هیات وزیران در جلسه مورخ 1382/1/17 بنا به پیشنهاد شماره 240273/101 مورخ 20/12/ 1381سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند «پ» تبصره (20) قانون بودجه سال 1382 کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده 1- دستگاههای ملی و استانی موظفند اعتبارات برنامه نظام محیط زیست و مدیریت سبز را صرف اجرای فعالیتهای زیر نمایند:
الف - استقرار نظام مدیریت محیط زیستی شامل آموزش، جلب مشارکت کارکنان، شناسایی مواردی که نیاز به اصلاح دارند، برنامه اجرایی رفع آنها، ممیزی و گزارش دهی
ب - صرف حداکثر (15) درصد از اعتبار برنامه مزبور برای اطلاع رسانی و تنویر افکار کارکنان دستگاههای اجرایی.
پ - کاهش مصرف حاملهای انرژی از طریق ترمیم ساختانها و استفاده از وسایل و تجهیزات کم مصرف، انرژیهای نو، اصلاح روشهای حمل ونقل با هدف کاهش مصرف سوخت و استفاده از گاز طبیعی.
ت - کاهش مصرف آب با استفاده از فناوریهای مناسب و اصلاحات لازم...
ث - کاهش مصرف کاغذ و سایر مواد مصرفی با توجه به نوع فعالیت دستگاهها (استقرار نظام مکاتبات رایانهای)
ج - بهبود نظام تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات (به جای تعویض سریع).
چ - خرید کالاهای غیر مصرفی با دوام.
ح - بازیافت ضایعات تصفیه و بازچرخانی آب.
خ - شناسایی و استفاده از روشهای زیستی برای مبارزه با حشرات داخل ساختانها و فضای سبز.
تبصره - شرکتهای دولتی از محل اعتبار «انجام طرحهای محیط زیست یک در هزار» موضوع بند «د» ماده (45) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین فعالیتهای یاد شده را اجراء میکنند.
ماده 2- دستگاهها و شرکتهای دولتی بر اساس امکانات و اهمیت فعالیتهای مرتبط، اولویتهای سالانه خود را تعیین و در ابتدای سال به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمایند.
ماده 3- به منظور انتقال سریع تجربههای موفق داخلی و خارجی، در اختیار گذاردن فناوریهای مناسب، برنامههای اجرایی موارد مختلف و دیگر موارد، وب سایت دولت سبز توسط سازمان حفاظت محیط زیست طراحی و اجرا میشود.
ماده 4- روسای دستگاههای اجرایی موظفند هر شش ماه گزارش پیشرفت کار را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نمایند تا پس از ارزشیابی بر اساس شاخصها و جمعبندی به هیات دولت ارائه شود.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف