تاریخ دادنامه قطعی: 1390/09/22
شماره دادنامه قطعی: ---
پیام: بعد از صدور اخطاریه رفع نقص در خصوص هزینه دادرسی، امکان تقدیم دادخواست اعسار وجود دارد بنابراین لزومی به ارائه همزمان دادخواست اعسار و دادخواست نخستین نیست.
دعوی آقای س. س. 2 - س. س. به طرفیت بانک ص. به خواسته اعسار از پرداخت هزینه واخواهی از دادنامه شماره --- صادره در پرونده کلاسه --- شعبه اول حقوقی تهران میباشد.نظر به اینکه وفق نص صریح ماده 505 قانون آیین دادرسی مدنی ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی میبایست ضمن تقدیم دادخواست با رد دادخواست جداگانه دیگر به طور همزمان اقامه شود در حالی که واخواه ها بعد از مدتی و پس از ارسال اخطاریه رفع نقص مبادرت به تقدیم دادخواست اعسار نمودهاند در نتیجه دادگاه دعوی اعسار طرح شده بدین منوال را منطبق بر قانون ندانسته و به استناد ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوی صادر و اعلام می دارد.رای صادره در این خصوص ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم محترم تجدید نظر استان تهران میباشد.
دادرس شعبه --- دادگاه عمومی حقوقی تهران - سامان اقالارثالث
در خصوص تجدیدنظرخواهی آقایان س. و س. نام خانوادگی هر دو س. به طرفیت بانک ص.الف با وکالت آقای ص. ب. نسبت به دادنامه شماره --- - 1390/04/28 شعبه --- دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن درباره دعوی نخستین تجدیدنظرخواهانها به خواسته اعسار از پرداخت هزینه مرحله واخواهی با این استدلال که طبق نص صریح ماده 505 قانون آیین دادرسی مدنی ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی میبایست ضمن تقدیم دادخواست یا در دادخواست جداگانه دیگر به طور همزمان اقامه شود در حالی که نامبردگان پس از ارسال اخطاریه رفع نقص (در ارتباط با پرداخت هزینه دادرسی) مبادرت به تقدیم دادخواست اعسار نمودهاند و در نتیجه دعوی بدین منوال منطبق بر قانون نبوده قرار رد آن صادر گردیده است دادگاه با توجه به اینکه مقررات ماده 505 قانون آیین دادرسی مدنی دلالتی بر اینکه دادخواست اعسار باید همزمان با دادخواست نخستین تقدیم شود ندارد از اینرو تجدیدنظرخواهی را وارد میداند و مستندا به ماده 353 قانون یادشده ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته پرونده جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه محترم نخستین اعاده میشود این رای قطعی است
رئیس و مستشار شعبه --- دادگاه تجدیدنظر استان تهران
امیر صفیری - مجتبی نورزاد