمانداریها و شهربانی کل و ژاندارمری کل ابلاغ گردیده است:
یکی از وظائف اساسی مامورین دولت توجه بتربیت و اخلاق افراد ساکن حوزه ماموریت میباشد و البته موثرترین وسیله این امر طرز رفتار و سلوک و کردار مامورین و خانواده آنها است متاسفانه مطابق اطلاعاتیکه میرسد بعضی از کارمندان دولت دارای رفتار و کردار پسندیده نبوده و البته عمل آنها در افراد اثرات بسیار داشته و به تدریج موجب انحطاط اخلاقی جامعه میگردد.
از اینرو متقضی است دستورات صریح بمامورین وزارت کشور بویژه بخشداران و کسانی که با اهالی بیشتر تماس دارند صادر فرمایند که خود و خانواده آنها از شرب مسکر و استعمال تریاک و قمار و بازی های متفرقه باوراق و بعضی عملیات مخالف عفت و عصمت و استعمال کلمات سبک و خارج از ادب و نزاکت جداً خودداری نموده و در مجالسی هم که این اعمال انجام میشود خواه در منزل اشخاص یا مهمانخانه ها و رستورانها حضور بهم نرسانند. البته میدانند علاوه براینکه عملیات بالا با حقوق محدود کارمندان موجب انحراف بعضی از راه مستقیم میشود مطابق قوانین تظاهر به عملیات خلاف اخلاق و شرب مسکر و قمار مستوجب تعقیب قانونی و کیفر است. مضار تریاک و الکل جای تردید نیست و از انجمن مبارزه با تریاک و الکل کراراً بخشنامه داده شده و جناب اشرف آقای نخست وزیر بقدری درمنع استعمال تریاک و الکل علاقمند هستند که برای بهبود حال عموم اوامر موکد در برانداختن گشت تریاک صادر فرموده اند. برای اینکه نتیجه مطلوبه از این امر حاصل گردد شایسته است مراتب را در شورای شهرستان و شورای بخش مطرح و آقایان روسای ادارات و دوایر را دعوت فرمایند که هر یک بنوبه خود با این منظور همکاری و تشریک مساعی نموده و در جلوگیری از این اعمال اقدام مجدانه نمایند و حتی به وسیله سخنرانی و نمایش و امثال آن مضرات و معایت و منهیات بالا را باید به عامه گوشزد کنند و بخصوص برای پیش بینی از اشاعه این عمل در دهات دستور اکید صادر فرمائید که مطابق مقررات از اجتماع دهاقین در قهوه خانه ها و محلهائیکه اثری جز دور نمودن افراد از خانواده خود و مبادرت بشرب مسکر و استعمال تریاک و قمار و فراگرفتن اعمال سوء نتیجه دیگری ندارد جلوگیری شود. کدخدایان را ملزم نمایند با اندرز و نصیحت و وسائل قانونی و موثر دیگر اقدام در این باب نموده و گزارشهائی از روحیه رفتار اهالی بدهند. چون در آتیه ترفیع و اعطاء بعضی مشاغل حساس منوط بر مبرا بودن از این عملیات است دستور فرمائید فهرست جامعی از مامورین استانداری - فرمانداری بخشداری - شهرداری و کدخدایان که دارای یکی از اعتیادات بالا هستند از روی حقیقت تهیه و ارسال دارند. همچنین رفتار مامورین تامینیه را در این قسمت تحت نظر و تخلف آن را متذکر گردند.
بخصوص از جنابان آقایان استانداران و آقایان فرمانداران انتظار هیچ گونه اغماض در این باب جایز ندانسته و مبارزه با این اعمال را که خود موجود هزاران فساد دیگر است واجد اهمیت قرار داده با وسائلی که موثر می دانند اقدام شایسته به عمل آورده و نتیجه را مرقوم دارند.