هر اداره یا دائره ثبت اسناد و املاک دارای دفاتر زیر خواهد بود:
1- دفتر املاک
2- دفتر نماینده املاک
3 - دفتر املاک توقیف شده
4- دفتر ثبت و موقوفات
5 - دفتر گواهی نمونه «امضاء»
6 - دفتر سپردهها
7 - دفتر توزیع اظهارنامهها
8 - دفتر املاک مجهولالمالک
9 - دفتر ثبت شرکتها
10 - دفتر اسناد رسمی
11 - دفتر آمار
12- دفتر ثبت قنوات
تبصره - دفتر املاک و دفتر ثبت قنوات در مرکز یک نسخه و در ولایات نسختین خواهد بود و برای دفاتر اسناد رسمی آئین نامه جداگانه مقرر و دفتر ثبت شرکتها نیز مقررات علیحده دارد.
فصل اول - دفاتر ثبت اسناد و املاک
کلیه دفاتر نامبرده در ماده قبل باید مجلد بوده و باستثنای دفتر توزیع اظهارنامه و دفتر املاک مجهولالمالک و دفتر آمار بقیه دفاتر باید تمام صفحات آنرا در بدو امر مدعیالعموم بدایت محل یا نماینده او شماره گذاشته و نمونه «امضاء» کرده و بمهر پارکه ممهور و مجموع عده صفحات را در صفحه اول و آخر دفتر با تمام حروف ذکر و قید نماید.
برای ثبت املاک هر بخش یکدفتر املاک تخصیص و برای ثبت هر شماره مستقل مجموعاً سه صفحه و بجهه ثبت هر شماره از املاک مزروعی علاوه بر گنجایش مدارک ثبت لااقل 3 صفحه سفید برای انتقالات بعدی آن منظور خواهد شد.
تبصره - در صورتیکه یک دفتر املاک برای یک بخش کافی نباشد بنا به پیشنهاد مدیرکل ثبت استان و تصویب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخش مذکور به دو یا چند ناحیه تقسیم و برای هر ناحیه یک دفتر املاک تخصیص می یابد. در این صورت هر ناحیه به نواحی دیگر محدود و حدفاصل آنها اعم از خیابان اصلی یا آثار طبیعی در صورتجلسه ای به امضاء مدیرکل و رئیس ثبت محل قید میگردد.
دفاتر نامبرده در ماده 1- مادام که صفحه سفید دارد مورد عمل و پس از اتمام آن مسئول دفتر باید تعداد شمارههای ثبت را در آخر دفتر قید و بسته نمونه (امضاء) نماید - در مورد دفتر املاک و قنوات بعد از بسته شدن دفتر یک نسخه در اداره ثبت محل و نسخه دیگر باداره کل ثبت فرستاده میشود.